Jari Ketomaa
Arctic Lapland Rallissa perjantaina tekniikkaongelmien kolhimaksi joutunut Jari Ketomaa keräsi taistelutahtonsa epäonnen jälkeen ja kuittasi lauantain osakilpailusta ison N-ryhmän kolmanneksi korkeimmat SM-pisteet.
Palkintosijoitus ja muutama huippukova EK-aika tyydyttivät Mitsubishin maahantuojan tiimissä ajavaa Ketomaata, jolla ei ole läheskään vastaavaa kokemusta uudesta kilpuristaan muiden kärkikuskien tapaan.
- Perjantaina pääsin ajamaan vain kaksi lyhyttä pätkää. Lauantaiaamuna lähdimme päättäväisesti liikkeelle ja aloimme tehdä jokaiselle pätkälle uusia säätöjä jousitukseen ja voimansiirron lukko-ohjelmiin. Minulla ei ollut Mitsubishin säädöistä juurikaan kokemusta, onneksi muutokset osuivat kohdalleen ja auton ajettavuus parani kisan edetessä, Ketomaa selvitti.
Mikkeliläinen kirjasi N-ryhmän pohja-ajan 30-kilometrisellä Sarriojärvi 1:llä. On huomionarvoista, että kyseessä oli vasta Ketomaan uran viides erikoiskoe Mitsubishi Lancerin ratissa.
- Ajollisesti olen menoon tyytyväinen. Auto tuntuu tosi hyvältä ajaa, joten olen nyt aivan varma, että siirtoni Mitsubishin ohjaimiin oli aivan oikea monen Subaru-vuoden jälkeen, Ketomaa kehaisi.
N-ryhmän ykköseksi molempina päivinä ajoi hallitseva mestari Juha Salo. Ketomaa ja kartanlukija Tuomo Hannonen olivat lauantaina jo lähellä toiseksi ajaneen Juho Hännisen vauhtia.
- Kakkossijaakin olisi voinut tavoitella tosissaan, mutta perjantaina vaivanneet kytkinongelmat palasivat Ristilampi 2:lla. Kytkin luisti startin jälkeen neljä kilometriä, jolloin huippunopeutemme jäi reilusti alle satasen. Keskeytyskin ehti jo käydä mielessä, kun siinä madeltiin hissukseen eteenpäin.
- Onneksi kytkin alkoi toimia ja pääsimme varmistelemaan kolmossijan pisteet. Tämän kilpailun jälkeen on hyvä lähteä nostamaan kyytiä ja ajamaan tuota pientä eroa kärkeen kiinni, Ketomaa totesi.
teksti: Jarno Saari