Juha Salo
7.-9.2.2003 Karlstad, Ruotsi
7.2.2003
RENGASONGELMAT HIDASTIVAT JUHA SALON MENOA N- RYHMÄSSÄ
Rallin MM-sarjan kauden toinen osakilpailu käynnistyi tänään
Ruotsissa. Suomalaisväriä tuotantoautojen puolelle tuova Juha Salo
taisteli avauspäivänä rengasmurheiden kanssa. Ero ryhmän
kärkimiehiin pääsi 126 ek-kilometrin aikana venähtämään liki
minuuttiin. Salo ja kartturi Mika Stenberg starttaavat huomiseen N-
ryhmän yhdeksänneltä tilalta.
Rallin ensimmäinen osuus mentiin N-ryhmän osalta kovassa
ruotsalaiskomennossa. Stig-Olov Walfridson kellotti pohja-ajat
päivän kolmelle erikoiskokeelle ja otti yötauolle kahdeksan
sekunnin ryhmäjohdon ennen maamiestään Kenneth Bäcklundia.
Hallitseva Suomen mestari Juha Salo aloitti kartturinsa Mika
Stenbergin kanssa ensimmäisen ulkomaisen MM-rallinsa nihkeästi.
Rengasmurheet pakottivat Mitsubishi Lancer -kaksikon ottamaan
rutkasti pois vauhdistaan, mikä näkyi ek-ajoissa.
- Päivä ei todellakaan ole mennyt putkeen. Emme ole saaneet alle
niitä renkaita kuin alun perin piti. Luotto ei ole oikein
kohdallaan, kun alla ei ole sellaiset renkaat kuin ollaan totuttu.
Vieraiden renkaiden takia jouduimme muuttamaan auton säätöjä ja
samoin ajotyyliä. Ajosta tuli epävarmaa, Salo harmitteli.
- Auto on muutoin pelannut hyvin, tiet ovat olleet hyvässä kunnossa
ja pätkät on tultu puhtaasti, mutta vauhti ei ole riittänyt
mihinkään.
Salo kellotti pätkäaikoja rengasongelmista huolimatta tasaisesti
ryhmän kympin sakkiin, mutta se ei kärkipaikkoja tavoittelemaan
lähtenyttä mestaria tyydyttänyt.
- Ollaan oltu kuin vastaantulijoita. Tasatahtia tultiin Miettisen
ja Ketomäen kanssa, mutta edessä on sellaisiakin nimiä, joita en
ihan heti olisi sieltä uskonut löytyvän.
Päivän kuudesta erikoiskokeesta vain neljä ajettiin läpi
kisavauhdilla. Kaksi pikataivalta (ek 2 ja 5) muuttui ulosajojen
vuoksi siirtymiksi, mikä helpotti Salon ja Stenbergin tilannetta.
- Siirtymiksi muuttuneet ek:t olisivat olleet loistopätkiä, mutta
tässä tilanteessa oli vain hyvä, että niitä ei päästy ajamaan
kisavauhdilla. Eroa kärkeen olisi nyt paljon enemmän, Salo mietti.
Kun takana on 6/17 erikoiskoetta Salo ja Stenberg ovat ryhmässään
yhdeksänsiä 54,9 sekuntia johtavaa Walfridsonia takana.
Yleiskilpailussa suomalaiskaksikon sijoitus on 34.
Huomenna ajetaan kuusi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 140
kilometriä. Aamun ensimmäinen erikoiskoe käynnistyy kello 9.18.
- Toivotaan, että huomenna saataisiin alle tutut renkaat. Sen
verran ajetaan kuin päästään ja katsotaan, mihin se riittää, Salo
kertoi yötauolta.
8.2.2003
JUHA SALO TAKAA-AJOON N-RYHMÄN 14. SIJALTA
Ruotsin MM-rallin toinen ajopäivä ei tuonut uutta N-ryhmän
kärkikamppailuun. Mitsubishi Lancer EVO 7:aa kipparoiva
suomalaiskaksikko Juha Salo - Mika Stenberg kärsi eiliseen tapaan
rengasongelmista. Salo jatkaa huomenna rallin kolmannelle osuudelle
ryhmän 14. sijalta.
Päivä käynnistyi rallin pisimmällä erikoiskokeella. Granbergetin 44
kilometrin aamuherätys suisti ännän yhdeksänneltä sijalta
startanneen Salon kauaksi kärjestä. Puhjenneen eturenkaan vaihdossa
kului minuutteja, mutta matka jatkui.
- Vasen eturengas ei saanut ilmeisesti mitään osumaa, se vain
tyhjeni ja muljahti pois vanteelta. Sen vaihtamisessa meni
pakolliset kolme minuuttia, kartturi Mika Stenberg kertasi päivän
avaustaivalta.
Siirtymänä ajetun kahdeksannen erikoiskokeen jälkeen Salo lähti
todenteolla jahtaamaan takaisin menetettyjä minuutteja ollen ek:lla
9 N-ryhmän neljänneksi nopein kuljettaja. Salon ja Stenbergin hyvä
vauhtivire jatkui jo heti seuraavalla pätkällä. Rallia hallinneet
Stig-Olov Walfridson ja Kenneth Bäcklund saivat katsella
hallitsevan Suomen mestarin takavaloja - Salo kirjautti nimiinsä
ryhmäpohjat parin sekunnin erolla ruotsalaiskuljettajiin.
- Saatiin huollossa alle kunnolliset renkaat ja pito oli heti aivan
toista luokkaa. Harmi, että aamun rengasrikko oli jo vienyt
mahdollisuudet hätyyttää kärkeä, Stenberg sanoi.
Toisen osuuden kolme viimeistä pikataivalta eivät muuttaneet Salon
ja Stenbergin tilannetta ratkaisevasti. Tasaisella ja varmalla
ajolla Salo kuitenkin pystyi nostamaan sijoitustaan korkeammalle,
mutta ero ruotsalaisten miehittämään kärkeen ei kaventunut.
Suomalaisittain päivä ei onnistunut nappiin, sillä sekä Jarkko
Miettinen että Jukka Ketomäki keskeyttivät molemmat ulosajoon
jättäen Juha Salon pitämään yllä sini-valkoisia värejä N- ryhmässä.
Salo ja Stenberg jatkavat rallia ryhmän 14. sijalta 4:44,0 kärjen
takana. Sijoitus on kärkipaikkoja tavoittelemaan lähteneelle
kaksikolle pettymys.
- Huomenna yritetään joka tapauksessa ajaa hyvää vauhtia ja tehdä
kunnon pätkäaikoja, jotta kisasta jäisi silti hyvä mieli. Samalla
on tärkeää ajaa ralli läpi ja tutustua reittiin seuraavia vuosia
ajatellen. Älyttömiä ei lähdetä yrittämään, mutta jos kympin
sakkiin vielä pystyisi kirimään, Stenberg raportoi Karlstadin
yötauolta.
N-ryhmä 12/17 ek:n jälkeen:
1. Stig-Olov Walfridson 2:13:14.0
2. Kenneth Bäcklund +24.6
3. Toshihiro Arai +1:31.5
4. Oscar Svedlund +1:37.7
5. Gianluigi Galli +2:00.7
14. Juha Salo +4:44.0
9.2.2003
JUHA SALO TAISTELI MAALIIN RUOTSIN MM-RALLISSA
Rengasmurheista Ruotsin MM-rallin kahdella ensimmäisellä osuudella
kärsinyt Juha Salo starttasi kartturinsa Mika Stenbergin kanssa
päätöspäivään N-ryhmän 14. sijalta. Ennakkoluuloton takaa-ajo nosti
suomalaiskaksikon lopulta N-ryhmän kahdeksanneksi. Yleiskilpailussa
Salo sijoittui 29. tilalle Marcus Grönholmin ja Tommi Mäkisen
tuulettaessa kaksoisvoittoa.
