Facebook Twitter Email Pinterest

Lindholm: ”Asfaltti näyttää priimalta, mutta pitoa ei vain ole”

20.04.2022 / Marko Mäkinen

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajavat kauden toisen MM-rallinsa, kun MM-sarja jatkuu Kroatian asfalttiteillä. Toksport WRT:n Škoda Fabia Rally2:lla kilpaileva kaksikko starttaa pidon vaihteluista tunnetuksi tulleelle rallireitille luottavaisina. 
 
WRC2-luokassa Škodalla kilpaileva Emil Lindholm valmistautui viikonlopun MM-ralliin, ajamalla Toksport WRT:n kanssa kaksipäiväiset testit Kroatiassa. Lindholm kilpaili Kroatiassa jo viime vuonna ja tuleva rallireitti noudattelee pitkälti samoja erikoiskokeit. Uusia erikoiskokeita on ainoastaan kaksi: lauantain kolmas ja sunnuntain ensimmäinen EK.

Viime vuoden ralli osoitti, että isoin haaste Kroatiassa on asvaltin pinnan muuttuminen erikoiskokeiden aikana, mikä taas aiheuttaa merkittäviä vaihteluita pidossa.

- Reitillä ei ole aivan yhtä hurjia kohtia kuin esimerkiksi viime vuoden ykköspätkällä oli. Liukkaissa mutkissa asfaltin pinta näyttää priimalta, mutta pitoa ei vain ole. Nuotitusvaiheessa vastaavia kohtia on reitiltä vaikea löytää, koska tutustumisjakson aikana vauhtiamme on rajoitettu.

- Kaikki on kuitenkin kunnossa tulevaan. Automme on tuttu ja hyvä, ja ajoin sillä viimeksi asfalttirallia lokakuussa Espanjassa. Toki olen muuttanut viime syksystä hieman ajotyyliäni, joten toteutimme pieniä säätömuutoksia autoomme tämän takia. 

- Ensimmäisenä testipäivänä rakensimme autoomme säädöt, jotka toisena päivänä varmistimme toisella testitiellä. Auto tuntui hyvältä. Autoyksilö on sama, jolla ajoimme Ruotsin MM-rallin.

Lindholm odottaa WRC2-luokan kärkisijoista kovaa taistelua.

- Lähtöluettelo on kovatasoinen. Aika mahdoton sanoa yhtään suurta ennakkosuosikkia. Oma tavoitteemme on ajaa hyvä oma suoritus ja ehjä kilpailu. Viime vuonna meillä oli Kroatiassa ajoittain hyvä vauhti. On kiva taas lähteä ajamaan rallia.

- Veikkaan, että mutkien leikkauksissa asfaltin terävät reunat aiheuttavat ongelmia, ja niiden kanssa pitää olla tarkkana. On mietittävä nuotituksessa, että miten paljon missäkin on järkevää leikata. Kovaa pitää kuitenkin koko ajan ajaa ja samalla päästä reitti ongelmitta läpi, Lindholm muistuttaa.

Toisen kerran rallin MM-sarjassa kilpailtavan Kroatian MM-rallin keskuspaikka on Zagreb. Perjantaina 22. huhtikuuta käynnistyvän rallin kokonaispituus on 1 642.18 km. Reitti sisältää kaksikymmentä erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 291.84 km. 

Ralli käynnistyy perjantaiaamuna kello 9:33 Suomen aikaa. Ensimmäisen kilpailupäivän ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 120.38 km. Ralli jatkuu lauantaiaamuna klo 8:43. Ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 116.98 km. 

Rallin päätöspäivän sunnuntain ohjelmassa on vielä neljä erikoiskoetta (54.48 km). Kilpailu päättyy 14.09 km mittaiselle Power Stage-erikoiskokeelle, jolle ensimmäisen kilpailija starttaa klo 14:18 Suomen aikaa. Power Stage -erikoiskokeelta on jaossa lisäpisteitä myös WRC2-luokan kuljettajille. 

Kuva: Hannu Rainamo

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa