Pajari hakee menestystä kotiyleisön edessä
Sami Pajarin ja kartanlukija Enni Mälkösen kausi WRC2-luokassa jatkuu torstaina Jyväskylän MM-rallissa. Secto Rally Finland on Toksport WRT:n suomalaiskaksikolle kauden viides osakilpailu, jossa he tavoittelevat MM-pisteitä. Edellisessä osakilpailussa Virossa parivaljakon käskyttämä Škoda Fabia RS Rally2 kulki mallikkaasti ja tuloksena oli upea toinen sija, jonka myötä kotikisaan startataan yhtenä ennakkosuosikeista.
Tänä vuonna Keski-Suomen tiestöillä startataan viime vuoden tavoin 22:lle erikoiskokeelle mittelemään nopeudesta. Kilometrejä erikoiskokeilla tahkotaan kaikkiaan 320. Viime vuonna kotikilpailu oli Pajarin autokunnalla vasta toinen Rally2-kalustolla ajettu MM-ralli. Sijoitus oli pitkään kolmas, kunnes lauantain toiseksi viimeisellä erikoiskokeella tiellä ollut kivi vaurioitti auton eturipustusta keskeytyksen arvoisesti. Kilpailun päätöksenä sunnuntaina ajettu legendaarinen Ruuhimäen Power Stage tuotti uran ensimmäisen pohja-ajan luokassa.
Tämän vuoden kilpailuun startataan yhtenä potentiaalisimmista voittajakandidaateista. Viron menestyksekkään kakkostilan jatkeeksi viime viikolla ennätettiin ajokkia ja miehistöä hienosäätää suomalaiseen soratiehen. Testitien olosuhteita voisi kuvailla märiksi, mutta märkää on tarjolla varmasti myös kilpailun ajaksi.
- Märkää ja pehmeää oli testissä tosiaan tarjolla ja varmasti sitä tulee monessa paikassa olemaan kisassakin. Itse auton säädöt eivät niin isosti eroa sen mukaan mitä keli on. Kuljettajalle tietysti on kiva, että kuitenkin on sitä tuntumaa myös märältä, kertaa Pajari.
Paikoin rankkojakin sateita saaneet Keski-Suomen rallitiet eivät siis oletusarvoisesti tänä vuonna pölyä hiekkaa, mutta sateiden aiheuttamia vesiuomia ja pehmeyttä on tarjolla.
- Onhan se toki kuljettajan otettava oikea asenne siihen tunteeseen, kun auto kulkee kuin paksussa tervassa eikä etene. Mutta liukkauden kanssahan ollaan kaikki samalla viivalla ja sinne äärirajalle olisi päästävä. Eroja voi muodostua helpommin jos keli on haastava, silloin taas jos on hyvä keli niin eroja ei muodostu, kuten Virossa huomattiin. Jos on helppoa niin se on helppoa sitten kaikille, pyörittelee Pajari sään vaikutusta.
Kotiyleisön eteen yhtenä ennakkosuosikeista starttaamisen kanssa ei kuljettaja ota mitään paineita eikä riskikerrointa tarvitse menestyshalun takia nostaa. Vauhti on ollut kärkipään sijoituksille oikeuttavaa useammassa kilpailussa tällä kaudella.
- Tänä vuonna on oltu Ruotsissa kolmas ja Virossa toinen. Powerille ajettiin pohjat ja lopputuloksissa jäätiin toiseksi alle 10 sekunnin erolla. Eli ollaanhan me jo voittotaistelussa oltu mukana, ei ne odotukset meidän tekemistä sinällään muuta. Eli kyllä lähtökohtaisesti voidaan podiumille tähdätä ja miksei voitostakin ajaa.
Viime vuoteen nähden reitissä on uuttakin taas aika paljon mukana ja Pajarin autokunnassa selkeästi ollaan innoissaan vaihtelusta tiestöissä.
- Tänä vuonna on uutta mukana, mitä ei ole ihan viime vuosina ajettu. Perjantainakin Laukaan pätkästä puolet oli viime vuonna mukana, mutta muuten on sitten Harjua huomioimatta uutta.
- Lauantaillekin tuli uusi hieno pätkä Västilä ja sunnuntai on myös taas uutta. Tosi mielenkiintoista kun mennään uusille pätkille niin siinä on haastetta, tykkään kyllä kovasti. Haasteesta tulee mieleen esimerkiksi Myhinpää perjantaina, jos sinne haluaa hyvän ajan ajaa niin ei ole helppoa kenellekään. Kaikkiaan upeat fiilikset lähteä kotiyleisön eteen, jossa kannustus on kovaa, summaa Pajari.
Kilpailu käynnistyy torstaina Harjun erikoiskokeella klo 19:05 ja sunnuntaina viimeinen erikoiskoe käynnistyy Himoksella klo 13:15.
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: @World