Iso-A: Janne Tuohino hallitsi
Kauden toiseen Ralli SM osakilpailuun startattiin Lapuan
kevättalvisissa maisemissa. Aamulla oli noin -10 asteen pakkanen,
mutta päivän mittaan keli lämpeni muutamaan pakkasasteeseen.
Pilviharso peitti taivasta kuitenkin sen verran ettei aurinko
päässyt lämmittämään.
Luokassa iso A Janne Tuohinon menolle ei voinut tänään kukaan
mitään. Sebastian Lindholm pysytteli aina viimeiselle
erikoiskokeelle saakka Tuohinon tuntumassa, mutta hänen
matkantekonsa päättyi tekniseen vikaan. Jouni Ampuja oli toinen
joka pysyi Tuohinon vauhdissa, mutta hän joutui keskeyttämään EK:n
3 jälkeen.
Jo päivän ensimmäiseltä erikoiskokeelta Nilsiän UA:n Janne Tuohino
otti ralliletkan komentoonsa. Erikoiskokeella oli pituutta 13,9 km
mutta Tuohino ajoi 10 sekunnin pohjat. Toiseksi nopeimmin EK:lta
suoriutui Valkealan UA:n Jouni Ampuja, Toyota Corolla WRC:llä.
Kolmanneksi kellotti hallitseva Suomen mestari, inkoolainen
Sebastian "Basti" Lindholm ja Peugeot 206 WRC. Ennen huoltoa
ajettiin perään vielä toinen 9,2 km mittainen erikoiskoe, jolla
Tuohino piti otteensa ajaen jälleen pohja-ajan. Tällä kertaa
toiseksi nopeimmin ajanut Lindholm jäi kuitenkin vain 0,5 sekuntia
ja luokkaa iso N johtava Juha Salo kellotti kolmanneksi kovimman
ajan. Ampuja ajoi neljänneksi jääden Tuohinoille 4,3 sekuntia.
Näiden erikoiskokeiden jälkeen saavuttiin päivän ensimmäiseen
huoltoon, jolle siis saavuttiin yleiskilpailujärjestyksessä 1.
Janne Tuohino, 2. Jouni Ampuja (jäljessä -14,7 sekuntia) ja 3.
Sebastian Lindholm (jäljessä - 15,1 sekuntia).
Tuohino ei ollut kuitenkaan tyytyväinen menoonsa: - Ei ole tullut
ihan puhtaasti, parempaankin pitäisi vielä pystyä, hän pohti.
Vauhtia puuttui Ampujaltakin: - Vaihdetaan renkaat ja katsotaan jos
siitä olisi apua.
Sebastian Lindholmilla oli ollut tapahtumia jo ensimmäisellä
EK:lla, joten aika oli siihen nähden hyvä: - Kävin ulkona
ykkösellä. Se oli sellainen ysikymppi oikea, jossa menin suoraan
kun jäi jarrutus liian myöhään. Päästiin kuitenkin nopeasti
jatkamaan.
Huollon jälkeen Tuohino jatkoi kärjessä ajaen jälleen pohja-ajat
kahdelle seuraavalle EK:lle. Sebastian Lindholm nousi toiseksi.
Jouni Ampuja kärsi ohjaustehostimen rikkoutumisesta EK3:lla: -
Tehostin hävisi pitkässä vasurissa. Sen jälkeen auto oli enemmän
kuin raskas ajaa. Pyörähdettiin kerran ja käytiin siirtymälläkin
ojassa. Oli lopulta pakko jättää leikki sikseen. Johtavalla
Tuohinollakaan ei tuntunut menevän niin kuin piti: - Yhdessä
risteyksessä pyllähdettiin perä edellä penkkaan, joten ei aivan
kohdalleen ole mennyt. Koko ajan tuntuu, että paras vire puuttuu.
Vireestä oli pulaa Lindholmillakin nelosen maalissa: -
Pumppaamista, pumppaamista, ei saa ajorytmistä kiinni. Neljännen
EK:n jälkeen käytiin tauolla, jonne saavuttiin kärkikolmikon osalta
seuraavssa järjestyksessä: 1. Janne Tuohino, 2. Sebastian Lindholm
(-21,8 sekuntia), 3. Jari Viita (-1 min 42,2 sekuntia).
Tauon jälkeen meno jatkui 19,5 km pitkällä EK5:llä. Sebastian
Lindholm lunasti ensi kertaa EK:n pohja-ajan. Tuohino jatkoi
kuitenkin yleiskilpailun kärjessä 17 sekunnin turvin ennen päivän
viimeistä pyrähdystä. Viimeinen erikoiskoe oli myös melkoisen
pitkä, 19,27 km. Kilpailun ratkaisu tapahtui itseasiassa ennen kuin
yksikään auto oli ehtinyt maaliin saakka: Sebastian Lindholmin
autosta rikkoutui voimansiirto ja hän joutui keskeyttämään. Näin
toiselle sijalle nousi Jari Viita Ford Focus WRC:llä jääden
voitosta 2 minuuttia 38 sekuntia. Kolmanneksi nousi Jarmo Mikkonen
2 minuuttia 44 sekuntia Tuohinolle jääneenä. - Tuohino oli yhtä
hymyä maaliin saapuessaan: - Kyllähän tämä voitto hyvältä tuntuu.
Nyt alkaa olla mukavat pisteetkin plakkarissa, SM-sarjassa
reippaassa pistejohdossa jatkava Tuohino myhäili.
SM-pistekärki osakilpailun 2/7 jälkeen, luokassa iso-A:
1. Janne Tuohino 39
2. Jari Viita 25
3. Jouni Ampuja 20