Facebook Twitter Email Pinterest

Pajari ja Mälkönen ainoina suomalaisina rallin MM-sarjan avaukseen Monte Carlossa

24.01.2024 / Sami Pajari Media

Torstaina käynnistyvässä rallin MM-sarjan kauden 2024 avaavassa Monte Carlo -rallissa ainoana suomalaisautokuntana kilpaileva kaksikko Sami Pajari - Enni Mälkönen on viikonloppuna monella tapaa erityisen huomion kohteena. Ajokkina toimiva Toyota GR Yaris Rally2 kokee ensiesiintymisensä kilpailuolosuhteissa, joten nopeaksi tiedetyn autokunnan suorituksia suomalaisen Printsport Racingin ajattamana seurataan erityisen kiinnostuneina.

MM-sarjan klassikkokilpailu starttaa torstaina illansuussa Monacosta, mutta parista aiemmasta vuodesta poiketen kilpailun huoltoalue tekee paluun pohjoisempana sijaitsevaan Gapin kaupunkiin Ranskassa. Tällä kertaa näyttää kuitenkin että edes pohjoisempi sijainti ei toisi reitille vaihtelevan talvisia olosuhteita, vaan luvassa olisi kuivalla pinnalla ajettavaa asfalttirallia.

- Reitillä on ollut Monten standardein vähälumista ja lämmintä, ihan satunnaista jäätä vain parissa kohdassa oli nuotilla. Ennusteet povaavat lämmintä myös kisan ajaksi. Maanantaina saatiin aika rankkaa sadetta, joka torstain pätkille aiheutti jonkin verran mutaisia paikkoja, mutta ne ennättävät toki kuivuakin kisaan mennessä. Juhannuskeliä, eli vähälumista luvassa, lohkaisee Pajari kisasäästä.

Viime vuonna Pajarin autokunnalla kilpailu jäi väliin, kuljettajan sairastuttua nuotituksen jälkeen. Parin vuoden takaa muistoissa on WRC3-luokan voitto, joten kilpailusta on sekä hyviä että vähemmän mieluisia muistoja. Kilpailun toimintojen siirtyminen pohjoisemmaksi, on tuonut mukanaan muutoksia myös reittiin. Mukana on monille uusia osuuksia, mutta vanhoja tuttujakin löytyy ja osin ajosuunnaltaan käänneltynä. Pajarin autokunta ottaa uudet osuudet vastaan ilolla, mutta ei varsinaisesti näe sitä kuitenkaan suurena etuna.

- On mukavaa että on uusia pätkiä, ollaan ehkä piirun enemmän samalla viivalla sikäli kun viime vuonna jäi kisavauhdissa reitti kokematta. Kova porukka on kuitenkin vastassa, siellä on esimerkiksi Gryazin joka on aina mennyt kovaa täällä, Rossel, Lefebre, Bouffier ovat kovia ranskalaisia ja Solberg tottakai myös aina kova luu, monia muitakin vielä lisäksi joten kovatasoinen kisa on tiedossa, pohtii suomalaispilotti.

Rallin MM-sarjan historiassa ei ole tavattoman paljon kisoja jolloin mukana olisi ollut vain yksi suomalaisautokunta, kenties vielä harvinaisempaa on, että se ainoakin edustus on WRC2-tasolla. Pääluokan puolella Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen olivat ainoat suomalaisedustajat Keniassa Safari-rallissa vuonna 2022.

- Ei sitä oikeastaan ole kukaan kauheasti nostanut ennalta esiin, että ollaan ainoa suomalaisautokunta kauden avauksessa. Uuden auton myötä kiinnostusta on ollut enemmänkin. Auton ensi-illan myötä haluttaisiin tietenkin tuoda auto kunnialla maaliin ehjästi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että hissuttelemaan lähdetään, vaan pyritään ajamaan kyllä ihan kovaa. Pisteistä emme täällä aja, että sikäli paineettomasti voidaan ajaa, päättää Pajari.

Kilpailun testierikoiskoe ajetaan keskiviikkona alkuillasta Suomen aikaa, mutta varsinaisesti sekuntien ahnehtiminen alkaa torstai-iltana ajettavilla kahdella erikoiskokeella jotka sijoittuvat Monacon ja Gapin väliin. Mittaa torstain kahdella erikoiskokeella on reippaat 46 kilometriä. Perjantaina ajetaan alkupäivän lenkkinä kolme erikoiskoetta Gapista itään ja etelään kunnes suunnataan Gapiin huoltoon. Iltapuoliskolla perjantaita ajetaan sama kolmen rypäs uudestaan. Perjantain pikataipaleilla mittaa on lähes 106 kilometriä.

Lauantaina suunnataan Gapista etelään ja länteen, jälleen kolmen erikoiskokeen rypäs tiedossa, joka päivähuollon jälkeen kierretään uudelleen. Lauantaina erikoiskokeet ovat hieman pidempiä ja näin ajettavaa erikoiskokeilla kertyy 120 kilometriä.

Sunnuntaina suunnataan kolmen erikoiskokeen siivittämänä kohti Monacoa, kilpailun viimeisen erikoiskokeen sijaitessa legendaarisella Turinilla. Sunnuntaina ajettavaa on 52 erikoiskoekilometriä, kun kaikkiaan pikataipaleita kisan aikana kiiruhdetaan reilut 324 kilometriä.

Kuva: Denis Baudron

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa