Janni Hussin ensimmäinen tulikoe rallin SM-sarjassa
Janni Hussi debytoi Heikki Kovalaisen kartturina, kun rallin suomenmestaruussarja jatkuu tulevana lauantaina 4.2.2023 Kuopiossa. Secto Automotive Labs lähtee IsoValkeisen SM-ralliin kahden autokunnan voimin. SM1-luokassa kilpailevat Heikki Kovalainen yhdessä kartturi Janni Hussin kanssa, ja SM3-luokassa nähdään ensimmäisen osakilpailun Tunturi rallissa voittanut Justus Räikkönen kartturinaan Mikael Korhonen.
Secto Automotive Labs-kehitysympäristö tutkii fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa. Sekä Hussi että Räikkönen kokevat tärkeäksi Secto Automotive Labsin kehitystyön puhtaammasta moottoriurheilusta.
- Mielestäni moottoriurheilu on yksi maailman hienoimmista jutuista. Maailma muuttuu ja koen tärkeäksi, että olemme edistämässä puhtaampaa, ekologisempaa tapaa ajaa kilpaa. Hienoa tehdä yhteistyötä, Räikkönen linjaa.
- On mahtavaa tehdä töitä ratkaisukeskeisen yrityksen kanssa. Toivottavasti pystymme tuomaan tietoisuutta erilaisista, vihreämmistä valinnoista samalla, jatkaa Hussi.
Ennen kilpailua Secto Automotive Labs järjestää kaikille avoimen ennakkotapahtuman perjantaina 3.2. klo 18.30-20.30 ravintola Kuopion Saanassa, jossa pääsee tutustumaan kuljettajiin, kalustoon sekä Secto Automotive Labsin kehitysympäristöön. Rallikärpäsen puraiseman Janni Hussin ura etenee oppimisen kautta
Janni Hussi odottaa innoissaan ensimmäistä yhteistä koitosta Heikki Kovalaisen kanssa.
- Tämä on ensimmäinen SM-rallini ja myös ensimmäinen talviralli. En ole ollut koskaan lumi- tai jääpinnalla kyydissä.
Kaksikko on harjoitellut vain hieman yhdessä. Tämä viikko on ollut täynnä rallia, kun he ajoivat Uudellamaalla siviiliautolla siviilivauhtia harjoitellen nuotin tekoa. Vauhdissa ei ole ajettu yhdessä vielä kertaakaan vaan Kuopion testipäivästä torstaina tulee ensimmäinen laatuaan. Olen harjoitellut yksin, Janni naurahtaa.
- Sain käyttööni kaikki nuotitusvideot Rovaniemen rallista, missä Heikki oli Anttilan Miikan kanssa. Lisäksi minulla on incar-videot pätkistä. Tein kotona omaa nuottia videoiden perusteella ja lopuksi luin niitä incar-videoihin. Pääsin näin vertaamaan omaa lukemista Anttilan tekemiseen.
- Videoiden välityksellä pystyy harjoittelemaan ihan hyvin, vaikka eihän se sama asia ole kuin kovassa vauhdissa autossa. Sain kuitenkin pohjaa työhöni ja Heikin tapa tehdä nuottia tuli tutuksi.
Testien jälkeen viikko etenee perjantaina nuotitukseen ja lauantaina itse kilpailuun. Hussi sanoo, ettei yhteistyö uuden kuskin kanssa poikkea suuresti edellisestä.
- Muutamia uusia nuotteja on tullut, mutta ei liikaa uutta. Meillä synkkaa Heikin kanssa älyttömän hyvin. Meillä on hauskaa yhdessä ja tietysti kyselen Heikiltä kaikenlaista autoista ja yritän imeä tietoa sekä oppia kovan luokan rattimieheltä.
- Olen varma, että tästä kaudesta tulee hieno ja hauska. Molemmat kehitymme ja opimme. Katsotaan, mihin matka vie.
Hussia puraisi rallikärpänen, kun ralliautoilija Sami Pajari heitti julkisesti haasteen hypätä kartturikseen yhteen kilpailuun. Hussi innostui lajista ja pääsi jopa yllättäen heti SM1-luokkaan kartturiksi.
- Olin valmistautunut, että pääsen satunnaisesti johonkin kyytiin reenaamaan. En olisi uskonut, että näin pääsen rallia jatkamaan. Tämä on optimitilanne, että oikeasti pääsen harjoittelemaan ja kilpailemaan koko kauden. Vain tekemällä oppii ja olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta.
- Olen myös Samille ikuisesti kiitollinen, että hän tutustutti minut näin hienoon lajiin ja olen täysin hurahtanut.
Hussi uskoo, että kausi tuo kehitystä, oppia uusista asioista sekä rutiinia. Toistojen kautta on mahdollista tulla paremmaksi kartturina. Se on myös ainoa tavoite. Hussi ehti ajaa Pajarin kanssa lopulta kaksi kilpailua: ensin Lahti Historic Rallyn ja kutsukilpailuna Samsonas Rallyn Liettuassa.
- Fakta on, että rutiinia ei vielä ole. Sen verran vähän on kilometrejä takana, Hussi virnistää.
Justus Räikkönen puolustaa osakilpailuvoittoa
Toinen Secto Automotive Labsin kuljettaja on nuori Justus Räikkönen, joka nappasi voiton heti ensimmäisessä kilpailussa Arctic Rallyssa tammikuussa. Rovaniemen voitto ei kuitenkaan kasvattanut odotuksia tulevaa kohtaan.
- Asetin itselleni tavoitteen, että lopullinen sijoitus viiden parhaan joukkoon on hyvä suoritus ensimmäiseksi kaudeksi tässä sarjassa, Räikkönen niittaa.
Kuopion osakilpailusta Räikkönen toivoo onnistunutta kilpailua ja valmistautuminen on sujunut hyvin. Hän vakuuttaa, että kaikki on kunnossa.
- Jätkät on kunnossa niin on nätti päästä ajamaan. Lähden ajamaan omaa parastani ja toivon, että jonkinlainen sijoitus jää talteen. En ota tästä turhaa stressiä, kunhan nautiskellaan.
- Toivon hyvää säätä ja jäisiä tienpohjia. Ainahan rallissa ojat on turhan lähellä ajolinjaa, mutta eipä tässä kuin kaasu pohjaan, Räikkönen tunnelmoi tulevaa.
IsoValkeinen SM-Rallissa ajetaan yhteensä kahdeksan erikoiskoetta ja lähes 95 erikoiskoekilometriä.
- Toivottavasti paljon ihmisiä löytää paikalle ja penkoille kannustamaan. On ihan suuremman urheilujuhlan tuntua kansainvälisten kuskien vauhdittaessa kilpailua, Hussi toivoo lopuksi.
Lisätietoja Secto Automotive Labs -kehitysympäristöstä, jossa tutkitaan fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa: SECTO AUTOMOTIVE LABS