Pajari voittoon Monte-Carlon MM-rallin WRC3-luokassa
23.01.2022 / Sami Pajari Media / Jani Seppälä
Sami Pajari ja kartturi Enni Mälkönen avasivat kautensa voitokkaasti legendaarisessa Monte-Carlon MM-rallissa. Pajari ajoi Monte-Carlossa ensimmäistä kansainvälistä kilpailuaan nelivetoautolla ja nappasi heti voiton WRC3-luokassa. Autokunnan molemmille osapuolille oli kyseessä myös ensimmäinen kerta Monte-Carlon rallissa, jonka kilpailukeskus sijaitsi vuosien tauon jälkeen Monacon ruhtinaskunnassa.
Ralliautoilun MM-sarja käynnistyi torstaina Monte-Carlon MM-rallilla, neljä päivää myöhemmin sunnuntaina, on jälleen kerran saavutettu jotakin suomalaisittain merkittävää ja historiallista rallin saralla.
Tämän kauden MM-rallien sääntöuudistusten myötä WRC3-luokassa ajetaan vain kyseiseen luokkaan luokitelluilla ajokeilla. Tällainen ajokki on Puolan M-Sportin valmistama nelivetoinen Ford Fiesta Rally3. Kun sarjaan uudistuksia tuodaan, voi uuden aikakauden ensimmäisen kilpailun voittaa vain kertaalleen. Sen mitä WRC1-luokassa teki Ranskan kokenut Sebastien Loeb - Isabelle Galmiche, tekivät suomalaisnoviisit saman WRC3-luokassa.
Torstaina illan pimeydessä ajetut kaksi erikoiskoetta suomalaiskaksikko ajoi varman päälle ja Tsekin Jan Cerny ajoi johtoon 21,2 sekunnin erolla. Perjantain kirivaihde jäi hieman torsoksi, päivän kuudesta erikoiskokeesta neljä pohja-aikaa, mutta ero kasvoi 26,7 sekuntiin. Lauantaille startattiin uudella innolla ja pian alkoi ero kärkipaikkaan kuroutua, neljä ajettua erikoiskoetta ja kolme pohja-aikaa. Viimeiseen päivään lähdettäisiin 14,7 sekunnin johtoasemassa, mikä ei jäätä, lunta ja asfalttia sisältävässä kilpailussa ole tietenkään mikään turvallinen johtomarginaali.
Sunnuntain kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella suomalaispari takoi pohjia ja kasvatti johtonsa miltei 35 sekuntiin, tämän myötä viimeisen erikoiskokeen voisi ottaa jo varmistellen. Insinöörin tarkkuudella Enni Mälkönen kuljettajaansa ajatti, luokkavoitto maalissa 7,6 sekunnin erolla ja nimet historiankirjoihin.
- Tavoite saavutettiin, maaliin piti ajaa ja kerätä kokemus, näin myös tapahtui. Torstai otettiin turvallisesti ja perjantai sujui pääpiirteittäin hyvin. Pieniä haasteita oli, joiden myötä ero hieman kasvoi. Lauantaille ongelmat saatiin kuitenkin ratkaistua ja ajoimme hyviä aikoja hyvissä olosuhteissa, haastavammat osuudet otettiin varmistellen.
- Päätöspäivänä saariin aamusta pidettyä hyvä perusvauhti yllä ja johtomarginaali kasvoikin. Viimeisen erikoiskokeen olosuhteet olivat haastavat, mutta kunnialla sieltä selvittiin, tiivistää Pajari kilpailun sujumista.