Esapekka Lappi: Ammattilaisuus oli aina tähtäimessä
Suomalainen ralliyleisö sai viime viikolla upeita uutisia, kun Hyundain MM-rallitiimi ilmoitti Esapekka Lapin ja kartanlukija Janne Fermin 4. helmikuuta Kuopiossa ajettavaan Ralli SM -kauden toiseen osakilpailuun. Viime viikolla Monte-Carlon MM-rallissa ensimmäisen kilpailun Hyundain kanssa ajanut Lappi kertoo Ralli SM:n haastattelussa hakevansa Kuopiosta ensisijaisesti kokemusta uusista tiestöistä.
Vuonna 2011 ensimmäisen kerran suuremman yleisön tietoisuuteen noussut Lappi, 32, aloitti autourheilu-uransa 6-vuotiaana, monen muun rallikuljettajan tapaan kartingin parissa. Ratoja kierrettiin 90-luvun toiselta puolikkaalta aina vuoteen 2007 saakka, kunnes realiteetit astuivat kuvaan.
- Halusin ja tähtäsin formuloihin. Olin jo kartingin aikoihin AKK:n valmennusryhmässä ja tavoitteet oli asetettu kansainväliseen uraan. Rahat eivät kuitenkaan riittäneet formuloihin, joten päädyin rallin pariin. Talvisin tuli ajettua paljon ralliautolla jäärataa, joten siirtymä oli aika looginen, kun auto oli jo olemassa.
Karting-uran päättymisen jälkeen edessä oli siirtyminen AKK:n rallivalmennusryhmään, jonka Lappi pääsi aloittamaan käytännössä nollasta. Kaikki oli opeteltava alusta saakka mutta jo pian tie vei rallisprintteihin, jonka parissa tulivat ensimmäiset kilpailukokemukset.
- Se oli tavallaan hyväkin, että sai aloittaa tyhjästä. Ei tarvitse lähteä muovaamaan mitään ennalta opittua, kun opetetaan alusta saakka tekemään asiat oikein. Kaipa ne siellä valmennuksessa näkivät jotain potentiaalia meikäläisessä, kun sain siinä jatkaa mukana, Lappi naureskelee.
Pian edessä oli jo ajokortin hankkiminen sekä ensimmäinen kunnon rallikisa. Ja edelleen kaikki tehtiin sillä kulmalla, että autourheilusta tulee ammatti, aivan kuten jo kartingin aikoihin.
- Tähtäimessä oli koko ajan kansainvälinen ura ja ammattilaisuus, oli laji mikä tahansa.
Tavoitteet ammattilaisuudesta toteutui. 2011 SM1-luokan Suomen mestaruus, 2014 EM-sarjan mestaruus ja 2016 WRC2-luokan mestaruus sekä tukku WRC-palkintosijoja nostavat Lapin yhdeksi Suomen menestyksekkäimmistä rallikuljettajista.
Esapekka Lappi (oik.) ja Janne Ferm vuoden 2012 Talotekniikka-10 SM-rallissa. Kuva: Ralli SM
Mikään ei kuitenkaan tule ilmaiseksi ja nouseminen huipulle vaatii kovaa työtä. Lappi muistuttaa uutta, tulevaa rallisukupolvea työnteon merkityksestä.
- Töitä on tehtävä, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. Osa-alueita rallissakin on paljon, mutta erityisesti nuotitukseen kannustan panostamaan. Se on kuitenkin halvin tapa kehittää itseään ja vauhtia. Omasta nuoruudestani muistan, että yhtenäkin vuonna ajettiin 6000 kilometriä pelkästään nuottitreeniä.
Sanonta “ei sinua Suomesta tulla hakemaan” ei pidä Lapin mukaan paikkaansa.
- Kyllä tullaan jos olet riittävän hyvä, Lappi päättää.
