Juha Salo
Täysillä ensimetreistä
Liki neljän kuukauden mittainen valmistautuminen ja odotus on
nyt päättynyt.
Uusi SM-rallikausi on taas käsillä. Mestaruusjahti käynnistyy
tutusti
Rovaniemeltä Arctic Lapland Rallyn merkeissä. Täysiä vuosia tänä
vuonna
viettävä kilpailu ei ole ollut isossa N-ryhmässä ajavalle Juha
Salolle
juhlaa, mutta tilanne on korjattavissa. Salo ja kartturi Mika
Stenberg
lähtevät tunturiin voittamaan.
Juha Salon ja Mika Stenbergin valmistautuminen kauteen on mennyt
eri
kaavalla kuin tiimissä on aikaisemmilta vuosilta totuttu. Kaksi
mestaruutta
tuonut Lancer Evo 7 sai uuden omistajan voittoisan kauden jälkeen.
Nyt
tallilla on rakennettu kuumeisesti uutta kilpa-autoa, mutta ei
kuitenkaan
ikiomaa. Suunnitelmista poiketen Salon oma Mitsubishi Evo 8,5 antaa
vielä
odotuttaa itseään. Kaksikolle on hiottu Ari Laivolalta vuokrattua
Mitsun
viimeisintä kehitysversiota, joskin siitäkin tehtiin Evo 8.
- Auton vuokraaminen Laivolalta oli tällä hetkellä ja tässä
tilanteessa
paras ratkaisu. Auto tuli meille purettuna, mikä teki
rakentamisesta
haasteellisempaa. Kun joku osoittaa luottamuksen, että saadaan
rakentaa
jonkun toisen autoa, se tehdään yhtä huolella tai jopa
huolellisemmin kuin
oma. Huoltoporukalle kiitos isosta työstä, Juha Salo sanoo.
Karkkilalaiskaksikko ajaa näillä näkymin koko talvikauden
vuokra-autolla.
Ensitestit Salo ja Stenberg ajoivat viime viikonloppuna
Tampereella.
Kilometrejä uunituoreelle kisapelille kertyi toista sataa.
- Auto toimi testeissä ihan hyvin. Saatiin perusasioita vietyä
eteenpäin ja
kokeiltua alustajuttuja. Luottamus autoon on kohdallaan, Salo
täsmentää.
- Evo kasi on peruskomponenteiltaan melko sama kuin seiska. Niin
paljon
uutta ei tarvitse opetella. Alusta ja voimansiirtojutut ovat
tuttuja ja
tiedossa. Mahdollisista lastentaudeista sen sijaan pitää päästä
eroon. Jos
niitä ilmenee, niihin on löydettävä lääkkeet, Juha jatkaa.
Vaikka voittoja Salolle ja Stenbergille on kertynyt SM-ralleista
tukkukaupalla, yksi puuttuu Lapin valloitus. Mikään muu kuin voitto
ei ole
tälläkään kertaa kaksikon tähtäimessä.
- Kisaan lähdetään asenteella täyttä vaan ja karkuun ensimetreistä
lähtien.
Ei siis vaihdeta taktiikkaa, vaikka uusi kausi käynnistyykin. Auto-
ja
rengasasiat ovat kunnossa, joten mitään estettä voittamiselle ei
ole. Tämä
ralli pitäisi nyt voittaa. Koskaan ei olla sitä tehty. Toivotaan,
että
meidän vuoro olisi nyt juhlia voittajana, Salo hymyilee.
- Yleiskilpailun voittosarvia ei varmasti päähän saada, mutta
kokeillaan
N-ryhmän voittoa. Kovaa pitää ajaa ja tekniikan olla kunnossa. Ne
asiat
ratkaisevat, kartturi Stenberg päättää.
Kaksipäiväinen ralli starttaa matkaan perjantaina, jolloin
kuuden
erikoiskokeen jälkeen jaetaan ensimmäiset SM-pisteet. Lauantai on
oma
kilpailupäivänsä, josta jaetaan niin ikään erilliset pisteet. Salo
ja
Stenberg lähtevät Rovaniemen lähimaaston lumille numerolla
kuusi.
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:
Tiedotus:
Mari ja Mervi Salonen
GSM 040 577 8748
Fax (02) 565 748
tiedotus@saloracing.net
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: