Harri Rovanperä ralliauton puikkoihin Jyväskylässä
SM-rallissa kartturin paikalla tällä kaudella kilpaillut radiojuontaja Janni Hussi heitti juontajakollega Tuukka Ritokoskelle haasteen suorassa radiolähetyksessä varhain tänä aamuna.
“Mitä jos pääsisit yhden maailman legendaarisimman ralliauton kyytiin Jyväskylässä, lähtisitkö?” Hussi huikkasi yllätyksenä kesken radiolähetyksen. “Maailmanmestari ei ollut vapaana, mutta saat samoja geenejä, kun isä-Harri hyppää sulle kuskiksi”, Hussi jatkaa haastetta.
Ritokosken uskallus riittää ja myöntävä vastaus tulee. Hän lähtee mielellään mukaan Hussin retkikuntaan kohti Jyväskylää, jossa kokenut ralliautoilija Harri Rovanperä ajaa Secto Automotive Labsin Audi S1 B-ryhmän ralliautolla perjantaina näytöserikoiskokeen Killerillä. Samalla pikataipaleella nähdään myös Kalle Rovanperä Toyota Starletin ratissa. Näin Rovanperät pääsevät mittelemään toisiaan vasten. Yleisölle on luvassa hyvää viihdettä Jyväskylän SM-rallin perjantai-illassa.
Secto Labs on nostanut rallin SM-sarjan mielenkiintoa kaudella 2023, ja tuonut kestävän kehityksen mukaan autourheiluun. Myös Harri Rovanperän ralliauto kulkee sähköbensiinillä ja fossiilivapailla voiteluaineilla.
Jo lapsuudesta asti rallia seurannut Ritokoski pääsee ihailemansa kuljettajan kyytiin näytösajoon. Ritokoski on ollut mukana Hussin ralli-innostuksessa. Hussin mukaan Ritokoski on katsonut mielellään jokaisen hänen rallivideonsa, tsempannut kisoihin ja elänyt mukana. Viralliseksi kartturiksi pääseminen vaatii tutkinnon suorittamisen.
Jyväskylän Talviralli takavuosien MM-tunnelmissa
Secto Automotive Labs osallistuu virallisesti Jyväskylän SM-talviralliin 3.-4.3.2023 kahden autokunnan voimin. Justus Räikkönen ja Mikael Korhonen kilpailevat SM3-sarjassa ja puolustavat luokkajohtoa. Kartturi Janni Hussi treenaa nuottia kohti kesän kilpailuja SM1-sarjassa. Vakiokuljettaja Heikki Kovalainen on kiinni rallikilpailuissa Japanissa samaan aikaan ja häntä kuljettajana paikkaa Matias Henkola.
Secto Automotive Labs-kehitysympäristö tutkii fossiilittomia ratkaisuja autoilussa. Monet nykyautojen moottoreiden polttoainetehokkuuteen eli pienempään hiilijalanjälkeen liittyvät innovaatiot ovat siirtyneet tavallisiin autoihin alunperin kilpa-autoihin kehitetyn tekniikan kautta. Näillä tunnelmilla kehitysympäristö matkaa kohti talvisia Keski-Suomen rallireittejä.
Jyväskylän Talvirallia ajetaan takavuosien MM-ralleista tutuilla erikoiskokeilla. Kilpailu avataan Killerin raviradalla perjantai-iltana. Yleisöerikoiskokeella nähdään myös näytösajot ja hyvää showmeininkiä. SM-rallissa ajetaan yhteensä seitsemän erikoiskoetta ja 86 erikoiskoekilometriä. Kilpailu päättyy Killerille lauantaina kello 18:30 jälkeen.
Kilpailua voi seurata suorana YouTube-lähetyksenä MoottoriurheiluTV:n kanavalla. Lisätietoja ja tulosseurantalinkit löytyvät kootusti rallism.fi sivustolta.
Lisätietoja Secto Automotive Labs -kehitysympäristöstä, jossa tutkitaan fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa: SECTO AUTOMOTIVE LABS
AUTO
Audi S1 EVO Quattro B
- 2.2l 5-sylinterinen moottori
- 3,3 bar ahtopaineella 1000hv
- fossiilivapaat öljyt: voimansiirto, moottori ja iskunvaimentimet
- P1 fuels fossiilivapaa polttoaine