Jooa Iivari täräytti pistesarakkeensa auki vitossijalla Riihimäellä
09.02.2022 / Jani Seppälä / Jooa Iivarin tiedotus
Ralli SM-sarja jatkui lauantaina 5.helmikuuta ajetulla Auto Sorsa Riihimäki-rallilla. Kyseessä oli sarjan toinen osakilpailu, johon mukaan starttasi SM4-luokkaan myös Jooa Iivari (KorUA) - Timo Hantunen (JyvUA) Ford Fiesta Rally4-autollaan.
Jos kauden avanneesta Arctic Lapland Rallysta puhutaan arktisena seikkailuna, voidaan sanoa, että tällä kertaa Kanta-Hämeen kinokset pistivät kenties vieläkin paremmaksi. Nuotituspäivänä perjantaina alkanut lumisade jatkui valtaosan lauantaistakin ja jo valmiiksi korkeat penkat saivat kasvojenkohotusta juuri ennen kilpailijoita reitillä liikkuneen aurauskaluston avustamana. Reitin mitan ollessa 98 kilometriä, sisältäen 8 erikoiskoetta Riihimäen ja Lopen ympäristössä, riitti siis haastetta niin aurakaluston kuin kilpa-autojen kuljettajille.
Iivarin autokunta lähti kilpailuun kauden avauspisteet mielessään, Rovaniemellä kilpailu jäi kesken toisen kilpailupäivän avauspätkälle tekniseen vikaan.
Riihimäellä kahden ajetun pätkän jälkeen keskisuomalaiskaksikko oli luokkansa sijalla kahdeksan. Eroa kärkeen oli 20 sekuntia ja sijoituksen parantaminen olisi omissa käsissä, kuitenkin niin ettei kisa jäisi kesken.
Seuraava kolmen erikoiskokeen rypäs kohensi asemia huomattavasti ja IIvarin autokunta ajoi päivän neljännellä erikoiskokeella jo kolmanneksi nopeimman ajan. Kokonaistilanteessa oli nyt noustu viidenneksi ja eroa kärkiautoon oli 57,7 sekuntia.
Jäljellä olisi vielä kolme erikoiskoetta joilla voisi tapahtua vielä paljon. Kilpailun toiseksi viimeisellä erikoiskokeella Iivari-Hantunen kaksikko piiskasi musta-valkean ajokkinsa suorastaan laukalle ja tuloksena oli Iivarin uran ensimmäinen pohja-aika SM-sarjassa. Viimeinenkin erikoiskoe suoritettiin ehjästi läpi ja lopputuloksiin kirjattiin kilpailun viides tila, sekä uran avauspisteet SM-sarjasta. Eroa voittoon ajaneen Henri Hokkalan autokuntaan kertyi 1:06,0.
- Ajettiin yhdet pohjat ja oltiin kerran kolmas, mutta muuten oli tulostasossa heittelyä. Nuotti määrää vauhdin ja minulla tuppaa skaala vielä heittelemään, siksi erikoiskoeajoissa oli aikamoista hajontaa.
- Hetkittäin meinasi olla pöperöä ja muutaman kerran perä pomppasikin urasta, sitten tultiin kahva edellä, mutta niin varmasti oli muillakin. Positiivista on se, että kauden molemmissa kisoissa on niillä hyvin sujuneilla pätkillä pystytty vastaamaan kärkipään vauhtiin.
- Kilometrejä ja nuottia vaan lisää niin eiköhän se tulostasokin tasaannu, pari treenikisaa ajetaan ennen Kuopiossa maaliskuun alussa ajettavaa seuraavaa SM-osakilpailua, tuumailee 16-vuotias Jooa Iivari.
Kuva: Jarmo Mäki