Erikoiskokeilta Toyotan huippupestiin - Jarmo Lehtinen
Ralli SM -sarja haastatteli Jarmo Lehtistä, jonka monet muistavat erityisesti Mikko Hirvosen kakkosohjaajan paikalta, tätä nykyä kartturin hommat taakseen jättänyt orimattilalainen toimii Toyotan MM-rallitallin event leaderina. Tiimin tiloissa Jyskässä valmistaudutaan tällä hetkellä kuumeisesti jo Ruotsin MM-ralliin sekä ensi viikon Kuopion SM-ralliin, jonne tiimi on ilmoittanut japanilaissuojatti Takamoto Katsutan.
Heti kättelyssä otetaan tyhjät pois: "Jarmo Lehtinen, mitä tekee Toyotan rallitiimin event leader?"
- Tulee pitkä selostus mutta koitetaan pitää lyhyenä. Autan jakamaan työkuormaa sporting manager Kaj Lindströmin kanssa, eli käytännössä kisan aikaista tiimin pyörittämistä. Katsotaan että kaikki asiat ja tavarat on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja että kaikki toimii huoltoparkissa kisaviikon aikana niin kuin pitää, Lehtinen aloittaa.
- Kisan jälkeen sitten tavaroiden purkaminen ja seuraavaan paikkaan siirtäminen. Toki aikaa kuluu paljon myös asioiden suunnitteluun, aikalailla 50-50 tekemistä ja suunnittelua, Lehtinen jatkaa.
Jarmo Lehtinen ja tekninen johtaja Tom Fowler Monte-Carlon MM-rallissa 2023. Kuva: TOYOTA GAZOO Racing
Pitkä ja intensiivinen kausi tarkoittaa myös sitä, että yhden osakilpailun valmistelutyöt alkavat jo hyvissä ajoin, monta kuukautta ennen itse kisaviikkoa. Logistiikka on haastava laji, kaluston ja tarpeiden liikuttamisen suunnittelu on iso osa prosessia. Tällä hetkellä Lehtinen tiimeineen suunnittelee vahvasti jo toukokuun puolivälissä ajettavan Portugalin MM-rallin sekä kesäkuun alussa ajettavan Sardinian MM-rallin logistiikkaa.
- Toki tässä puretaan vielä Monte-Carlonkin tavaroita, eli ei ne työt siihen ralliin lopu. Viimeiset rekat ovat vielä matkalla, korjaillaan mahdollisia kalustotappioita ja laskuja tulee tietysti pitkän aikaa kisan jälkeen, Lehtinen valottaa.
Erikoiskokeilta Toyotan huippupestiin
Vuodesta 2003 aina vuoteen 2014 vakituisesti MM-rallipoluilla Mikko Hirvosen kanssa kilpaillut Lehtinen työskenteli jo 2015 ensimmäisen kerran Toyotan rallitiimin tehtävissä, kunnes veri veti vielä kerran takaisin nuottivihkon pariin.
Mikko Hirvonen ja Jarmo Lehtinen Kreikan MM-rallissa 2013. Kuva: McKelin / Red Bull Content Pool
- 2017 takki oli tyhjä, kun tiimin pohjatöitä tehtiin ensin kaksi vuotta ja perustettiin se tyhjästä. Se oli kuitenkin silmiä avaava kokemus ja antoi perspektiiviä. Tuntui kuitenkin, että mulla olisi vielä annettavaa kilpailijapuolella ja kun Jouhkin Timo soitteli, että lähdetkö Teemun (Suninen) kyytiin niin päätöstä ei ollut vaikea tehdä.
Kaksi vuotta kestänyt projekti Teemu Sunisen kanssa päättyi vuoden 2020 Monzan MM-ralliin. Sunisen tulevaisuus ei siinä vaiheessa näyttänyt selkeältä ja samaan aikaan Toyotalta tarjottiin mahdollisuutta palata takaisin tiimiin. Lehtinen tarttui tarjoukseen ja samalla päättyi yksi upea luku suomalaisen autourheilun historiassa.
Tie Toyotan johtotehtäviin on ollut pitkä. Oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa Lehtisellä ei edes ollut kuin rallin parissa jatkaminen. 20 vuotta kun tekee rallia ammatikseen, ei siitä ole helppo poiketa.
- Aika nollasta olisi pitänyt aloittaa jos olisi muihin hommiin lähtenyt, tämä oli ihan luonteva ratkaisu. Paljon on kuitenkin kertynyt kokemusta lajista ja kontaktiverkko laajentunut, sitä ei mistään koulusta niin vaan saa. Samalla halusin antaa lajille takaisin päin, kun itse olen siltä niin paljon saanut.
