Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

10.02.2003 /

7.-9.2.2003 Karlstad, Ruotsi

7.2.2003

RENGASONGELMAT HIDASTIVAT JUHA SALON MENOA N- RYHMÄSSÄ

Rallin MM-sarjan kauden toinen osakilpailu käynnistyi tänään Ruotsissa. Suomalaisväriä tuotantoautojen puolelle tuova Juha Salo taisteli avauspäivänä rengasmurheiden kanssa. Ero ryhmän kärkimiehiin pääsi 126 ek-kilometrin aikana venähtämään liki minuuttiin. Salo ja kartturi Mika Stenberg starttaavat huomiseen N- ryhmän yhdeksänneltä tilalta.

Rallin ensimmäinen osuus mentiin N-ryhmän osalta kovassa ruotsalaiskomennossa. Stig-Olov Walfridson kellotti pohja-ajat päivän kolmelle erikoiskokeelle ja otti yötauolle kahdeksan sekunnin ryhmäjohdon ennen maamiestään Kenneth Bäcklundia.

Hallitseva Suomen mestari Juha Salo aloitti kartturinsa Mika Stenbergin kanssa ensimmäisen ulkomaisen MM-rallinsa nihkeästi. Rengasmurheet pakottivat Mitsubishi Lancer -kaksikon ottamaan rutkasti pois vauhdistaan, mikä näkyi ek-ajoissa.
- Päivä ei todellakaan ole mennyt putkeen. Emme ole saaneet alle niitä renkaita kuin alun perin piti. Luotto ei ole oikein kohdallaan, kun alla ei ole sellaiset renkaat kuin ollaan totuttu. Vieraiden renkaiden takia jouduimme muuttamaan auton säätöjä ja samoin ajotyyliä. Ajosta tuli epävarmaa, Salo harmitteli.
- Auto on muutoin pelannut hyvin, tiet ovat olleet hyvässä kunnossa ja pätkät on tultu puhtaasti, mutta vauhti ei ole riittänyt mihinkään.

Salo kellotti pätkäaikoja rengasongelmista huolimatta tasaisesti ryhmän kympin sakkiin, mutta se ei kärkipaikkoja tavoittelemaan lähtenyttä mestaria tyydyttänyt.
- Ollaan oltu kuin vastaantulijoita. Tasatahtia tultiin Miettisen ja Ketomäen kanssa, mutta edessä on sellaisiakin nimiä, joita en ihan heti olisi sieltä uskonut löytyvän.

Päivän kuudesta erikoiskokeesta vain neljä ajettiin läpi kisavauhdilla. Kaksi pikataivalta (ek 2 ja 5) muuttui ulosajojen vuoksi siirtymiksi, mikä helpotti Salon ja Stenbergin tilannetta.
- Siirtymiksi muuttuneet ek:t olisivat olleet loistopätkiä, mutta tässä tilanteessa oli vain hyvä, että niitä ei päästy ajamaan kisavauhdilla. Eroa kärkeen olisi nyt paljon enemmän, Salo mietti.

Kun takana on 6/17 erikoiskoetta Salo ja Stenberg ovat ryhmässään yhdeksänsiä 54,9 sekuntia johtavaa Walfridsonia takana. Yleiskilpailussa suomalaiskaksikon sijoitus on 34.

Huomenna ajetaan kuusi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 140 kilometriä. Aamun ensimmäinen erikoiskoe käynnistyy kello 9.18.
- Toivotaan, että huomenna saataisiin alle tutut renkaat. Sen verran ajetaan kuin päästään ja katsotaan, mihin se riittää, Salo kertoi yötauolta.

8.2.2003

JUHA SALO TAKAA-AJOON N-RYHMÄN 14. SIJALTA

Ruotsin MM-rallin toinen ajopäivä ei tuonut uutta N-ryhmän kärkikamppailuun. Mitsubishi Lancer EVO 7:aa kipparoiva suomalaiskaksikko Juha Salo - Mika Stenberg kärsi eiliseen tapaan rengasongelmista. Salo jatkaa huomenna rallin kolmannelle osuudelle ryhmän 14. sijalta.

