Pajarin kansainvälinen nelivetodebyytti tapahtuu Monte-Carlon MM-rallissa
- Kolme päivää on tänne testattu, olemme koettaneet löytää kilpailun olosuhteita vastaavat harjoituspaikat, mutta helppohan tänne ei ole harjoitella, kun olosuhteet voivat olla mitä tahansa. Esimerkiksi nyt näyttäisi olevan vähemmän lunta ja jäätä mitä odotettiin, mutta se tilanne voi täällä muuttua hyvinkin nopeasti. Muuten tiestö oli hyvin pitkälti sellaista kuin odotinkin, miettii Pajari.
Monte Carlo on sarjan kilpailuista kenties se suurin historian kulmakivi ja Pajarinkin innostuksen seasta paistaa syvä kunnioitus kilpailua kohtaan.
- Onhan tämä ikoninen kilpailu, todella mahtavaa olla täällä. Ensimmäinen kertani ja iso haaste, mutta samalla olen myös hyvin innoissani. Saimme jäänuottiautoon mukavia luottomiehiä kun Teemu Asunmaa - Marko Salminen tarkastavat olosuhteet kisapäivänä edellämme, jos nuotituksen jälkeen on olosuhteisiin tullut muutoksia niin saamme niistä ajantasaista tietoa. Suoranaisia tulostavoitteita kilpailuun ei ole, tämä on meille vain yksittäinen ralli, jossa haetaan kokemusta niin autosta kuin tästä kilpailustakin, päättää Pajari.
Kilpailun ensimmäinen erikoiskoe starttaa torstai-iltana 21:18 Suomen aikaa, kilpailun viimeinen, 17.erikoiskoe starttaa sunnuntaina klo 13:18 jonka jälkeen on loppusijoitukset ratkaistu 296 erikoiskoekilometrin aikana.
Kauden ohjelmasta jo pieniä viitteitä
Euroopassa ajettavista MM-ralleista (10 kpl) kilpailukokemuksen kerryttäminen kartanlukija Enni Mälkösen kanssa on kauden 2022 pääsuunnitelma. Ohjelma sisältää kilpailuja sekä Rally2, että Rally3 -luokan ajokeilla. Taustajoukoissa tehdään tiiviisti töitä kattavan ohjelman sekä yhteistyökumppanuuksien rakentamisen parissa, kauden alla jo pari uutta yhteistyökumppania ennätettiin julkaistakin. Tarkempi ajosuunnitelma kaudella 2022 on tarkoitus julkistaa pian Monte Carlo -rallin jälkeen.
Kauden 2021 JWRC-luokan mestaruudesta palkintona oli M-Sportin nelivetoinen Ford Fiesta Rally2-ajokki omaksi, mutta niin että auton ylläpitokulut jäävät omille harteille. Toisessa vaihtoehdossa kalustona on myöskin nelivetokalusto M-Sportilta, hieman miedommalla viritysasteella oleva Ford Fiesta Rally3, jolla olisi mahdollista osallistua täysin tuettuna kyseisille ajokeille suunnattuun sarjaan.
Monien kovasti odottama debyytti Rally3:sta tehokkaammalla nelivetokalustolla tapahtuu kuitenkin varmuudella kotimaassa, kun Pajarin autokunta starttaa 5.helmikuuta ajettavaan Auto Sorsa Riihimäki-ralliin Ford Fiesta R5-ajokilla Ralli SM-sarjan pääluokkaan eli SM1-luokkaan.
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: MK Racing Photography