Juha Salo aloitti nousun jo heti aamun avauspätkillä. Ek:lla 13
karkkilalaiselle kirjattiin ryhmän kuudenneksi nopein aika.
Seuraavalla erikoiskokeella tapahtuneesta pienestä notkahduksesta
huolimatta Salo oli jo kiiruhtanut N-ryhmän 11. sijalle.
- Aamun pätkät meni kuitenkin päin puuta. Ek:lla 14 oli todella
liukasta, sillä nastat olivat irronneet. Kolme neljä kertaa
meinattiin ajaa ulos, ja kerran jo oltiinkin penkassa, mutta
katsojat auttoivat takaisin tielle. Pätkän loppuosalla en
uskaltanut enää riskeerata maaliin pääsyä, Salo harmitteli
avauspätkien vaikeuksia, jotka maksoivat lopputuloksissa vähintään
kaksi sijaa.
Salon ja Stenbergin nousu jatkui myös kisan kolmella viimeisellä
erikoiskokeella. Perjantaina siirtymäksi muuttuneella ja tänään
toiseen kertaan ajetulla Brunnbergetillä Salo kuittasi haltuunsa
ryhmän pohja-ajan parantaen samalla sijoitustaan kolmella pykälällä
- kahdeksanneksi.
- Huollossa vaihdettiin rengasmerkkiä ja ajo lähti kulkemaan.
Nousua edesauttoi toki pari keskeytystä, mutta kovaa sai kuitenkin
tulla, 26-vuotias Salo kertasi.
Viimeinen ja rallin pisin erikoiskoe Hagfors (39,84 km) ei
muuttanut enää Salon ja Stenbergin asemia. Vaikka kaksikko
kellottikin liki 32 sekuntia seitsemännellä sijalla ollutta
Karamjit Singhia paremman ek-ajan, se ei riittänyt kukistamaan
lopputuloksissa hallitsevaa N-ryhmän maailmanmestaria. Mitsubishi
Lancer -kaksikon loppusijoitukseksi tuli kahdeksas tila.
N-ryhmässä pelin juoni oli selvä jo ensimmäisistä erikoiskokeista
lähtien. Ralli ajettiin läpi vahvassa isäntämaan komennossa. Stig-
Olov Walfridson hallitsi ryhmää aina viimeistä edelliselle pätkälle
asti, mutta keskeytys moottoriongelmiin suisti ruotsalaisen
varmasta johtoasemasta. N-ryhmän voittoon ajoi lopulta Kenneth
Bäcklund. Mattias Ekström ja Gianluigi Galli korjasivat toisen ja
kolmannen sijan.
- Ruotsalaisilla oli jo ennakolta hyvä tietuntemus ja ajoivat
kovaa. Niillä pätkillä, kun meidän meno oli sitä luokkaa kuin piti,
oltiin ruotsalaisiinkin nähden mukavassa vauhdissa, Salo mietti.
Salon ja Stenbergin ensimmäinen ulkomainen MM-ralli ei sujunut
kaksikon suunnitelmien mukaan.
- Ei rallista tietenkään positiivista makua jäänyt. Kun tiedettiin,
että resurssit riittävät kärkisijoihin ja jopa voittoon, ei
kahdeksas sija todellakaan tyydytä. Osatavoite oli tietenkin päästä
maaliin ja se toteutui, vaikka ralli olikin vaikea. Roppakaupalla
saatiin kokemusta. Se on jatkoa ja ensi vuotta ajatellen tärkeä
juttu.
Seuraavan kerran Mitsubishi Ralliart Finland -parivaljakko on
vauhdissa parin viikon kuluttua ajettavassa Lapuan SM-rallissa.
N-ryhmän lopputulokset:
1. Kenneth Bäcklund 3:18.55,8
2. Gianluigi Galli +1.09,3
3. Mattias Ekström +1.32,6
4. Oscar Svedlund +1.43,0
5. Janusz Kulig +3.29,1
6. Stig Blomqvist+3.32,4
7. Karamjit Singh +4.04,2
8. JUHA SALO +4.26,1