Päivä käynnistyi rallin pisimmällä erikoiskokeella. Granbergetin 44 kilometrin aamuherätys suisti ännän yhdeksänneltä sijalta startanneen Salon kauaksi kärjestä. Puhjenneen eturenkaan vaihdossa kului minuutteja, mutta matka jatkui.
- Vasen eturengas ei saanut ilmeisesti mitään osumaa, se vain tyhjeni ja muljahti pois vanteelta. Sen vaihtamisessa meni pakolliset kolme minuuttia, kartturi Mika Stenberg kertasi päivän avaustaivalta.

Siirtymänä ajetun kahdeksannen erikoiskokeen jälkeen Salo lähti todenteolla jahtaamaan takaisin menetettyjä minuutteja ollen ek:lla 9 N-ryhmän neljänneksi nopein kuljettaja. Salon ja Stenbergin hyvä vauhtivire jatkui jo heti seuraavalla pätkällä. Rallia hallinneet Stig-Olov Walfridson ja Kenneth Bäcklund saivat katsella hallitsevan Suomen mestarin takavaloja - Salo kirjautti nimiinsä ryhmäpohjat parin sekunnin erolla ruotsalaiskuljettajiin.
- Saatiin huollossa alle kunnolliset renkaat ja pito oli heti aivan toista luokkaa. Harmi, että aamun rengasrikko oli jo vienyt mahdollisuudet hätyyttää kärkeä, Stenberg sanoi.

Toisen osuuden kolme viimeistä pikataivalta eivät muuttaneet Salon ja Stenbergin tilannetta ratkaisevasti. Tasaisella ja varmalla ajolla Salo kuitenkin pystyi nostamaan sijoitustaan korkeammalle, mutta ero ruotsalaisten miehittämään kärkeen ei kaventunut.

Suomalaisittain päivä ei onnistunut nappiin, sillä sekä Jarkko Miettinen että Jukka Ketomäki keskeyttivät molemmat ulosajoon jättäen Juha Salon pitämään yllä sini-valkoisia värejä N- ryhmässä.

Salo ja Stenberg jatkavat rallia ryhmän 14. sijalta 4:44,0 kärjen takana. Sijoitus on kärkipaikkoja tavoittelemaan lähteneelle kaksikolle pettymys.
- Huomenna yritetään joka tapauksessa ajaa hyvää vauhtia ja tehdä kunnon pätkäaikoja, jotta kisasta jäisi silti hyvä mieli. Samalla on tärkeää ajaa ralli läpi ja tutustua reittiin seuraavia vuosia ajatellen. Älyttömiä ei lähdetä yrittämään, mutta jos kympin sakkiin vielä pystyisi kirimään, Stenberg raportoi Karlstadin yötauolta.

N-ryhmä 12/17 ek:n jälkeen:
1. Stig-Olov Walfridson 2:13:14.0
2. Kenneth Bäcklund +24.6
3. Toshihiro Arai +1:31.5
4. Oscar Svedlund +1:37.7
5. Gianluigi Galli +2:00.7
14. Juha Salo +4:44.0

9.2.2003

JUHA SALO TAISTELI MAALIIN RUOTSIN MM-RALLISSA

Rengasmurheista Ruotsin MM-rallin kahdella ensimmäisellä osuudella kärsinyt Juha Salo starttasi kartturinsa Mika Stenbergin kanssa päätöspäivään N-ryhmän 14. sijalta. Ennakkoluuloton takaa-ajo nosti suomalaiskaksikon lopulta N-ryhmän kahdeksanneksi. Yleiskilpailussa Salo sijoittui 29. tilalle Marcus Grönholmin ja Tommi Mäkisen tuulettaessa kaksoisvoittoa.