Idea Kuopiossa kilpailemisesta tuli Lapilta itseltään
Ruotsin MM-ralliin valmistautuva Lappi sanoo idean SM-rallissa ajamisesta tulleen häneltä itseltään. Lappi on mukana moottoriurheilutuotekauppa RTE-Motorsportissa, joka pyörittää myös kilpa-autojen vuokraus- ja huoltotoimintaa. RTE-tiimi on mukana myös Kuopion SM-rallissa, josta idea lopulta kumpusi.
- Meillä on viikolla Ruotsia varten pari testipäivää Jämsän testialueella ja kun muistin, että RTE on Kuopioon menossa niin ajattelin, että tässähän osuu kaikki hienosti, Lappi kertoo.
- Hyundain kaltaisessa isossa organisaatiossa tällaisia asioita ei tietenkään helposti saa läpi, kun suostumuksia pitää saada sieltä täältä. Tässä tilanteessa saatiin kuitenkin asia eteenpäin, kun testitiimi on jo valmiiksi Suomessa eikä matkaa Jämsästä Kuopioon kerry paljoa. Kulut pysyvät siis aika pienenä, Lappi valottaa.
Luonnollisesti yksi syy Lapin osallistumiseen on kansainvälisen autoliitto FIA:n tiukentuneet testausrajoitukset mutta myös kokemuksen kerääminen erilaisista teistä.
- Joulukuussa testattiin jo Jämsässä ja nyt vielä pari päivää. Testialue on kuitenkin niin rajattu ja pätkät ovat lyhyitä, että eivät ne enää yllätyksiä tarjoa. Kun edessä on oikeasti tuntemattomia teitä ja mutkia ja näkee sen miten auto reagoi niihin, on se huomattavasti paljon kehittävämpää kuin saman tien hinkkaaminen. Se auttaa myös ymmärtämään autoa paremmin.
Esapekka Lappi (oik.) ja Janne Ferm Monte-Carlon MM-rallissa 2023. Kuva: Hyundai Motorsport
Lappi uskoo tiimien hyödyntävän jatkossa entistä enemmän kansallisia kilpailuja, testipäivien lukumäärän rajoittuessa vuosi vuodelta. Jo Ruotsin MM-rallia varten jokainen MM-sarjan tiimi on ilmoittanut vähintään yhden autokunnan mukaan johonkin kansalliseen kilpailuun. Lapin lisäksi Kuopiossa nähdään Toyotan ilmoittamana Takamoto Katsuta, Virossa ajettavassa Otepään talvirallissa nähdään puolestaan M-Sportin Ott Tänak ja Jourdan Serderidis.
Vielä tässä kohtaa Lappi ei kuitenkaan tiedä ajaako hän testimielessä esimerkiksi Suomen MM-rallia varten jonkun toisen SM-rallin tai kansallisen kilpailun.
- Katsotaan, en ole kalenteria niin pitkälle vilkuillut, että osaisin sanoa tuohon vielä mitään. Jos oikeasti osuu järkevästi joku kilpailu kalenteriin ennen Suomen MM-rallia niin kyllä se mahdollista on, miksipä ei.
Lopuksi Lappi lähettää terveiset yleisölle, joka vielä pohtii Kuopioon paikan päälle lähtemisen kanssa.
- Toivotaan että meidän ja Takamoton osallistuminen Rally1-autoilla saisi myös yleisön liikkeelle. Lähdetään ensimmäisinä reitille, joten kupletin juoni selviää heti.
- Kyllä siellä kovaa tullaan ajamaan. Toivotaan että keli suosii ja koko perheen kesken on mukava lähteä katsomaan. Sähköllä me ei tulla siellä ajamaan, Lappi naureskelee lopuksi.
Kuopion SM-rallissa ajetaan lauantaina 4.2. kahdeksan erikoiskoetta ympäri Kuopion ja Koillis-Savon maisemia. Kilpailun ensimmäinen erikoiskoe, Ranta-Kosula starttaa klo 9:15. Maalijuhlallisuuksia vietetään Kuopion torilla klo 17:32 alkaen.
Liput myy sarjan virallinen lippukauppa CoreGo: https://www.coregoshop.fi/rallism
Pääkuva: Hyundai Motorsport