Pajari starttaa ensimmäiseen WRC2-luokan kilpailuunsa Sardiniassa
Sami Pajari ja Enni Mälkönen ottavat tulevana viikonloppuna ralliurallaan porrasaskelman ylemmäs, kun Sardinian MM-ralli käynnistyy torstai-iltana. Kyseessä on kaksikon ensimmäinen MM-ralli WRC2-luokan kalustolla.
Ajokkina toimii Saksassa päämajaansa pitävän menestystalli Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2 EVO. Tallin kalustolla ovat menestyksekkäästi kilpailleet esimerkiksi Norjan Andreas Mikkelsen sekä Suomen Emil Lindholm, joten kaluston puolesta kilpailuun startataan luottavaisina.
Fordin WRC3-luokan kalustolla tällä kaudella kilpaillut Pajari haki Skodaan ajotuntumaa viime viikolla kotimaassa Teemu Asunmaan kalustolla. Maanantaina puolestaan totuttauduttiin huomattavasti Suomea lämpöisempiin olosuhteisiin Sardiniassa testaamalla Toksportin kalustoa. Viikonlopulle on ennustettu jopa 40 asteen lämpötiloja, joten miehistöt ja ajokit tulevat olemaan muutenkin olosuhteiltaan rankassa kilpailussa kovilla.
- Vaikka olemmekin ensisijaisesti hakemassa kokemusta, saimme kasaan mukavasti testikilometrejä ja olen tyytyväinen vauhtiin jota testissä osoitimme. Pari pitkää nuottipäivää on suoritettava alta pois kunnes torstaina päästään illalla kisa aloittamaan. Tunnelma on kaikkineen innostuneen odottava, Pajari tuumaa.
Aiempaa kokemusta kilpailusta Pajarilla on toissa vuodelta, jolloin toisen kilpailupäivän aamuna vetoakseli katkesi JWRC-luokan kakkossijalta. Lopulta tuloksena oli silloin kilpailun viides tila ja kuusi pohja-aikaa. Vastikään ajetussa Portugalin MM-rallissa olosuhteet olivat renkaille ja auton alustalle rankkoja koitoksia, samaa on odotettavissa Sardiniassa mutta lämpötilan odotetaan nyt siis olevan vieläkin korkeampi, joten odotettavissa on varmasti yksi kauden rankimmista kisoista.
Kaikkiaan kilpailussa ajetaan 21 erikoiskoetta joille mittaa kertyy 307,91 kilometriä. Reitti kulkee saaren pohjoispuoliskolla pääasiassa itäreunalla sijaitsevan Olbian kaupungin sekä länsireunustalla olevan Algheron kaupungin välisellä alueella.
Kilpailun pääpaikkana on tänä vuonna Alghero, jonka kupeessa ajetaan torstaiaamuna kilpailun testierikoiskoe. Päivän aikana kuitenkin matkataan 135 kilometriä itään ja illalla kilpailu käynnistetään Olbiassa seremoniallisella startilla, sekä lyhyehköllä 3,23 kilometrin mittaisella erikoiskokeella Cabu Abbasin kaupunginosassa.
Perjantai on kilpailupäivistä pisin ja starttaa Olbiasta kohti Algheroa aikaisin aamulla. Aamupäivällä ajetaan kaksi pätkää kahdesti, sitten suunnataan huoltoon Algheroon. Iltapäivällä on luvassa vielä toiset kaksi erikoiskoetta kahdesti kunnes saavutaan yöpuulle Algheroon. Perjantaina erikoiskokeita ajetaan 133,5 kilometriä.
Lauantain neljä kahdesti ajettavaa erikoiskoetta suuntautuvat Algherosta sata kilometriä itään ja ovat mitaltaan vain hieman lyhyempiä kuin perjantain, mittaa 131.82 kilometriä. Lauantaina ei kuitenkaan käydä päivällä huollossa, joten luvassa on todellinen koettelemus.
Sunnuntaille on säästetty kaksi kahdesti ajettavaa erikoiskoetta, jotka sijaitsevat Algherosta pohjoiseen, mittaa päätöspäivän pätkille kertyy 39,3 kilometriä.
Kilpailun perinteeksi on muodostunut voittajan pomppaaminen satama-altaaseen tiimeineen. On helppo uskoa että tulevana viikonloppuna Välimeren sinisiin vilvoittaviin aaltoihin on halukkuutta muillakin.
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: Rallypixels