Pajari viides uuden auton debyyttikilpailussa
Kilpailun kaksi avauspätkää sujuivat suomalaisparilta varsin mallikkaasti ja kuljettaja oli tässä kohtaa tyytyväinen.
- Kiitokset Toyotan suuntaan hyvästä autosta. Pätkät olivat konstikkaita ja sinne muutama yllättäväkin kohta mahtui sekaan joissa tuli otettua varovasti. Kokonaisuutena kuitenkin positiivinen startti.
Perjantain kuuden erikoiskokeen koitos sisälsi kaksi kolmen erikoiskokeen rypästä. Jo heti aamusta nähtiin, että liukkaus yllätti MM-sarjan kärkipään kuskit. Pajarin autokunnassa riskitaktiikan sijaan sijasta valittiin tärkeimmäksi ottaa uudesta autosta kaikki kokemus talteen niin itselle kuin kehitystyötä varten tiimille.
- Monissa paikoissa voisi tulla rohkeammin. Auto ei ole kuitenkaan säädöiltään aivan täysin kohdallaan syvissä leikkauksissa, joten koitetaan parantaa tilannetta päivähuollossa, mietti Pajari.
Kokonaisuutena perjantai sujui varsin kohtuullisesti ja Pajarin autokunta oli sementoinut itsensä viidenneksi, vastaavalla kalustolla ajavista autokunnista selkeästi ykköseksi. Yötauolla autoon tehtiin jälleen muutoksia ja lauantain kolmen ensimmäisen erikoiskokeen aikana nähtäsiin toimenpiteiden vaikutus.
Lauantain avaus tuli vielä tunnustellen ja kokonaistilanteessa sijoitus putosi yhden pykälän, mutta päivän toisella erikoiskokeella väliajat kertoivat jo vauhdin olevan selkeästi lähempänä luokan kärkeä. Erikoiskokeen loppupäässä iski kuitenkin rengasrikko oikeaan takanurkkaan ja se verotti siihen asti hyvin sujuneen erikoiskokeen tulosta. Ennen päivähuoltoa ajettu kolmas erikoiskoe oli osoitus auton ja kuljettajan potentiaalista, tuloksena oli toiseksi nopein aika vain 0,9 sekuntia pohja-ajasta jääneenä.
- Tehtiin muutoksia vakaajiin ja iskareiden säätöihin ja ne tuntuivat toimivan, kertoi Pajari kohentuneesta vauhdistaan.
Iltapuoliskolla sama kolmen erikoiskokeen rypäs ajettiin uudestaan, aivan samaa lentoa ei kuljettaja saanut aikaan kuin aamun lenkillä. Osaltaan tähän varmasti vaikutti se, että nyt leikkauskohdissa oli epäpuhtautta toisella kierroksella enemmän.
- Testaamista ja opiskelua on pitkälti ollut. Jotkin osuudet tulee ihan mallikkaasti, mutta mutapaikoissa on vaikea löytää riittävää itseluottamusta, tiivisti Pajari lauantain antia.
Sunnuntain kolmelle erikoiskokeelle ei olisi suunnitelmissa ultimaattisia urotöitä, vaan tuoda auto ehjästi maaliin. Olosuhteiden puolesta sunnuntaillekin oli vielä kaikkea tarjolla, jäisiä laikkuja, kosteaa asfalttia, mutaa, kuivaa pölyä, sekä aurinkoa. Luokan voittotaistoa lukuunottamatta WRC2-luokan sunnuntai oli varsin seesteinen, sijoituksia ei kolmen kärjen ulkopuolella juurikaan vaihdeltu. Pajarin autokunta toteutti agendaansa tarkasti, siis turvallisesti maaliin.
- Paljon opittiin uudesta autosta, sekä tämän kisan metkuista. Ensimmäistä kertaa Rally2-autolla Montessa ja oltiin viides, joten ihan mukiinmenevä suoritus siinä mielessä. Uskon että saimme viikonlopusta paljon hyvää dataa ja ideoita jatkokehitykseen. Tästä kehitytään yhdessä eteenpäin, kiitän kaikkia jotka ovat meitä tukeneet ja osoittaneet kiinnostusta tähän projektiin tämänkin viikonlopun aikana, ynnäsi Pajari kauden avausta.
- Autoa säädettiin oikeastaan koko ajan johonkin suuntaan, joten se ei kovin pitkää aikaa ollut samanlainen missään vaiheessa kisaa. Sami pysyi hyvin tyynenä kaiken aikaa ja pystyi mukautumaan muutoksiin, joita kulloinkin tehtiin . Aika liuta asfalttispesialisteja jäi taakse, joten suoritusta voidaan monilta osin pitää onnistuneena, Printsportin tiimipäällikkö Eero Räikkönen kommentoi avausviikonloppua.
Pajarin kausi jatkuu 15.-18. helmikuuta ajettavalla Ruotsin MM-rallilla.
WWW: https://www.samipajari.com/
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial
Instagram: https://www.instagram.com/samipajar1/
Twitter: https://twitter.com/samipajari