Räikkösen maltti kantoi mestaruuteen
02.10.2023 / Jani Seppälä / Justus Räikkösen tiedotus
Justus Räikkönen - Mikael Korhonen ajoivat monivaiheisen kauden päätteeksi SM3-luokan kultaan lauantaina päättyneessä SM Kokkola Rallissa. Lähtöasetelmat kilpailuun olivat kahden edellisen kilpailun keskeytyksen jälkeen haastavat, kilpailuun startattiin hopeasijalla, mutta kolmannella keskeytyksellä olisi saattanut pudota mitaleilta kokonaan.
Kultamitalikamppailu sai ensimmäisen käänteen jo aiemmin kilpailuviikolla, kun pistejohtajana ollut Tuomas Välilä, äitinsä Päivin kartturoimana jättäytyivät Kokkolan kilpailusta sivuun. Syy oli kuitenkin erinomainen, suurin palkinto oli Tuomakselle esikoisen syntyminen ja Päivillä taasen alkoi ajanjakso mummona.
-Tuomas on koko vuoden näyttänyt, että on ajamalla nopein kuski, ensimmäistä mestaruutta voi tavoitella milloin vain, mutta esikoinen syntyy vain kerran. Osoittaa minusta hienosti, että miehellä on sydän paikallaan, pohdiskeli perhearvoja arvostava Justus ennen kilpailua.
Kilpailu käynnistettiin perjantaina illansuussa aivan huoltoalueen vieressä Kokkolan Tapahtumapuiston alueella, jossa ajettiin ensimmäinen ja kolmas erikoiskoe. Yleisöä oli paikalle löytynyt sankoin joukoin kun ritarit peltiratsuineen saapuivat areenalle.
- Lähtökohta kilpailuun on hieman erikoinen, tässä on hankala löytää mitään kunnon ajofiilistä, kun oikeastaan meidän on nyt vain selvittävä reitistä ehjänä läpi. Ehdottomasti haluan onnitella Tuomasta perheenlisäyksestä, harmittelen ettei päästy ajamaan kilpaa kunnolla, mutta asiat tärkeysjärjestykseen, noin se pitää ollakin, tuumaili Justus Räikkönen Kokkolassa ensimmäisen erikoiskokeen jälkeisessä haastattelussa.
Avauserikoiskoe asfaltilla oli sujunut Peugeot 208 Rally4:lla toiseksi nopeinta vauhtia ilman suurempaa reuhtomista, perjantain kolmen erikoiskokeen jälkeen oltiin täsmällisesti tavoitevauhdissa viidentenä. Viides sija riittäisi turvaamaan mestaruuden, jos mestaruuden ainoa uhka, Tsekin Daniel Polasek ajaisi osakilpailuvoittoon.
Lauantain kahdeksalle erikoiskokeelle vauhti määräytyisi käytännössä Räikkösen takana olevien kilpailijoiden vauhdin mukaan.
Kilpailun viidenneltä erikoiskokeelta tuli kiusaksi 10 sekunnin aikasakko vilppilähdöstä.
-Ajetaan rauhassa keskellä tietä, aika liukasta meinaa olla, vähän sai äskenkin pyyhkiä hikeä otsalta eräässä risteyksessä kun oli niin liukasta. Tämmöinen päivä tuntuu aika pitkältä verrattuna siihen jos ajaisi kilpaa aivan täysiä. En tiedä mikä siinä lähtövalossa oli kun ei se halunnut vaihtua, ehkä me se pari kymmenystä siinä sitten aavistettiin, naurahti Räikkönen rennosti erikoiskokeen maalissa.
Kuudennelta erikoiskokeelta alkaen saatiin kilpailijoille kiusaksi paikoin hyvinkin reipas sade, ulosajoista, sekä tuulilasien huurtumisista alkoi kuulua tietoja reitiltä. Räikkösen autokunnassa varmuustasoa lisättiin entisestään, kun takana olevat olivat ongelmissa. Räikkönen toisti samaa mantraa käytännössä jokaisen erikoiskokeen maalissa.
-Pätkä kerrallaan ja lopulta ollaan maalissa.
Kuten usein käy, sankaritarinoissakin aina pieni draama tarvitaan, niin tälläkin kertaa.
-Seitsemännellä pätkällä kivi napsahti takajarrusatulan banjopulttiin ja sieltähän alkoi vuotaa jarrunesteet ulos ja jarrupoljin tunnottomaksi. Hyvä tuuri sikäli, että nyt ei ajettu maksimivauhtista kisaa, silloin en olisi kokeillut jarrua siinä kohtaa kuin nyt ja seuraukset olisi voineet olla toisenlaiset. Onneksi siinä oli huolto sen erikoiskokeen jälkeen niin saatiin se pian kuntoon, huokailee Räikkönen tilannetta.
Sade yltyi kohti kilpailun loppua entisestään ja toiseksi viimeisen erikoiskokeen maalissa kuultiinkin varsin paljon kertova kommentti sääolosuhteesta.
-Luulin jo lyhyen ralliurani aikana nähneeni kaikki olosuhteet. Tämä oli kyllä jotain aivan erilaista, en tiedä muistuttiko se rallia missään kohtaa. Toivon todella, että viimeisellä olisi olosuhde kuivempi. Ei ole herkkua pikkuinen taakka selässä vetää tässä kelissä.
Viimeisen erikoiskokeen jälkeen olo oli helpottunut, sijoituskin lopputuloksissa koheni entisestään neljänneksi, kun kilpailun voittotaistossa ohuesti mukana ollut Leevi Lassila vielä suistui ulos. Voittoon ajoi Nico Valkonen, ennen Jooa Iivaria ja Daniel Polasekia.
Sarjan lopputuloksissa Espoo Motorsport Clubin Justus Räikkönen - Mikael Korhonen mestareiksi ennen Tuomas ja Päivi Välilää. Pronssille nousi Nico Valkonen, joka kalustorikon myötä ajoi viimeisessä kilpailussa Välilältä lainatulla kalustolla.
-Asteikolla ykkösestä kymppiin, lauantain hermojen raastavuudesta kymppi hädin tuskin riittää. Olosuhteet olivat niin järkyttävät ja lähtökohdat kisaan tekivät sen, että ei kannattanut kovaa lähteä missään kohtaa edes ajamaan.
Kokonaisuutena kausi oli hyvin vaiherikas. Koettiin ylä- ja alamäet, mutta luotettiin silti omaan taktiikkaan koko kausi. En olisi ikinä uskonut ennen kauden alkua, että edes pystyisin kilpailemaan sijoista viiden sakkiin. Läpi kauden yritin kehittää omaa ajoa ja katselin omia incar-videoita ja mietin mitä voisin tehdä toisin, jotta pystyisin ajamaan nopeampia vastaan.
Ei olisi kausi voinut päättyä paremmin SM-rallien osalta. Haluan kiittää yhteistyökumppaneita, tiimiä, kartturi-Mikaelia, perhettä ja ihan jokaista joka on elänyt tällä kaudella mukana, summaa Räikkönen, 18-vuotias mestari Kirkkonummelta.
SM3-luokan loppupisteet:
1. Justus Räikkönen 101
2. Tuomas Välilä 93
3. Nico Valkonen 90
4. Daniel Polasek 83
5. Niko Patajoki 52
Kuva: Hannu Rainamo