Iivari vyöryttämällä vatukkoon Mikkelissä
30.08.2022 / Jooa Iivarin tiedotus / Jani Seppälä
Korpilahden UA:n 17-vuotias pilotti Jooa Iivari starttasi Ford Fiesta Rally4-ajokillaan lauantaina Mikkelissä ajettuun Ralli SM -osakilpailuun naapurikunnasta Muuramesta lähtöisin olevan Suvi Nisulan (EMSC) kartturoimana.
Kauden kuudes osakilpailu ajettiin Etelä-Savon vaihtelevilla tiestöillä, seitsemän erikoiskokeen reitillä löytyi tuttuja hyppyjä ja nyppyjä sekä mutkia, mutta myös aiemmin ajamatontakin osuutta 106 kilometrin matkalle mahtui. Kesäosakilpailua Mikkelissä oli viimeksi ajettu vuonna 2008, joten talvisiin Mikkelin tiestöihin tottuneetkin olivat uuden haasteen edessä.
Iivari-Nisula kaksikko avasi SM4-luokassa avauspätkän hieman tunnustellen seitsemänneksi, kyseinen kaksikko ei ole aiemmin kilpaillut samassa autokunnassa, mutta varsin hyvin yhteinen sävel ohjaamossa tuntui löytyneen.
Toisella erikoiskokeella yksi kilpakumppaneista keskeytti ja Iivari löysi rennon ajomaitin ajamalla kolmanneksi nopeimman ajan, sen myötä sijoitus koheni luokassa jo neljänneksi. Kolmannella erikoiskokeella vauhti jatkui hyvänä, pari kilpakumppania putosi edeltä pois ja Iivarin autokunta ajoi nyt toiseksi nopeimman ajan, samalla kaksikko nosti itsensä luokassaan jo komeasti kakkoseksi.
Kuljettaja oli tietoinen tilanteeesta, erot eteen ja taakse olivat verrattain isot. Kärjessä kohti Suomen mestaruutta ajanut Henri Hokkala oli reilut 30 sekuntia edellä, kolmantena ollut Niko Patajoki taasen oli lähes puoli minuuttia perässä, joten nyt taktiikan tulisi olla uran parasta sijoitusta varmisteleva. Vaan kuinkas kävikään?
- Kovavauhtisen erikoiskokeen puolivälissä oli oikean jälkeen vasen joka pääsi yllättämään. Siihen oli liikaa vauhtia ja väärä linjakin, poikittain tieltä ulos ja painitermeillä vyöryttämällä vatukkoon. Muutaman kierroksen auto siinä pyöri kyljittäin kerien ja jäi lopulta kyljelleen. Autosta ulos kömmittyämme valkeni nopeasti auton saaneen huomattavasti isompia vaurioita kuin miehistö. Voi jokainen arvella harmituksen määrää kun vielä lähtöviivallakin mietin että nyt ei ole käytännössä kiire mihinkään, kertaa Iivari tapahtunutta.
Pari päivää kilpailun jälkeen on kalusto ennätetty todeta siinä määrin vaurioituneeksi ettei ajokista ole enää kilpuriksi.
- Vauriot korin osalta on isoja, tekniikkaa sentään jäi ehjäksi kuitenkin. Siinä yleisön avustaessa autoa pusikosta pois, havaitsin että vitosvaihde oli vielä kytkettynä. Melko vauhdikkaasta poistumisesta siis oli kyse, olisiko siinä vähän nuotitusvaiheessa jo päässyt vauhtisokeus iskemään kun ei siinä erikoiskokeella kovin monesti tarvinut pienempää vaihdetta kytkeä. Tässä kohdassa se kyllä olisi ollut ihan tarpeen.
- Ralli SM:n päätöskilpailuun Kouvolaan koetamme etsiä luokkaa alemman luokan, eli SM5-luokan autoa. Kauden tavoitteena on ollut nuotin opettelu ja tavoite ei suinkaan ole muuttunut, kertoo Jooa Iivari kauden jatkosuunnitelmasta.
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK