Maailman ensimmäinen rallimestaruus fossiilittomilla voiteiluaineilla, Räikkönen pokkasi pokaalin
Maailman ensimmäinen rallimestaruus fossiilittomilla voiteluaineilla saavutettiin viime viikonloppuna, kun ralliautoilija Justus Räikkönen ja kartturi Mikael Korhonen viimeistelivät SM3-luokan Suomen mestaruuden sarjan päätöskilpailussa Kokkola Rallissa. Räikkösen ralliauto Peugeot 208 on käyttänyt läpi kauden fossiilivapaita Lubrican voiteluaineita ja kulkenut P1 WRC-sähköbensiinillä.
Vain 18-vuotias Justus Räikkönen saavutti SM3-luokassa Suomen mestaruuden suurien paineiden alla. Ennen rallia oli tiedossa, että Räikkönen kruunataan mestariksi, mikäli hän ajaa maaliin vähintään viidentenä. Tilanne tuntui vaikealta ja Räikkönen rentoutui vasta, kun sai hieman vauhtia alleen. Koko rallin hän ajoi erikoiskoe kerrallaan virheitä vältellen. Räikkösen omin sanoin tavoitteena oli vain pysyä keskellä tietä.
“Aika liukasta oli paikka paikoin. Tietysti tällainen päivä tuntui paljon pidemmältä kuin sellainen, että ajaisi täysiverisesti kilpaa koko ajan”, Räikkönen tuskaili ja odotti lähinnä, milloin maali tulee vastaan.
Yleisöä löytyi mukavasti Kokkolan reitin varrelta, mikä viihdytti nuorta kuljettajaa. Sen sijaan vaihtuvat säätilat saivat mietteliääksi.
“Olen luullut, että olen lyhyen ralliurani aikana jo nähnyt vaikka minkälaista säätä, mutta tämä oli jotain ihan erilaista. Jää kerrottavaa”, Räikkönen veisteli. Rallin SM-sarja alkoi tammikuussa Rovaniemen lumelta ja päättyi syksyn pimeään sadesäähän Kokkolassa. Välillä nautittiin kirkkaista kesäilloista. Suomen mestaruus tuntuu tietysti hyvältä.
Lisää puhtaampia kilometrejä
Secto Automotive Labs on osallistunut kauden 2023 rallin SM-sarjaan kahden autokunnan voimin positiivisessa kehittämistyön vireessä. Tavoitteet asetettiin urheilullisen menestyksen ulkopuolelle. Secto Automotive Labs ralliautot ovat käyttäneet fossiilivapaata voiteluainetta sekä hiilineutraalia sähköbensiiniä koko kauden ajan. Myös menestystä tuli, kun Räikkönen voitti SM3-luokan Suomen mestaruuden. Tärkein tieto on, että autot kestävät myös vihreämmillä valinnoilla kilpailurasitusta.
“Olemme todella tyytyväisiä tähän kauteen. Olemme pystyneet jakamaan arvokasta tietoa rallin parissa Suomessa ja kansainvälisesti. Kaikki tieto on hyödyllistä myös siviililiikenteessä, jossa projektiamme on seurattu yhtä lailla mielenkiinnolla. Secto Automotive Labs jatkaa kehitystyötä moottoriurheilun parissa”, kertoo Secto Automotive Labs kehityslaboratorion projektipäällikkö Sami Heiskanen.
Moottoriurheiluun etsitään kestävän kehityksen ratkaisuja jatkossakin ja päästöttömiä kilometrejä on luvassa myös ensi vuonna.
Heikki Kovalainen ja Janni Hussi päättivät SM-kauden parhaaseen sijoitukseen
SM1-luokan kuljettaja Heikki Kovalainen on ollut tyytyväinen kehitykseen kauden aikana. Kartturina on toiminut Janni Hussi. Rallia on ollut kiva ajaa ja lähtöviivalle on ollut aina mukava suunnata. Kovalainen pitää kautta nousujohteisena, vaikka laji ei olekaan helpoimmasta päästä. Lumi- ja soratiet ovat vaatineet kokeneeltakin rattimieheltä vielä varovaisuutta. Tutuimmalla alustalla asfaltilla on luvassa vielä Japanin rallisarjan päätösosakilpailu ja Japanin MM-rallin. Kovalainen lupaa pitää Japanissa asfaltilla kaasua pohjassa.
Lauantaina Kokkolan seudulla satoi erittäin rankasti ja liukas olosuhde vaikeutti kilpailijoiden työskentelyä.
“En ole kovin paljon ajanut soralla sateessa tällaisella autolla niin oli tekemistä pysyä tiellä. Aina voi jossitella, että olisi pitänyt mennä moneen paikkaan kovempaa. Mieli tekisikin, mutta järki ei anna lupaa” Kovalainen naurahtaa ja painottaa, että rytmissä pitäisi pysyä.
Kovalaisen odotukset olivat korkealla, sillä autokunta ajoi selvästi kauden parasta rallia ensimmäisen päivän kaupunkierikoiskokeilla. Jopa pohja-aikaa tavoiteltiin. Sade kuitenkin hidasti kulkua. Kuivalla säällä meno tuntui hyvältä. Kaksikko kuitenkin viimeisteli päätöskilpailun kauden parhaaseen sijoitukseen tullen maalin viidentenä. Kehityskulku oli läpi kauden nousujohteista.
Lisätietoja Secto Automotive Labs -kehitysympäristöstä, jossa tutkitaan fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa: SECTO AUTOMOTIVE LABS
Kuva: Hannu Rainamo