Juha Salo aloitti nousun jo heti aamun avauspätkillä. Ek:lla 13 karkkilalaiselle kirjattiin ryhmän kuudenneksi nopein aika. Seuraavalla erikoiskokeella tapahtuneesta pienestä notkahduksesta huolimatta Salo oli jo kiiruhtanut N-ryhmän 11. sijalle.
- Aamun pätkät meni kuitenkin päin puuta. Ek:lla 14 oli todella liukasta, sillä nastat olivat irronneet. Kolme neljä kertaa meinattiin ajaa ulos, ja kerran jo oltiinkin penkassa, mutta katsojat auttoivat takaisin tielle. Pätkän loppuosalla en uskaltanut enää riskeerata maaliin pääsyä, Salo harmitteli avauspätkien vaikeuksia, jotka maksoivat lopputuloksissa vähintään kaksi sijaa.

Salon ja Stenbergin nousu jatkui myös kisan kolmella viimeisellä erikoiskokeella. Perjantaina siirtymäksi muuttuneella ja tänään toiseen kertaan ajetulla Brunnbergetillä Salo kuittasi haltuunsa ryhmän pohja-ajan parantaen samalla sijoitustaan kolmella pykälällä - kahdeksanneksi.
- Huollossa vaihdettiin rengasmerkkiä ja ajo lähti kulkemaan. Nousua edesauttoi toki pari keskeytystä, mutta kovaa sai kuitenkin tulla, 26-vuotias Salo kertasi.

Viimeinen ja rallin pisin erikoiskoe Hagfors (39,84 km) ei muuttanut enää Salon ja Stenbergin asemia. Vaikka kaksikko kellottikin liki 32 sekuntia seitsemännellä sijalla ollutta Karamjit Singhia paremman ek-ajan, se ei riittänyt kukistamaan lopputuloksissa hallitsevaa N-ryhmän maailmanmestaria. Mitsubishi Lancer -kaksikon loppusijoitukseksi tuli kahdeksas tila.

N-ryhmässä pelin juoni oli selvä jo ensimmäisistä erikoiskokeista lähtien. Ralli ajettiin läpi vahvassa isäntämaan komennossa. Stig- Olov Walfridson hallitsi ryhmää aina viimeistä edelliselle pätkälle asti, mutta keskeytys moottoriongelmiin suisti ruotsalaisen varmasta johtoasemasta. N-ryhmän voittoon ajoi lopulta Kenneth Bäcklund. Mattias Ekström ja Gianluigi Galli korjasivat toisen ja kolmannen sijan.
- Ruotsalaisilla oli jo ennakolta hyvä tietuntemus ja ajoivat kovaa. Niillä pätkillä, kun meidän meno oli sitä luokkaa kuin piti, oltiin ruotsalaisiinkin nähden mukavassa vauhdissa, Salo mietti.

Salon ja Stenbergin ensimmäinen ulkomainen MM-ralli ei sujunut kaksikon suunnitelmien mukaan.
- Ei rallista tietenkään positiivista makua jäänyt. Kun tiedettiin, että resurssit riittävät kärkisijoihin ja jopa voittoon, ei kahdeksas sija todellakaan tyydytä. Osatavoite oli tietenkin päästä maaliin ja se toteutui, vaikka ralli olikin vaikea. Roppakaupalla saatiin kokemusta. Se on jatkoa ja ensi vuotta ajatellen tärkeä juttu.

Seuraavan kerran Mitsubishi Ralliart Finland -parivaljakko on vauhdissa parin viikon kuluttua ajettavassa Lapuan SM-rallissa.

N-ryhmän lopputulokset:
1. Kenneth Bäcklund 3:18.55,8
2. Gianluigi Galli +1.09,3
3. Mattias Ekström +1.32,6
4. Oscar Svedlund +1.43,0
5. Janusz Kulig +3.29,1
6. Stig Blomqvist+3.32,4
7. Karamjit Singh +4.04,2
8. JUHA SALO +4.26,1

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa