Lindholm Lähi-idän aavikkorallissa neljäs
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen sijoittuivat FIA Lähi-idän rallimestaruussarjan toisessa osakilpailussa Qatarissa neljänneksi. Rallin voittoon 17. kerran ajoi isäntämaan Nasser Al-Attiyah.
Ruotsin lumilta Qatarin hiekka-aavikolle matkustaneet Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen sijoittuivat FIA Lähi-idän rallimestaruussarjaan kuuluvassa Qatar International-rallissa neljänneksi. Myöhään torstai-iltana käynnistyneessä ja tänään lauantaina Losailiin päättyneessä rallissa ajettiin kaikkiaan 13 erikoiskoetta ja 209.69 EK-km.
Suomalaiskaksikko kilpaili rallissa latvialaisen SRT:n (Sports Racing Technologies) -tiimin Škoda Fabia Rally2 evolla. Kokemus ajaa aavikkourilla rallia oli erilainen, mutta hauska sellainen.
- Ja vielä opettavainen. Tässä rallissa opin ainakin sen vielä, että ajolinjojen suhteen tuli olla tarpeeksi luova ja sitä kautta löytää niin paikkoja, joissa eroja voisi saada aikaiseksi. Näissä olosuhteissa rallin ajaminen oli kyllä oma juttunsa.
- Ja vaikka uralla oli paljon pomppuja, röykkyjä ja kiviä niin piti vain uskaltaa mennä ja osata väistellä niitä. Jalka ei saisi täällä juuri kaasulta nousta, vaikka ajourat olivat hyvinkin häilyviä. Piti tietää, että missä kohtaa urassa piti pysyä ja toisaalta, missä piti löytää ihan oma reitti, Lindholm hymyili.
Aavikolla kun kiintopisteitä ei käytännössä ole niin osa ajouran kääntöpisteistä oli merkitty reitille lipuilla.
- Näin toimittiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Ja jos osuit lippuihin tai ajoit niiden väärältä puolelta, niin sait aikasakon. Me saimme heti rallin ensimmäisen EK:n ensimmäisessä mutkassa 10 sekunnin ja myöhemmin samalla EK:lla vielä viisi sekuntia lisää aikasakkoa, kun kaadoimme kylmillä renkailla yhteensä kolme keilaa.
Lindholm muistuttaa, että kokemus oli tärkeä, sillä ensi vuonna rallin MM-kalenteriin on pyrkimässä muun muassa vastaavissa ajo-olosuhteissa kilpailtava Saudi-Arabian MM-osakilpailu.
- Hyvä kokemus, josta on varmasti hyötyä. Kisan voitosta ajanut kaksikko ajoi meiltä ensi kertalaisilta eli minulta ja Andreakselta (Mikkelsen) karkuun. Me taistelimme parhaan ensikertalaisen tittelistä. Ilman aikasakkoa eromme oli 13.7 sekuntia, aika samaa vauhtimme pätkillä ajoimme.
- Näin jälkikäteen ajatellen tein tähän kisaan myös liian monimutkaiset nuotit ja liian vähän tuli merkittyä kiintopisteitä. Pätkillä ajettiin joskus pitkiäkin matkoja melkein 200 km/h lasissa, ja kun kaikki näyttää samalta niin siinä nousee äkkiä jalka kaasulta, jos et ole varma siitä, että mistä käännytään tai missä ura kulkee. Näissä olosuhteissa ei ole helppoa kisata, vaikka ulosajon riski on hyvin pieni, Lindholm muistuttaa.
Seuraavan kerran Lindholm ja Hämäläinen kilpailevat 16.–19. maaliskuuta Meksikon MM-rallissa.
Lopputulokset; FIA Qatar International Rally, Losail:
1. Nasser Al-Attiyah (QA) –Mathiu Baumel (F) Volkswagen Polo GTI R5 1:44:07.4
2. Mads Östberg (N) – Patrik Barth (SWE) Škoda Fabia Rally2 evo + 12.2
3. Andreas Mikkelsen (N) – Torsten Eriksen (N) Škoda Fabia Rally2 evo + 1:37.5
4. Emil Lindholm (FIN) – Reeta Hämäläinen (FIN) Škoda Fabia Rally2 evo + 2:06.2
5. Abdulaziz Al-Kuwari (QA) – Lorcan Moore (IRL) Škoda Fabia Rally2 evo + 5:52.5
Kuva: SRT