Pajari huippusuoritukseen WRC2-debyytissään - “Näimme vauhtimme riittävän tälläkin tasolla”
Kyseessä oli vasta Pajarin toinen kilpailu Rally2-luokan kalustolla. Debyytti tapahtui aiemmin tänä vuonna lumella ajetussa Riihimäen SM-rallissa, jossa alla oli kuitenkin vanhempaa kehitysversiota oleva Ford Fiesta R5. Sardiniassa kaksikko oli mukana Toksport WRT-tiimin tuoreella Skoda Fabia Rally2 EVO:lla.
Kilpailun avauslenkki koostui torstai-iltana ajetusta lyhyestä yleisöerikoiskokeesta sekä perjantain kahdeksasta erikoiskokeesta. Pajari aloitteli avauspäivän varovasti tunnustellen ja tutustuen uuteen ajokkiin. Avauslenkin puoleen väliin tultaessa Pajari oli sijalla WRC2-luokan sijalla 12.
Huollon jälkeisellä neljällä erikoiskokeella alkoi sitten jo vauhtiakin löytymään. Kisan kuudennella erikoiskokeella Pajari nakutteli ensimmäisen TOP3-aikansa luokassa ja oli jälkimmäisen lenkin puoliväliin tultaessa nostanut sijoituksen jo kahdeksanneksi. Päivän loput kaksi erikoiskoetta jouduttiin perumaan onnettomuuksien takia, joten kahdeksas sija säilyi perjantain loppuun saakka.
- Pyrittiin pikkuhiljaa nostamaan vauhtia sitä mukaa miten tuntui luontevalta. Aamulla oli aluksi vähän vaikeuksia päästä rytmiin, mutta saatiin loppulenkille hyvä vauhti päälle, Pajari kertoi avauspäivän päätteeksi.
Lauantaina Pajari ajoi tasaisen varmasti jokaisella erikoiskokeella kahdeksan parhaan joukkoon, ja mahtui mukaan myös peräti yksi toiseksi nopein aikakin. Päivän päätteeksi autokunta oli nostanut sijoituksen luokassa jo viidenneksi.
- Yritettiin ajaa fiksusti ilman mitään turhia riskejä, koska tavoitteena on kuitenkin kerryttää kokemusta tulevaisuuteen. Tietysti joillain mukavilla osuuksilla saatettiin jopa nostaa hiukan vauhtia, kun ei näitä nyt hiljaa ajamista varten ole tehty, Pajari naureskeli lauantai-illan huollossa.
Sunnuntain ohjelmassa oli vielä neljä erikoiskoetta ja vajaat 40 erikoiskoekilometriä. Pajari ei lähtenyt enää viimeisenä päivänä hyökkäämään, sillä eroa eteen ja taakse oli kertynyt jo sen verran, että järkeä taktiikkamuutoksille ei enää lyhyelle päivälle ollut. Näin ollen Pajari säilytti viidennen sijansa aina kisan loppuun saakka.
- Tiet olivat sunnuntaina aika paljon hiekkaisempia, joten tavallaan vauhtia pitämällä olisi ehkä saattanut eroa pystyä kuromaan kiinni, mutta ei haluttu lähteä riskeeraamaan tällä kertaa, Pajari selvitti.
- Tavoitteena oli enemmänkin todistaa itselle ei niinkään muille, että pärjätään vauhdillisesti myös tässäkin luokassa. Ja siihen tavoitteeseen päästiin, joten ehdottoman tyytyväinen pitää olla, Pajari päätti.
Pajarin seuraava MM-koitos on jälleen junioreiden puolella, kun vuorossa on sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu Virossa. Sitä ennen Pajari ajaa testimielessä Portugalissa kansallisen asfalttirallin kesäkuun puolivälissä.
Tulokset - WRC Rally Italia Sardegna
1. Nikolay Gryazin (ANA) Skoda Fabia Rally2 EVO 3:18:36.8
2. Jan Solans (ESP) Citroen C3 Rally2 +28.0
3. Jari Huttunen (FIN) Ford Fiesta Rally2 +33.1
4. Chris Ingram (GBR) Skoda Fabia Rally2 EVO +38.9
5. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) Skoda Fabia Rally2 EVO +1:38.5
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: Rallypixels