16.01.2024 / Jani Seppälä / Viljami Salminen Rally Team tiedotus
Viljami Salminen (SaloUA) - Topi Kärpijoki (PaiUA) starttasivat lauantaina Toyota Auriksellaan Ralli SM:n avauskilpailuun Riihimäellä SM4-luokassa. Kauden avauksessa kyseiseen luokkaan oli kaikkiaan ilmoittautunut peräti 30 autokuntaa, joten kovaa kilpailua sijoituksista oli odotettavissa.
Kilpailun avauserikoiskoe oli mitaltaan 11,28 kilometriä ja oli nimeltään Punkka. Loikoilusta ei kuitenkaan ollut puhettakaan kun kilpailijat päästettiin kauden avauspätkälle irti. Luokan neljä nopeinta autokuntaa, luokan lopulta voittaneen Ville Vatasen johdolla karkasivat muilta hieman jo avauksessa. Salmisen autokunta oli kuitenkin tiukasti takaa-ajavan joukkion kärkijoukoissa ajaen avauspätkällä kahdeksanneksi.
Kilpailun toinen erikoiskoe Kesijärvi oli mitaltaan 7,94 kilometriä, aivan niin pitkään ei kuitenkaan Salmisen autokunnassa rallista ehditty iloita. Pari kilometriä ennen maalia auton takapää karkasi mutkassa ja kuljettaja esti isommat tuhot päästämällä auton suoraan hankeen.
- Avauspätkä tuli aika heikosti, silti oltiin kahdeksan joukossa siellä, samoilla sijoilla aloittaneita oli lopputuloksissa korkealla. Toisella erikoiskokeella ajo alkoi tuntumaan paremmalta, mutta sitten tuli ""vasen eri ja oikee m alas". Nuotti sinällään oli paikkaan hyvä, mutta siihen olisi voinut lisätä "sido" tai "huomio". Nuotilla lumisateessa en ehkä osannut hahmottaa ihan tarkasti että paikkaan tultiin niin lujaa.
- Perä karkasi vasurissa aivan yllättäen ja päätin mielessäni että parempi laskea kuin lähteä väkisin yrittämään tielle siitä vauhdista, vaurioiden minimointia siis. Jäätiin penkkaan kiinni ja ek:n maksimiaika tuli täyteen, kiitos kuitenkin kaikille ketkä auttoivat hangesta ja päästiin nilkuttamaan sieltä pois, kiittelee Salminen.
Ralli SM:n kausi jatkuu jo heti helmikuun avauspäivinä napapiirillä, kun Arctic Rally Lapland starttaa Rovaniemellä. Sitä ennen Salmisen tiimissä on hieman valmisteluita kuitenkin edessä.
- Tunturia ennen tehdään tietenkin lisää nuottitreeniä ja testataan autoa parempiin säätöihin. Luulemme keksineemme syyn takapään rauhattomuuteen, joten mistään isosta sinällään ei ole kyse, toteaa Viljami lopuksi.