Riku Tahkon kymmenes Suomen MM-ralli tarjosi hyvän alun ja ikimuistoisen seikkailun
Vauhdikkaan alun saanut Suomen MM-ralli eli Secto Rally Finland päättyi Riku Tahkon osalta keskeytykseen. Tahkon Hyundai i20 N Rally2 -auto ja kuljettaja ovat jo valmiina Lahden SM-ralliin.
Kaksipäiväisillä testeillä kilpailuun hyvin valmistautuneen Riku Tahkon kyydissä kartanlukijan paikalla nähtiin Markus Soininen. Legendaarinen MM-ralli käynnistyi Jyväskylän keskustassa Harjun erikoiskokeella. Ahdas, asfalttiakin sisältänyt erikoiskoe sopi Tahkolle, joka oli äärimmäisen kovatasoisen WRC2-luokan kymmenenneksi nopein.
- Tykkään ajaa aina Harjulla, kuten nytkin. Lähtöjärjestyksestä tuli hauska lisä, kun olimme koko kilpailun neljäntenä liikkeellä. Ajoimme siihen mennessä kovimman ajan ja lopulta olimme nopeimpia aika pitkään, kertasi Tahko rallin avausta.
Perjantaina erikoiskokeilla Tahko oli parhaimmillaan kuudestoista kuuluisalla Lankamaan erikoiskokeella. Muuten ajat olivat kahdenkymmenen parhaan joukossa ennen illan ongelmia.
- Perjantaina erikoiskoeajoissa ero kärkeen oli pienempi kuin ajattelimme. Onnistuneilla erikoiskokeilla pääsimme lähes sekunnin päähän kilometrillä. Pieniä ongelmia sähköjen kanssa meillä oli, ja lopuksi viimeisellä metsäerikoiskokeella Halttulassa meiltä rikkoutui ohjaustehostin, jonka kanssa sitten ajoimme myös päivän viimeisen pätkän Harjulla.
Lauantain aamupäivän erikoiskokeilla Riku Tahko oli parhaimmillaan jälleen kuudestoista Rapsulassa. Lopulta iltapäivän ensimmäinen erikoiskoe päätti porvoolaisen kilpailun.
- Ikävä kyllä edellisen illan ongelmat jatkuivat vielä lauantaina ja jouduimme itsekin tekemään aika paljon remonttia reitillä. Rapsulaa lukuun ottamatta en saanut itsestäni parasta irti. Västilän toisella kierroksella yritin ajaa paremmin, mutta yhdessä vasemmalle kääntyvässä mutkassa auton takapää kolahti johonkin ja iskunvaimentajan lisäsäiliö irtosi osuttuaan auton koriin.
- Mahdollisuus olisi ollut jatkaa sunnuntaina, mutta tulevan viikon Lahden SM-ralli oli niin lähellä, että päätimme laittaa auton kuntoon ja olla valmiita siihen.
WRC2-luokan taso ja oman tallin toiminta keräsi porvoolaiskuljettajan kehut
- Ralli oli erittäin antoisa. Nyt saatiin mitattua taso oikeasti maailman kärjen kanssa. Puoli sekuntia per kilometri kun saa ajasta pois, niin sijoitus on kymmenen sakissa. Nyt sekunti per kilometri –erolla sijoitus on 20. tienoilla. Töitä pitää tehdä enemmän, että eroa saataisiin pienemmäksi, pohti Tahko.
- Iso kiitos tästä matkasta kuuluu tiimillemme, joka sai auton kuntoon, kun sitä tarvittiin. Nyt katseet ovat tiukasti kohti Lahden SM-rallia, jossa on jaossa arvokkaita SM-pisteitä. MM-ralli tarjosi hyvät kilometrit sitä silmällä pitäen.
Lahden SM-ralli ajetaan tulevana viikonloppuna Historic EM-rallin yhteydessä. Kilpailu alkaa perjantaina ja loppuu lauantaina.
Kuva: Honza Fronek