Kovalainen ja Hussi kuudenneksi Itärallissa, Räikkönen joutui pettymään
60-vuotisjuhlaa viettänyt Itäralli kilpailtiin Joensuun maisemissa 16.-17.6.2023. Kestäviä ratkaisuja moottoriurheiluun etsivä kehityslaboratorio Secto Automotive Labs osallistui ralliin kahden autokunnan voimin. SM1-luokassa Heikki Kovalainen ja Janni Hussi sivuavat kauden parasta sijoitusta ollen maalissa kuudentena. Justus Räikkönen ja Mikael Korhonen joutuivat keskeyttämään SM3-luokassa kilpailunsa.
Molempien autokuntien ralliautoissa käytetään fossiilivapaita Lubricanin voiteluaineita ja ne kulkevat P1 WRC-sähköbensiinillä. Secto Automotive Labs projektin tarkoituksena onkin kestävän kehityksen ratkaisujen testaus vaativimmissa moottoriurheilun olosuhteissa rallin erikoiskokeilla. Pohjois-Karjalassa ajettiin perjantaina kaksi erikoiskoetta ja lauantaina seitsemän. Erikoiskoekilometrejä kertyi ajettavaksi yhteensä noin 95 km. Yleisö oli löytänyt reitin varrelle erittäin runsaslukuisena ja kannustus oli karjalaiseen tyyliin iloista.
Ralli alkoi perjantaina kahdella erikoiskokeella, joista ensimmäinen ajettiin Joensuun keskustassa. Asfalttipinta sopi Kovalaiselle mainiosti ja hän naulasikin pätkältä erinomaisen tuloksen. Toisella erikoiskokeella kaikki kärsivät kärkiautoa lukuunottamatta kasaantuvasta pölystä, joka haittasi näkyvyyttä. Kuiva tienpinta pöllysi ja matalalta paistava ilta-aurinko loivat vaikeat olosuhteet kuljettajille. Autot joutuivat varomaan ja pysähtymään erikoiskokeella useita kertoja. Kilpailunjohtaja päätti lopulta mitätöidä toisen erikoiskokeen tulokset.
Räikkösen kilpailu päättyi keskeytykseen lauantain aamulenkillä
Lauantaihin lähdettiin loistavissa iskuasemissa, kun Kovalainen oli luokassaan viidentenä ja Räikkönen kolmantena, molemmat vain parisen sekuntia kärkeä perässä. Aamun ensimmäinen kierros sisälsi kolme erikoiskoetta. Justus Räikkönen joutui keskeyttämään kolmannella erikoiskokeella ja lauantai jäi ajamatta. Toisaalta myös sarjan kannalta pahimman kilpakumppanin Tuomas Välilän kilpailu jäi kesken eli taistelu luokassa kokonaisvoitosta tulee jatkumaan kiivaana, kun kaksi osakilpailua on vielä ajettavana Lahdessa ja Kokkolassa.
“Rengas irtosi. Harmittaa, ettei keskeytys ollut ajamisesta kiinni vaan tekniikasta. Olisi ollut upeaa ajaa maaliin. Ajaminen tuntui erittäin hyvältä ja siksi tämä pettymys turhauttaa eniten”, Räikkönen manasi.
Kovalainen toivoo ratkaisevaa tasonnostoa
Heikki Kovalaisen kilpailuvietti tarkoittaa vaativaa suoritusten analysointia. Lauantain ensimmäistä lenkkiä Kovalainen piti vaihtelevana.
“Ralli meni aika samaa kaavaa kuin aiemmin. En ole vielä saanut tasonnostoa, mitä odotan. Kärkivauhtiin ei ole asiaa, mutta sitä seuraavaan porukkaan pitäisi yrittää itseni hinata”, Kovalainen kommentoi. Nälkää siirtyä eteenpäin on ja yhteistyö kartturi Janni Hussin kanssa on edennyt aimoharppauksin molempien kehittyessä yhdessä.
Pohjois-Karjalan upeat tiet saivat sekä kuskin että kartturin iloitsemaan. Etenkin viimeinen erikoiskoe, lähes 23 kilometriä pitkä Tervavaara on tunnettu vuoristoratamaisuudesta ja tarkkuudesta. Pätkä sai myös Kovalaisen kehut.
“Oli hieno pätkä ja todella hyvä nuotti. Kaasu ei vain pysy pohjassa, vaikka kartturi sanoo täyttä. Sellaista pientä varomista on edelleen, mutta kaikin puolin positiivinen fiilis. Hieno viikonloppu, paljon porukkaa katsomassa ja aivan todella hienot tiet”, Kovalainen kertoo rallin päätteeksi.
SM-sarjan osakilpailut jatkuvat elokuussa Lahdessa, mutta sitä ennen on vuorossa MM-sarjan osakilpailu Secto Rally Jyväskylässä. Kesän kohokohta!
Kuva: Jani Salonen