Varmistetaan kuitenkin vielä: "Nähdäänkö sinua vielä joskus erikoiskokeilla kilpa-auton kyydissä?"
- Kyllä se on nyt historiaa. Silloin kun Mikko lopetti niin en ollut valmis itse lopettamaan. Sitten ilmaantui mahdollisuus lähteä kisaamaan Teemun kanssa, josta olen todella kiitollinen.
- Sitten tuli korona ja kun ikääkin alkoi olemaan niin piti pysähtyä miettimään mikä tässä on järkevää. Tuossa juuri aikaisemmin tänä vuonna naureskelin kun mietin, että ei tehnyt edes viime vuoden Jyväskylän MM-rallissa hypätä kyytiin. Kyllä se päätös oli oikea, Lehtinen päättää.
Teemu Suninen ja Jarmo Lehtinen Monzan MM-rallissa 2020. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Rallin SM-sarja hyvänä ponnahduslautana kansainvälisille areenoille
Itsekin SM-ralleissa uraansa aloitellut Lehtinen pitää SM-sarjaa hyvänä ponnahduslautana, oli sitten kuljettaja, kartanlukija tai vaikka mekaanikko.
- Tilanne on mennyt paljon eteenpäin ja tasoerot ovat kaventuneet SM- ja MM-rallien välillä. Luokkia on sopiva määrä tällä hetkellä, joista kuskit saavat hyvin valmiuksia edetäkseen urallaan. Myös tiimit ovat menneet ammattimaisempaan suuntaan, isoimmilla on jo koordinaattoreita, insinöörejä ja liuta mekaanikkoja ja niistä on myös hyvä urapolut olemassa MM-tasolle.
Lehtinen kannustaa uusia, lajiin vasta tutustumassa olevia olemaan rohkeita. Esimerkiksi Toyotan tiimiin on mahdollista päästä muihinkin kuin kuljettajan rooliin, kunhan vaan uskaltaa kysyä, kaikkea ei tarvitse opetella kantapään kautta. Vaikka rallitaustasta on Toyotankin vakansseissa hyötyä, on heilläkin tarjolla pestejä joissa ei taustaa lajin parissa vaadita. Myös puhtaasti koulutuspohjaisia palkkauksiakin tehdään.
- Meillä on selkeitä vakansseja, joissa rallitaustasta on hyötyä mutta sitten taas toisaalta niitä, joissa painaa enemmän koulutus tai osaaminen, etenkin insinööripuolella. Välillä on jopa ihan hyväkin hakea osaamista boksin ulkopuolelta, Lehtinen arvioi.
Katsuta hakee Kuopiosta vauhtia Ruotsin MM-pikataipaleille
Suomalainen ralliyleisö sai viime viikolla mieluisan lisäyksen Kuopion SM-rallin osallistujalistaan, kun Toyota ilmoitti japanilaissuojatti Takamoto Katsutan ja kartanlukija Aaron Johnstonin Ralli SM -kauden toiseen osakilpailuun. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun uutta hybriditeknologiaa hyödyntävä Rally1-auto nähdään Suomessa kansallisessa kilpailussa.
Takamoto Katsuta ja Aaron Johnston Monte-Carlon MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Syyt Katsutan osallistumiseen ovat ilmeiset, kansainvälinen autoliitto FIA tiukensi täksi kaudeksi tiimien testipäivien määrää. Kilpailuja ei kuitenkaan lasketa näihin testipäiviin, joka puolestaan sai Toyotan kiinnostumaan Kuopion SM-rallista. Osallistumispäätöstä helpotti myös Jyskän tehtaan etäisyys Kuopioon, matkaa ei kerry kuin reilut sata kilometriä.
- Vaikka kyse on tässäkin tapauksessa testaamisesta on se ihan eri tilanne, kun päästään ajamaan monta eri pätkää kilpailun omaisissa olosuhteissa päivän aikana. Lisäksi SM-rallien keskitetty huolto on tottakai hyvä syy lähteä kisaan, Lehtinen päättää.
Kuopion SM-rallissa ajetaan lauantaina 4.2. kahdeksan erikoiskoetta ympäri Kuopion ja Koillis-Savon maisemia. Kilpailun ensimmäinen erikoiskoe, Ranta-Kosula starttaa klo 9:15. Maalijuhlallisuuksia vietetään Kuopion torilla klo 17:32 alkaen.
Liput myy sarjan virallinen lippukauppa CoreGo: https://www.coregoshop.fi/rallism
Pääkuva: TOYOTA GAZOO Racing