SM4-Luokassa kilpaileva Kristian Nieminen nappasi yhdessä kartanlukijansa Valtteri Niemisen kanssa rallin SM-Sarjan avauksessa Rovaniemellä toiseksi korkeimmat sarjapisteet.
Aikaisempina vuosina tunturi on mennyt tavalla tai toisella penkin alle ja matkaan ei ole juuri pisteitä tarttunut. Tällä kertaa kilpailuun asetettiin tavoitteeksi mahdollisimman hyvä startti vuodelle, koska tunturin pisteet usein osoittautuvat varsin arvokkaiksi kauden lähestyessä loppuaan. Ensimmäinen kilpailupäivä sujui hieman vaihtelevasti, mutta kokonaisuuteen kuljettaja oli tyytyväinen, sillä kilpailuun asetetussa tavoitteessa oltiin pysytty toistaiseksi.
- Kokonaisuutena voisi sanoa, että aivan ok päivä. Tasaisia kellotuksia ilman turhia riskejä. Huonoa päivässä oli Mäntyvaaran omat töppäilyt sekä Siikakämässä hieman huonoksi osoittautunut renkaiden säästely taktiikka, jossa hävittiin liikaa. Huomenna on uusi ja pitkä päivä, luultavasti vielä tulee sattumaan kaikenlaista, totesi kuljettaja Iltahuoltoon saapuessa.
Lauantaiaamuna oli syytä avata silmät ajoissa sillä luvassa oli kilpailun pisin, yli 40 kilometriä pitkä ahmavaaran erikoiskoe. Kaksikko kellotti aamun avaukseen luokan toiseksi nopeimman ajan, mutta pohjiin eroa kertyi yli puoli minuuttia.
- Hieman tuntui kyllä hankalalta, lopun viimeisellä 15 kilometrillä ei tainnut enään paljon nastoja olla pyörissä. Kovavauhtisten paikkojen hitaisiin jarrutuksiin ei ollut mitään luottoa ja hitaat paikat mentiin aivan kävelyvauhtia. Ounasvaaran yleisöpätkän jälkeen sijoitus oli luokan kolmas, puoli minuuttia kärkeen ja reilu 20 sekuntia toiseen tilaan.
Luvassa oli enää haastava kemijärven lenkki, jossa myöskin tiedettiin, että annetaan pahimmille vastustajille hieman siimaa koska viime vuotisen keskeytyksen johdosta juuri nämä pätkät jäivät omalta osalta ajamatta.
- Kyllähän kavereilla pieni etulyöntiasema on viimeiselle lenkille ja kun vauhti näyttäisi olevan kova muutenkin niin ei tästä missään nimessä helppo iltapuhde ole luvassa, mutta yritetään, kertoi kuljettaja viimeisellä huoltotauolla.
Tässä vaiheessa kisaa oli käynyt jo selväksi rengastaktikoinnin merkitys oman luokan kohdalla. Tasaisesti milloin kenelläkin loppuivat renkaat kesken ja seuraavalle pätkälle päätettiin lähteä itse käytetyillä renkailla, minkä seurauksena takkiin tuli melko reilusti. Kahdelle viimeiselle saatiin laittaa tuoreempaa pyörää alle.
Kilpailun viimeinen erikoiskoe tarjosi rallin seuraajille melkoisesti draamaa ja maalilipulle saavuttiin luokan toisena.
- Kyllä tähän täytyy todella tyytyväinen olla, paras kauden avaus meidän uralla. Taktiikkamme piti siinä määrin hyvin, että lähdettiin ajamaan varmaa ja tasaista ajoa, koska usein se täällä palkitaan.
Riskikynnystä ei nostettu missään vaiheessa kilpailua vaan voisi oikeastaan sanoa, että ilman tilanteita selvittiin lipulle.
Lähdettiin viimeiselle pätkälle ajamaan tosissaan kuitenkin kilpaa kolmannesta sijasta, mutta kilpakumppaneiden sorruttua virheisiin noustiinkin vielä toiseksi. Jälleen kerran tunturi näytti, että mitä vaan voi sattua.
- Hyvillä fiiliksillä jäädään odottamaan Riihimäen osakilpailua. Siellä luvassa on taas täysin toisenlainen kilpailu ja erilaista tiestöä. Tottakai sieltä metsästetään vähintään yhtä korkeaa pistepottia, mutta mielellään ollaan kyllä keskimmäiselläkin korokkeella lauantai-illan päätteeksi, päättää Kristian
Kuva: Samu Ekman