Kari Hämäläinen ja Mikko Lukka ajoivat Pohjanmaarallissa SM1-luokan yhdeksänneksi
18.06.2022 / Timo Kutila
SM-rallisarjan kesäkausi jatkui 17.-18. kesäkuuta Pohjanmaalla. Kari Hämäläinen ja Mikko Lukka aloittivat reittiin tutustumisen jo torstaina ja saivat kaksi ensimmäistä erikoiskoetta nuotitettua. Loput kuusi sitten perjantaina ennen illan starttia. Rallin startti oli perjantaina kello 19.01 Seinäjoen keskustorilta.
Perjantaina illalla ajettiin kaksi erikoiskoetta Peräseinäjoen ja Jalasjärven maisemissa. Ralli jatkui lauantaina kuudella erikoiskokeella. Reitin kokonaismitta oli kaikkiaan 468,79 km, joista erikoiskokeiden osuudet 128,78 km. Kilpailijat saapuivat maaliin Seinäjoen keskustorille lauantaina kello 19 aikaan.
Perjantai 17.6.2022 EK1 Ojajärvi 23,60 km
Rallin avauspätkä oli kilpailun pisin erikoiskoe, jonka alussa mentiin kääntyilevää kylätietä. Kymmenen kilometrin kohdalla oli pari kilometriä todella nopeaa valtiontietä. Lopussa viimeiset kaksi kilometriä mutkayhdistelmiä ennen maalia. Erittäin runsas leijaileva pöly haittasi ajoa ja sitten vielä moottorin sammuminen risteyksessä vaikutti aikaan. Avauspätkällä Karin aika 12:27,9 oli luokan yksi 13.
EK2 Hirvijärvi 19,01 km
Paljon rytmivaihdoksia ja haastavia paikkoja sisältänyt liki 20 km mittainen erikoiskoe kaksi tarjosi loppuosuudella myös vauhdikkaita ja tarkkoja paikkoja. Kari ja Mikko suoriutuivat luokassaan tämän pätkän 13. tilalle ajalla 11:16,0. Iltahuoltoon ja yötauolle kilpailijapari saapui kokonaiskilpailussa sijalla 13.
Illan pätkillä pöly haittasi etenemistä, mutta huomenna pääsemme parantamaan sijoitustamme kosteissa olosuhteissa, kun on luvassa sadetta summaa Kari.
Lauantai 18.6.2022 EK3 Kärkimäki 18,04 km
Vesisateisen lauantain ensimmäinen erikoiskoe alkoi 1,5 km nopealla asfalttiosuudella, joka päättyi tarkkaan risteykseen pienemmälle soratielle. Viiden kilometrin kohdalla oli toinen asfalttiosuus, minkä jälkeen isompaa valtiontietä ja loppuosa pientä kylätietä. Kari ja Mikko toivat aamun ensimmäisellä erittäin liukkaalla pätkällä Škodan maalilinjalle luokkansa yhdeksäntenä ajalla 10:30,1. Onnistunut ajosuoritus nosti sijoituksemme SM1-luokassa kokonaiskilpailun yhdeksänneksi.
EK4 Hööpakka 12,58 km
Tämä legendaarinen erikoiskoe ajettiin nyt käännettyyn suuntaan. Alku oli erittäin vauhdikas ja virheille ei ollut varaa nyppyjen ylityksissä ja mutkissa. Kokonaisuudessaan valtiontiellä ajetun pätkällä parissa pöperöpaikassa ajo meni pitkäksi ja menetyksenä joitain sekuntteja. Maalissa Kari ja Mikko olivat luokkansa 11. ajalla 6:33,1. Kokonaiskilpailussa säilyi yhdeksäs tila.
EK5 Viitala 10,80 km
Rallin kenties tutuin erikoiskoe oli nopeavauhtinen. Maalipään asfalttiosuus sisälsi myös kaunista jokivarsimaisemaa. Pätkän lopussa tyhjeni kuljettajan puolen takarengas, mikä näkyi myös kellossa. Erikoiskokeen aika 5:57,3 oikeutti luokan 11. tilaan. Päivähuoltoon tultaessa Karin ja Mikon sijoitus kokonaiskilpailussa SM1-luokan yhdeksäs tila.
Päivähuollossa autoon vaihdettiin etu- ja takavakaajat, jotta Škoda saatiin ajoltaan radikaalisti pehmeämmäksi. Printsportin huollossa kuljettajaparia ei unohdeta ja he nauttivat ravitsevan lounaan.
Näin oltiin valmiita starttaamaan iltapäivän lopuille kolmelle pätkälle.
EK6 Seinäjoki City 1,40 km
Huollon jälkeen oli vuorossa rallin lyhin citypyöritys. Asfalttipinnalla ajettiin alkuosuus ja loppu jokirannassa soralla. Erittäin liukkaassa kelissä yleisö nautti näkemästään ja Karin aika 1:21,5 oli luokan 11. nopein. Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin SM1-luokan kokonaiskilpailussa yhdeksänneltä tilalta.
EK7 Pääjärvi 23,75 km
Lauantain pisin pikataival sisälsi kääntyilevää kylätietä, vaihtelevia tieosuuksia ja nopean asfalttiosuuden. Tällä pätkällä Kari toi Škodaa liukaalla sateen kastelemalla tiellä tasaisen varmasti luokkansa kymmenentenä ajalla 13:03,9. Kokonaiskisassa sijoitus putosi yhdellä kymmenenneksi ennen viimeistä erikoiskoetta. Tämä seiska oli kyllä tosi liukas, kilometri ennen maalia oltiin suistumassa ojaan, mut kartturi huusi: ”Vetoja Vetoja” selvisimme maaliin. Nyt vielä yksi pätkä summasi Kari.
EK8 Ämmälänmäki 20 km
Viimeiselle erikoiskokeella lähdettiin varmistamaan maaliin pääsyä. Tämä erikoiskoe tarjoili hienon kattauksen Pohjanmaan tiestöstä tiukkoine peltomutkineen. Täydellistä mutavelliä koko pätkä. Asfalttiosuuden jälkeen lopussa piti olla vielä todella hereillä yllättävissä mutkissa. Päätöserikoiskokeen aika 12:00,3 oli SM1-luokan kymmenes ja rallin kokonaiskilpailussa loistava yhdeksäs tila ja tuloksena viisi SM-pistettä. Pisteitä nyt SM1-luokassa yhteensä 11. Auto toimi loistavasti ja siitä kiitos Eero Räikkösen Printsportille. Kauden vaativin kisa nyt takana, tästä on hyvä jatkaa kohti Mikkeliä elokuussa, summaa Kari.
Kuva: Jarno Saari