Riku Tahkolla vauhdikas avaus uudella Hyundailla – Taistelu huippusijoituksesta pysähtyi hankeen
Ralli SM –sarjan perinteinen avauskilpailu ajettiin viikonloppuna Rovaniemellä. Riku Tahko osallistui Tunturiralliin uudella Hyundai i20 N Rally2 –ralliautolla. Neljännestä sijasta parhaimmillaan kamppaillut Tahko oli lopulta SM1-luokan yhdestoista.
Kauden 2023 odotukset vauhdin puolesta olivat kohonneet Riku Tahkolla, sillä Hyundain uusi Rally2 –versio oli jo testeissä osoittautunut edeltäjäänsä nopeammaksi ja kilpailukykyisemmäksi autoksi. Rovaniemellä myös kilpailun alku osoitti, että vauhtia on tullut lisää.
Perjantain aikana porvoolainen ajoi yhtä lukuun ottamatta kaikille erikoiskokeille viidenneksi nopeimman ajan. Yötauolle mentäessä sijoitus kokonaistilanteessa oli viides ja ero kärkeen alle sekunnin per kilometri.
- Kilpailu lähti hyvin liikkeelle ja ennakkotestit antoivat olettaakin, että olemme heti paremmassa vauhdissa uuden auton kanssa. Auto tuntuu heti sopivammalta käteen. Aiemmin on ollut hieman vaikeuksia saada heti ensimmäinen erikoiskoe osumaan, mutta nyt sekin osui, kertasi Tahko.
Lauantaina kilpailupäivän avasi kolmen erikoiskokeen lenkki, jolla Tunturiralli alkoi näyttää luonnettaan. Tahkon sijoitukset erikoiskokeilla olivat kahdeksas, seitsemäs ja kuudes, mutta kärjessä ajaneen Jari Huttusen suistuttua hankeen, nousi Tahko taistelemaan jo neljännestä sijasta. Kilpailun yhdeksännellä erikoiskokeella Tahko sai kuitenkin itse kokea talvirallin kurjemman puolen.
- Jostain syystä perjantaina ulosajanut Roope Korhonen oli lähtöjärjestyksessä lauantaina meidän edessämme. Heinunkierron erikoiskokeella he olivat ajaneet ulos ja tästä varoitus oli myöhässä, kun tulimme paikalle. Sekunnin murto-osaksi keskittyminen herpaantui ja valuimme myös penkalle samassa mutkassa.
Lumityöt ottivat puolisen tuntia aikaa ja hyvä sijoitus valui hukkaan. Kilpailun loppuun ajamiseen riitti kuitenkin motivaatiota, sillä jäännöspisteetkin kauden avauksessa jaettiin korotettuna. Loppusijoitus oli SM1-luokan yhdestoista.
- Huolimatta sijoituksesta mieli ei ole lainkaan niin maassa kuin vuosi sitten. Nyt tiedetään, että autossa on vauhtia ja se sattuu hyvin käteen. Etenkin puhtailla tieosuuksilla auto on erittäin vertailukelpoinen. Auto on myös luotettava, koska yhtään vikaa viikonlopun aikana ei ilmennyt. Seuraavaa rallia ajatellen renkaiden kanssa pitää tehdä kotiläksyt vielä huolellisemmin.
Ralli SM –sarja jatkuu helmikuun alussa Kuopiossa.
Kuva: Hannu Rainamo