Ralli SM-sarja palaa Riihimäelle - Jaossa kauden toiset pisteet
Rallin SM-sarja rantautuu tulevana viikonloppuna Riihimäelle, jossa ajetaan seitsemän osakilpailua käsittävän kauden 2022 toinen osakilpailu. Edellisen kerran Riihimäki on isännöinnyt SM-rallia vuonna 2019, edellisestä talvella ajetusta SM-rallista on vierähtänyt jo tasan 10 vuotta. Auto Sorsa Riihimäki-Rallissa mukana ovat myös Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan luokat, jotka ajavat kauden ensimmäisen osakilpailunsa kaikkiaan kuusi osakilpailua käsittävästä sarjasta.
Kaikkiaan kilpailuun on ilmoittautunut mukaan muhkeat 149 autokuntaa, joista 16 on ilmoittautunut SM1-luokkaan. Luokan viime vuoden Suomen mestari ja kauden ensimmäisen osakilpailun, Arctic Lapland Rallyn voittaja Emil Lindholm on Riihimäelläkin ehdoton ykkössuosikki. Viime vuoden loppupuolikkaalla huimaan vauhtiin noussut Lindholm tavoittelee jo viidettä perättäistä luokkavoittoa. Näihin kilpailuihin lasketaan mukaan mm. suvereenit esitykset Suomen ja Espanjan MM-ralleissa.
- Meillä on hyvä asetelma jatkaa tätä sarjaa, jota sarjana ajamme. Riihimäellä ei siis ole pakko voittaa, mutta jos ajo lähtee sujumaan ja voittoon avautuu mahdollisuus niin totta kai ykköseksi yritetään. Riihimäki toimii meille myös hyvänä valmistautumisena kuun lopulla ajettavaan Ruotsin MM-ralliin, Lindholm sanoo.
Rovaniemellä toiseksi ajanut Egon Kaur oli etenkin kisan toisena päivänä hyvässä vauhdissa. Tällä kaudella koko SM-sarjan ajava virolaisässä on vahvasti tyrkyllä palkintopallisijoille myös Riihimäellä.
Viime vuonna himmeämmät mitalit keränneet Mikko Heikkilä ja Teemu Asunmaa janoavat pisteitä. Mestaruuskamppailun kannalta etenkin Asunmaan pitää onnistua Riihimäellä täydellisesti, sillä Rovaniemellä penkkaan ajaneella Asunmaalla on plakkarissa vasta neljä pistettä ja eroa kärkimies Lindholmiin peräti 30 pistettä.
Luokan yksi mielenkiintoisimpia nimiä on Sami Pajari. Viime vuoden junioreiden MM-sarjan maailmanmestari ja pari viikkoa sitten Monte-Carlon MM-rallin WRC3-luokan nelivetodebyytissään voittanut suomalaislupaus ajaa tulevana viikonloppuna ensimmäisen kisansa R5-luokan autolla.
- Parin vuoden aikana olen päässyt muutaman kerran testaamaan Fordin R5-autoa ja keskiviikkona on vielä luvassa ennakkotestit. Jonkinlainen kosketuspinta on siis jo olemassa kyseiseen laitteeseen, joka on hiukan vanhempi kehitysversio verrattuna esimerkiksi MM-rallien WRC2-luokassa nähtäviin Rally2-luokituksen Fiestoihin.
- Mitään sen kummempia tulostavoitteita ei ole asetettu vaan yritetään kerryttää kokemusta tulevaisuutta varten. SM1-luokassa taso on äärimmäisen kova, joten täällä päästään näkemään millainen ero meillä on tällä hetkellä kärkimiehiin, Pajari kertoo.
SM2-luokassa yllätysjohtaja
Rovaniemellä SM2-luokassa nähtiin sen verran kovaa draamaa, että luokkaa johtaa ennen Riihimäkeä Miikka Vuokila, joka nousi viime hetkien ulosajojen johdosta kolmannelta sijalta aina luokan ykköseksi.
Luokan kaksi edellistä Suomen mestaruutta voittanut Ville Hautamäki on Riihimäellä ylivoimainen voittajasuosikki, mutta Rovaniemen keskeytyksen myötä plakkariin on saatava myös varmoja pisteitä ilman turhia riskejä.
Luokkaan saadaan myös kaksi kovaa paluumuuttajaa, kun kokeneet Juha Koljonen ja Timo Mäenpää ovat pitkästä aikaa mukana SM-kahinoissa.
Korhonen SM3-luokan kärjestä Riihimäen lumille
Rovaniemellä nähtiin uuden SM3-luokan debyyttikilpailu, joka päättyi Laukaan moottorimiehiä edustavan Roope Korhosen voittoon. Voitosta tasaiseen tahtiin Lauri Joonan kanssa taistellut Korhonen oli tyyytyväinen uuden luokan debyyttikilpailun antiin.
- Tästä on hyvä lähteä rakentamaan kautta, sillä nyt meillä on näkemys mihin tällaisella ajopelillä kyetään, Korhonen kertoo.
Avauskilpailun voitossa kiinni ollut Joona putosi viimeisen erikoiskokeen tekniikkaongelmien myötä kolmanneksi. Riihimäelle Joona lähtee hyvillä fiiliksillä, vaikka viimeaikaiset lumisateet sekä perjantaille luvatut lumikuurot tuovat kilpailuun varmasti oman momenttinsa.
- Keli tuo varmasti oman mausteensa kilpailuun, kun ei tiedetä, että aurataanko teitä ennen kilpailua. Se varmasti vaikuttaa kilpailun luonteeseen. Saman verran ei voida antaa tasoitusta Riihimäellä kuin annettiin Rovaniemellä, Joona päättää.
Herranen ja Lassila kaksivetoluokkien suosikit
Toni Herranen ja Henri Hokkala kävivät hurjaa taistelua Tunturin voitosta, joka kääntyi lopulta Herraselle Hokkalan ajaessa rajusti ulos. Herranen on pikavauhtia noussut luokan kärkinimiin ja voitaneen nostaa suosikiksi myös Riihimäellä.
- Todella hyvillä fiiliksillä lähdetään erinomaisen kauden avauskisan jälkeen Riihimäelle. Meillä on hyvät testit ja muutenkin hyvä valmistautuminen alla. Nähtiin jo Tunturissa, että vauhti riittää taistelemaan voitosta jokaisessa osakilpailussa ja muutenkin ollaan iskussa, Herranen sanoo.
Herrasen vanavedessä ykköspaikalle ennakkoon tyrkyllä ovat Hokkalan lisäksi himmeämmät sijat Rovaniemellä vieneet Kristian Nieminen ja Benjamin Korhola.
SM5-luokassa voittotaistelu tullaan todennäköisesti käymään Rovaniemen palkintopallikolmikon kesken. Leevi Lassila, Jere Pensas ja Miko Kiminki erottuivat luokassa edukseen ja kolmikko on varmasti kova pala voitettavaksi myös Riihimäen lumilla.
Auto Sorsa Riihimäki-Ralliin ilmoittautuneet >>
Sarjasäännöt kaudella 2022 >>
Tiimimestaruuskilpailun osallistujat >>
SM-luokkien pistetilanne 1/7 osakilpailua
SM1-luokka
1. Emil Lindholm 34p
2. Egon Kaur 25p
3. Mikko Heikkilä 20p
SM2-luokka
1. Miikka Vuokila 34p
2. Erno Kinnunen 25p
3. Juha Pasanen 20p
SM3-luokka
1. Roope Korhonen 34p
2. Ville Ruokanen 25p
3. Lauri Joona 20p
SM4-luokka
1. Toni Herranen 34p
2. Kristian Nieminen 25p
3. Benjamin Korhola 20p
SM5-luokka
1. Leevi Lassila 34p
2. Jere Pensas 25p
3. Miko Kiminki 20p
Tiimit
1. Printsport Junior Team 54p
2. TGS Skoda Team 38p
2. Rautio Motorsport 38p
VIDEO: Auto Sorsa Riihimäki-Ralli ennakko
Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, reitti & aikataulu
Riihimäen ja Lopen seudulla ajettavassa Auto Sorsa Riihimäki-Rallissa ajetaan lauantaina 5.2. yhteensä kahdeksan erikoiskoetta, joille yhteismittaa kertyy reilut 98 kilometriä.
Kilpailu lähetetään liikkeelle lauantaina klo 11:01 Auto Sorsa Oy:n pihasta kohti kilpailun ensimmäistä erikoiskoetta. Kahdeksan erikoiskokeen jälkeen kilpailijat suuntaavat Auto Sorsa Oy:n pihassa järjestettäviin maalijuhlallisuuksiin klo 18:32 alkaen.
Kilpailun aikataulu
Lauantai 5.2.
11:01 LÄHTÖ, Auto Sorsa Oy
11:31 EK 1 Hirvijärvi – 9,46 km
11:59 EK 2 Ojajoki 1 – 12,24 km
12:48 HUOLTO, Loppi
13:34 EK 3 Ourajoki – 21,98 km
14:40 EK 4 Nummenkylä – 14,82 km
15:12 EK 5 Ahoinen – 6,70 km
16:10 HUOLTO, Loppi
16:58 EK 6 Pappilanlääni – 9,20 km
17:26 EK 7 Ojajoki 2 – 12,24 km
18:02 EK 8 Punkka – 11,47 km
18:32 MAALI, Auto Sorsa Oy
Lauantain livelähetys Moottoriurheilu.tv:ssä >>
Vallitsevista poikkeusoloista johtuen kilpailu joudutaan ajamaan ilman yleisöä. Tilannetta seurataan ja mahdollisiin muutoksiin reagoidaan aktiivisesti. Kilpailun järjestäjä ottaa huomioon kaikki voimassa olevat ohjeistukset sekä suositukset. Tehdään kaikki yhdessä turvallinen ralli, riittävät turvavälit ja hyvä hygienia huomioiden.
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK