Pajari hakemaan asfalttikokemusta Belgian MM-rallista - "Tosi makea kisa jos on kuivaa"
Sami Pajari - Enni Mälkönen kaksikko starttaa perjantaina alkavaan Belgian MM-ralliin asfalttituntumaa ylläpitämään. Tällä kertaa kaksikko ei kuitenkaan aja MM-pisteistä, joten sikäli Pajarilla on kolmen viikon jaksoon jo kolmas kisa, jossa ei tarvitse miettiä pistetavoitteita.
Secto Rally Finlandissa alla oli Skoda Fabia Rally2 Evo, Lahti Historic Rallyssa legendaarinen Ford Escort RS ja nyt Ford Fiesta Rally3, jollaisella myös JWRC- ja WRC3-sarjan mestaruudesta ajetaan.
Belgian osakilpailu on tänä vuonna toista kertaa MM-kalenterissa ja ajetaan Ardeca Ypres Rally-nimisenä. Ypresin kilpailulla on pitkät perinteet jo kaukaa 60-luvulta asti ja sitä ajettiin pitkään ERC-sarjan osakilpailuna. Huoltoalueena kilpailussa toimii Ypresin keskustassa sijaitseva kuvauksellinen Grote Markt, markkina-aukio joka vuosittain toimii monien tapahtumien tyyssijana.
Sijoituksista kamppaillaan erikoiskokeilla perjantaista sunnuntaihin. Reitti on varsin kompakti ja pyörii kaikkina päivinä Ypresin kaupungin lähistöllä. Avauspäivänä ei käydä 25 kilometriä kauempana Ypresistä, siltikin yksi erikoiskokeista ajetaan osittain Ranskan puolella. Muinakaan päivinä ajomatkat eivät ole juurikaan pidempiä ja huoltoparkista ulospäästyään on kuljettajilla reitin suhteen selkeä logiikka, reitti kiertää joka päivä vastapäivään.
Perjantaina ajetaan kahdeksan erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 97 kilometriä. Lauantai on kisapäivistä hektisin, ohjelmassa on silloinkin kahdeksan erikoiskoetta, mutta mittaa niille kertyy reilut 133 kilometriä, prosentteina peräti yli 47 % kilpailun erikoiskokeiden kokonaiskilometrimäärästä. Sunnuntaille on erikoiskokeita jäljellä neljä kappaletta, ajettavaa niillä reilut 51 kilometriä. Kaikkiaan kilpailussa ajetaan 20 erikoiskoetta, joille yhteismitta on 281,58 kilometriä.
Belgiassa kilpailtaessa sää on aina vahvasti mukana luomassa lisähaastettaan, niin tälläkin kertaa.
- Ojathan täällä on aika loivalla viisteellä, se mahdollistaa monin paikoin miltei koko auton päästämisen ojan puolelle. Se kuitenkin tuo myös mutaa ja likaa tielle ja pidon vaihtelu voikin olla melko suurta. Haastetta riittää kuivallakin kelillä, mahdollisen sateen myötä liukkauden kertoimia voikin sitten korottaa vielä reilusti, kertoo Pajari.
Viime vuonna kilpailu suuntasi päätöspäivänä Spa-Francorchampsin maineikkaalle moottoriradalle, tänä vuonna sinne kuitenkaan ei suunnata. Sen myötä reitti on varsin kompakti.
- Joitakin itselle vieraita osuuksia on mukana, joita ei viime vuonna ollut. Mutta paljon on myös samaa kuin viime vuonna. Korkeuseroja tietysti on nyt vähemmän kun ei mennä Spa:n liepeille. Kaikkineen tarjolla on tarkasti ajettavaa kapeaa ja mutkaista asfalttia, sekä tietysti paljon tiukkoja risteyksiä. Täällähän ollaan MM-ralliksi jopa poikkeuksellisen kompaktilla alueella, joka on varsin hauskaa, summaa Pajari reitistä.
Kun kaksikko ei tällä kertaa kilpaile MM-pisteistä, voi autokunta sen myötä keskittyä täydellisesti ottamaan kilpailusta kaiken kokemuksen talteen tuleville vuosille. Sijoitustavoitteita ei ole, kokemuksen hakeminen on päällimmäisenä mielessä
- MM-sarja oli asfaltilla viimeksi huhtikuussa Kroatiassa, me kävimme kuitenkin juhannuksen alla Portugalissa ajamassa yhden kilpailun asfaltilla ja nyt sitten jälleen kestopäällysteellä täällä. Parin kuukauden päästä ajamme sitten taas Skodalla Kataloniassa asfaltilla, joten tässä saadaan mukavasti asfalttiajamista edes parin kuukauden välein.
- Yleisesti ottaen tämä on tosi makea kisa jos on kuivaa, jos taas sataa niin leikkaukset on mutaisia ja kapeilla tiestöillä se olosuhde on helvetillinen. Keskinopeudet varmaan likimain puolittuu silloin ja pitää ajaa kuin selviytymistaistelua käyden. Nuotituksessa olosuhteet kuitenkin olivat hyvät ja saatiin muun muassa ihailla paikallista lehmäkarjaa, joka olikin valtavan kokoista ja selkeästi uteliasta, tiivistää Pajari lopuksi naurahtaen.
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: Hannu Rainamo