Emil Lindholm: ”Jatkamme siitä, mihin Virossa jäimme”
Hyundai Motorsport N-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat kotiralliinsa luottavaisina. ”Auto tulee koko ajan tutummaksi ja ennakkotestit onnistuivat hyvin, joten luottavaisin mielin lähdemme jatkamaan Jyväskylässä siitä, mihin Viron MM-rallissa jäimme”, Lindholm toteaa.
Hyundai Motorsport N-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat kotiralliinsa huolellisesti valmistuneena. Vajaat kaksi viikkoa sitten ensiesiintymisensä Huyndai i20 N Rally2:lla Viron MM-rallissa suorittanut kaksikko aikoo jatkaa Keski-Suomen sorateillä siitä, mihin he Viron MM-rallissa WRC2-luokassa päätyivät (kolmas).
Kaksikko puolustaa Jyväskylässä WRC2-luokan voittoa viime vuodelta. Ja voitto toki kiinnostaisi myös tänä vuonna, mutta tavoite on asetettu palkintopallille.
- Totta kai sitä haluaisi aina voittaa, mutta realistinen tavoitteemme on ajaa toistamiseen palkintopallille. Uusi automme tulee koko ajan tutummaksi. Pyrimme parantamaan suoritustamme myös koko ajan ja sitä kautta kehittyä vieläkin paremmaksi ja nopeammaksi.
- Väkisin emme lähde voittoa tavoittelemaan. Onko tulos kolmas tai parempi? Se jää nähtäväksi. Tavoitteemme on jatkaa siitä, mihin Viron MM-rallissa jäimme.
Lindholm ja Hämäläinen starttaavat kotiralliinsa lähtönumerolla 23 ja lähtöpaikalla 13. Viron ja Suomen MM-ralleja yhdistää huippunopeat soratiet, ja siihen ne yhtäläisyydet sitten päättyvätkin. Viime viikolla Suomen MM-ralliin valmistavat testit ajanut Lindholm hieman yllättyi siitä, miten paljon auton säätöjä näiden kahden rallin välillä tulee muuttaa.
- Kokeilimme testeissä sellaisia ajatuksia autoomme, joita Viron MM-ralli meissä herätti. Hyviä juttuja saimme aikaiseksi. Auto on säädöiltään yllättävänkin erilainen Suomessa kuin Virossa, koska teiden pinta on hyvin erilainen.
- Mutta uusi automme tuntuu koko ajan enemmän sellaiselta omalta ajatukseltani. Ajoimme hyvät testit ja auto on hyvä ajaa, Lindholm summaa.
Suomen MM-rallireitti uudistui tälle vuodelle. Viime vuoden reittiin verrattuna uutta tietä on yli puolet ja teistä jopa 27 prosenttia on kokonaan ajamatonta nykymuotoisen MM-rallin historiassa.
- Uudet tiet ovat minulle olleet aina vahvuus. Aika mielenkiintoisia erikoiskokeita onkin tänä vuonna luvassa. Tänä vuonna pääsemme ajamaan myös klassisen Myhinpään, ja hyvä niin. Tässä jo innolla odottaa reitille pääsyä.
Tämän vuoden Suomen MM-rallin 22 erikoiskokeesta matkaa kertyy yhteensä 320.56 km. Siirtymäosuuksineen reitin kokonaispituus on hieman yli 1470 kilometriä. Rallin kilpailukeskus ja keskitetty huoltoalue sijaitsevat aiempien vuosien tapaan Jyväskylän Paviljongilla.
Suomen MM-ralli käynnistyy seremoniallisella lähdöllä Jyväskylän satamassa keskiviikkoiltana alkaen klo 18:20. Torstaiaamuna klo 9:01 käynnistyy testierikoiskoe ja illalla vuorossa on rallin avaava Harjun EK (3.48 km) klo 19:01 alkaen.
Tositoimiin päästää perjantaina klo 8:05 alkaen. Jyväskylän itäpuolelle suuntautuvalla reitillä on yhdeksän erikoiskoetta ja 108.24 EK-kilometriä. Päivään mahtuu muun muassa kahdesti ajettava Myhinpään (15.51 km) klassikkoerikoiskoe.
Ralli jatkuu lauantaina klo 8:05. Jämsän suuntautuvalla reitti on kilpailun pisin. Edessä kahdeksan erikoiskoetta ja kaikkiaan 160.68 EK-kilometriä. Sunnuntain ohjelmassa on vielä neljä erikoiskoetta (51.64 km).
Rallin päättävä Power Stage-erikoiskoe (klo 13:15) ajetaan tänä vuonna Jämsän Himoksella. Myös rallin maali sijaitsee samaisella Himoksen alueella ja rallin kärkikolmikko nousee palkintokorokkeelle välittömästi Power Stagen maaliintulon jälkeen.
WRC2-luokan MM-pistetilanne:
1. Yohan Rossel (F) Citroën 77
2. Andreas Mikkelsen (N) Škoda 69
3. Oliver Solberg (SWE) Škoda 64
4. Gus Greensmith (GB) Škoda 62
5. Emil Lindholm (FIN) Hyundai 59
6. Kajetan Kajetanowicz (POL) Škoda 55
Kuva: Merita Mäkinen