Pajarilla edessä ensimmäinen ralli Etelä-Amerikassa - "Pätkät näyttää todella makeilta"
Chilen MM-rallissa kilpaillaan nyt toista kertaa MM-pisteistä, edellinen ja ainoa aiempi kerta tapahtui vuonna 2019. Kilpailun keskuspaikkana toimii Concepción, joka sijaitsee pohjois-eteläsuuntaisesti maailman pisimmän valtion puolivälissä, sen länsireunustalla Eteläisen Tyynenmeren äärellä.
Kun kuljettajaparin kotimaassa Suomessa nautiskellaan syksyn väreistä, on Chilessä kevät ottanut jo niskalenkin talvesta. Tämän vuoden kilpailussa ei yhtymäkohtia edelliseen kertaan ole paljoakaan, joten mainittavia etuja ei ole kenellekään tiedossa. Tiestöllisesti vertauskuvia muihin soralla ajettaviin ralleihin löytyy useita.
- Pätkät näyttää todella makeilta. Perjantaina on valtaosin vauhdikasta hyväpintaista kuten Suomessakin, tai mitä ollaan täällä spekuloitu niin kenties Uusi-Seelanti ja Wales osuisivat myös. Toki niissä en itse ole ajanut joten en voi täysin ottaa niihin kantaa. Täällä ei tarvitse juurikaan kiviä kierrellä kuten sitten taas joissakin hitaissa soraralleissa, mietiskelee Pajari tiestön luonteita.
Chilen valtaisaan pituuteen mahtuu monenmoista maisemaa ja sääoloa, vuoristojakin aina Andeja myöden, mutta aivan niissä korkeuksissa ei sentään rallia ajeta. Alkuviikosta suomalaispari testasi Škoda Fabia RS Rally2-ajokin säädöt kisaan toimiviksi.
- Ei olla missään kauhean korkealla, varmaan jossain muutamassa sadassa metrissä korkeimmillaan, eikä ole näkynyt sellaisia rotkojakaan kuin vaikkapa Kreikassa. Miellyttävän vihreää on nuotituksella ollut kun kevät on hyvällä mallilla täällä. Maanantaina ajettiin testiä ja auto tuntui oikein hyvältä tänne, kivahan tässä on jo taas päästä kilpailemaan, summaavat Pajari ja Mälkönen kuin yhdestä suusta.
MM-pistetilanteissa Pajari-Mälkönen kaksikko on WRC2-luokan pisteissä neljäntenä, eroa johdossa ajavaan Toksport WRT:n tiimikaveriin Andreas Mikkelseniin on 37 pistettä ja sitä ei yhdessä kilpailussa voi saavuttaa, mutta muista mitaleista on vielä mahdollisuus hyvällä suorituksella taistella.
WRC Challenge-luokassa suomalaispari on MM-johdossa tasapistein Puolan Kajetan Kajetanowiczin kanssa, jolla on kuitenkin pisteitä vasta neljästä kilpailusta kerrytettynä. WRC Challenge-tittelistä kisaavat kuljettajat jotka eivät ole voittaneet MM-titteliä Rally2-autoilla, tai eivät ole olleet nimettyinä ajamaan tallipisteitä WRC1-tasolla.
Kaikkiaan Chilessä ajetaan 16 erikoiskoetta, joille mittaa tulee noin 320 kilometriä.
Perjantain reitti suuntautuu Concepciónista sisämaan suuntaan kaakkoon, kolme erikoiskoetta kahdesti ja päivän puolivälissä huolto, 112,86 kilometriä erikoiskokeita. Lauantaina suunnataan etelään ja samalla kaavalla mennään, nyt ajettavana 154 erikoiskoekilometriä.
Sunnuntaina suunnataan itään, kaksi erikoiskoetta ajetaan kahdesti ja nytkin puolivälissä päivää huolto, ajettavaa noin 54 kilometriä. Kilpailun viimeinen erikoiskoe käynnistyy sunnuntaina klo 13:15 paikallista aikaa (Suomen aikaa 19:15).
Sami Pajari verkossa:
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/
Twitter: https://twitter.com/samipajari
Kuva: @World