Tuohinolla reipas johto
Lindholmia ei ole lannistettu
Kevät alkaa jo koetella talvikauden viimeistä Ralli SM
-osakilpailua, Vaakuna-rallia, joka ajetaan Mikkelin seudulla.
Kauniita kevätpäiviä on luvassa, mutta lämpimät kelit saavat tiet
sohjoisiksi ja vaikeiksi ajaa, joten olosuhteisiin sopeutuminen
tulee olemaan kilpailussa ratkaisevaa. Ilmatieteenlaitoksen mukaan
Mikkeliin luvataan huomisell jopa 6 lämpöastetta, mutta lauantai on
hieman kylmempi. Lämmin sää on tietenkin mannaa katsojille!
Tarkista sää: http://www.ilmatieteenlaitos.fi/ .
Sarjaa johtava Janne Tuohino ei hermoile keleistä: - Otetaan mukaan
sekä lumikelin, että puhtaan kelin rengasta ja laitetaan alle
tilanteen mukaan, hän suunnittelee. Mikkelin ympäristössä ei ole
ajettu yleistä SM-sarjaa sitten vuoden -91 joten tiestö on uutta
kaikille. Tuohino muistelee ajaneensa kilpaa alueen tiestöllä
viimeksi 90-luvun puolivälissä. - Tiet on Mikkelissä varmaankin
vaikeammat ja teknisemmät kuin Lapualla, hän arvioi, mutta lähtee
kuitenkin rennosti liikkeelle: - Enpä ole ajanut Lapuan jälkeen
mitään, auto pelasi siellä hyvien joten ei ole siltä osin huolia.
Haetaan nyt se viimeinenkin talvikisan voitto pois, hän ilmoittaa.
Kauden 2002 Suomen mestari Sebastian Lindholm antoi Tuohinolle
hyvän vastuksen Lapualla ja epäonnistumisen jälkeen siellä hakee
voittoa Mikkelistä entistä nälkäisemmin. Matkanteko katkesi
Lapualla viimeiselle EK:lle tekniseen vikaan: - Vika on kuitenkin
nyt korjattu ja auto on kunnossa. Pisteistä nolla on nyt käytetty,
joten tästä eteen päin kaikki lasketaan mukaan hän pohtii. Kauden
seitsemästä osakilpailustahan kuusi parasta suoritusta lasketaan
mukaan. - Vielä on kaikki mahdollista, viime vuonna en saanut
Tunturista pisteitä lainkaan ja silti voitin mestaruuden.
Lindholmia ei siis todellakaan ole lannistettu. Hän on nyt
pisteissä neljäs, 23 pistettä Tuohinoa perässä, mutta kultamitalin
kiilto on selkeänä silmissä.
Paljon nähneenä kuljettajana Sebastian Lindholm on oikea kuljettaja
arvioimaan lämpimän kevätpäivän vaikutusta kilpailussa: - Keli voi
tehdä kilpailusta mielenkiintoisen. Suuret tiet varmaankin pysyvät
pohjltaan jäässä, mutta pienet tiet joita ei ole talven aikana
ajettu niin paljon, tulevat menemään läpi. Tämä aiheuttaa sen, että
samalla EK:lla voi olla kahdenlaista pintaa, välillä pitää ja
välillä ei. Ajaminen on tosi vaikeaa, hän arvioi.
Uutta kalustoa on viivalle tuomassa Lapuan kisan kolmonen, Jarmo
Mikkonen. Mies on hankkinut talliinsa Ford Focus WRC:n, joka toivon
mukaan nähdään lähtölavalla: - Nyt on epävarmaa saadaanko autoa
kuntoon, sillä ajoin lauantaina testiä ja autosta rikkoutui turbo.
Odotellaan tässä osia Englannista, hän kertoili Keskiviikkoiltana.
Lauantain testit loppuivat Mikkosella lyhyeen, sillä auton
tietojenkeruujärjestelmän mukaan ajoa tuli lauantaina ainoastaan 3
minuuttia 40 sekuntia.
Miehen suupielet kyllä kääntyivät hymyyn auton ominaisuuksista
puhuttaessa: - Kyllähän se on hurja härveli. Nyt vasta voin sanoa,
että minulla on täysverinen kilpa-auto, hehkuttaa A-ryhmäläisellä
aiemmin ajanut Mikkonen. - Kyllä WRC:ssä on niin paljon eroa
tuollaiseen kotiviritteiseen autoon, että pari kisaa sillä on ihan
opeteltava. Ei minulla suuria tulostavoitteita ole vaikka auto
viivalle saataisiinkin, hän kertoo. Parasta olisi vain ajaa kaikki
EK:t läpi että karttuisi kilometrejä.