Pajarille tärkeää asfalttikokemusta Kroatiassa
Sami Pajari - Enni Mälkönen kaksikko sijoittui WRC2-luokan viidenneksi sunnuntaina päättyneessä Kroatian MM-rallissa. Toksport WRT:n kaksikolle MM-pisteet viidennestä sijasta Škoda Fabia RS Rally2:lla olivat hyvä jatkumo kauden avanneesta Ruotsin MM-rallista tulleelle kolmostilalle.
Perjantaina Kroatiassa ajettiin kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta ja aina haastava ralli tarjosi tilanteita myös suomalaiskaksikolle. Avauspätkä kulki hieman olosuhteita ja pitoa tunnustellen mutta jo seuraavalla erikoiskokeella tuloksena oli luokan neljänneksi nopein aika. Kuudennella erikoiskokeella vasemmalle kääntyvässä mutkassa kaksikko suoritti tyylikkään spinnauksen tiellä. Yötauolle saavuttiin viidentenä, eroa johdossa ajaneeseen Ranskan Yohan Rosseliin oli kertynyt vajaat puolitoista minuuuttia.
- Totta puhuakseni en oikein osannut ennen rallia ajatella mitä on odotettavissa. Iltapäivän ajoon olen ihan tyytyväinen, mutta siltikin tuntuu, että jotain hieman puuttuu. Aamupäivästä on kuitenkin parannettu ja se on positiivista, mietti Pajari perjantain päätteeksi.
Lauantain avauspätkän jälkeen sijoitus oli edelleen viides, 0,8 sekunnin päässä vaihteensiirtäjäongelman vuoksi 0,8 sekuntia Pajarin taakse pudonnut Emil Lindholm nousi takaisin ohi, mutta edellä ollut Espanjan Alejandro Cachón putosi pelistä pois.
Lauantain aamupäivä sujui kokonaisuutena hyvin, vaikka toisella erikoiskokeella hieman yleisöäkin viihdytettiin luistojen muodossa.
- Siinä oli joitakin näyttäviä luistoja loppupäässä, mutta kokonaisuutena parannusta perjantain alkuosaan verraten, pohdiskeli Pajari.
Ennen päivän huoltotauolle saapumista nähtiin TV-kuvissakin kuljettajan hämmästelevän hetken aikaa auton mittaristoa hämillään kilpailun kahdennellatoista erikoiskokeella, eivätkä tapahtumat siihen loppuneet.
- Mittaristoon tuli vikailmoitus alamäkiosuudella, jokin sensorihäiriö mahdollisesti, mietiskeli kuljettaja erikoiskokeen maalissa, kertoi Pajari erikoiskokeen maalissa.
Pian tuli kutsu myös kilpailun tuomariston kuultavaksi, samalla erikoiskokeella tapahtuneen erikoisen episodin johdosta. Erikoiskokeelle oli rakennettu yleisöosuus, johon sisältyi tynnyrin kierto, jossa tynnyri piti kertaalleen kiertää ympäri ja sen jälkeen poistuttiin miltei tulosuuntaan. Pajarin auton keula osui tynnyriin ja tynnyri karkasi omille teilleen, mutta tarvittava kuvitteellinen kierros kuitenkin suoritettiin. Seurauksena tuomaristolta oli 10 sekunnin aikarangaistus tynnyrin kiertämättä jättämisestä.
Iltapäivällä aamupäivän neljä erikoiskoetta ajettiin uudestaan ja nyt ajo alkoi olla uomissaan. Sijoitus koheni heti tauon jälkeen neljänneksi, kun edellä tuloksissa ollut Ranskan Nicolas Ciamin kaatoi ajokkinsa. Seuraavalla pätkällä Pajarin autokunta nappasi pohja-ajan ja vauhti oli muillakin pätkillä hyvin lähellä kärkipään aikoja.
- Pohja-aika oli pienoinen yllätys. Tuntui että luisteltiin aika paljon, joten en uskonut tulevan niin hyvää aikaa. Kaikkiaan oikein hyvä päivä, vaikka edelleen olen paikoin turhan varovainen, summasi Pajari lauantaita.
Sunnuntain neljälle erikoiskokeelle olisi luvassa kamppailu Ranskan Adrien Fourmauxta vastaan, joka vielä viime kaudella ajoi M-Sportin Fordilla WRC1-luokassa. Eroa oli Pajarin eduksi vain 4,5 sekuntia.
Heti sunnuntain avauksessa saatiin viitteitä että molemmat haluavat neljättä sijaa. Fourmaux nipisti erosta 0,4 sekuntia.
- Täytyy puristaa todella kovaa jos halutaan pitää Adrien takana. Pätkä tuli mukavasti, koitetaan jatkaa näin, kertoi Pajari.
Seuraavasta erikoiskokeesta Pajarilla oli kahdenlaisia muistoja JWRC-vuosilta. Toissa vuonna tuli pohja-aika, viime vuonna ojaan liukastelu johtopaikalta. Fourmaux onnistui pätkällä paremmin ja kampesi itsensä 3,8 sekuntia edelle.
- Koetan kyllä hyökätä paikoissa joissa kykenen, mutta rohkeammin tarvitsisi tiettyihin paikkoihin mennä. Opettelen edelleen auton käytöstä tietyissä tilanteissa kertoi Pajari.
Jäljellä olisivat enää molemmat ajetut sunnuntain erikoiskokeet toistamiseen. Seuraavalla oli Pajarin vuoro nokittaa Fourmaux'ta, mutta hyvänkin ajon jälkeen ero kapeni vain 0,4 sekuntia.
- Ei lainkaan hassummin tullut, lopussa oli hieman kamppailua renkaiden kanssa, tuumaili Pajari erikoiskokeen maalissa.
Kilpailun päättävä Power Stage olisi kaksikon välillä Grande Finale, Fourmaux oli edellä 3,4 sekunnin turvin, mutta haastetta riittäisi eron kuromiseen. Pajari starttasi viimeiselle erikoiskokeelle kilpailun ensimmäisenä.
Ranskalaiskuljettaja teki viimeisellä erikoiskokeella toisiksi nopeimman ajan ja rökitti suomalaisparia 4,7 sekuntia lisää. Kokonaistilanteessa eroa oli näin ollen lopulta 8,1 sekuntia.
- Haastavaa oli, koetettiin hieman vielä puskea, mutta paikoin oli epävarmuutta missä mutaa ja hiekkaa on vastassa niin se teki hommasta vähintäänkin mielenkiintoista, summasi Pajari viimeisen pätkän maalissa.
Kokonaisuutena viikonloppu oli onnistunut, autosta tuli hyvää oppia asfaltilla kisaolosuhteissa ja kamppailut kokeneempia WRC2-luokan kilpailijoita vastaan antavat luotettavan kuvan omasta vauhdista ja kehityksestä.
Pajari ja Mälkönen kilpailevat seuraavaksi ajettavassa Portugalin osakilpailussa 11.-14.toukokuuta, mutta siellä kaksikko ei ole ilmoittautunut ajamaan MM-pisteistä.
Tuloksia: Croatia Rally - WRC2
1. Yohan Rossel (FRA) Citroen 2:58:45.6
2. Nikolay Gryazin (ANA) Skoda +16.1
3. Emil Lindholm (FIN) Skoda +1:27.5
4. Adrien Fourmaux (FRA) Ford +2:18.5
5. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) Skoda +2:26.6
6. Gus Greensmith (GBR) Skoda 5:12.4
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: @World