Aasian-tyynenmeren rallisarjan toissavuotinen mestari Jussi Välimäki on pääsemässä hurjaan vauhtiin. Lauantaina ajetussa kilpailukauden neljännessä SM-rallissa Välimäki II-kuljettajansa Jarkko Kalliolevon kanssa ajoivat yleiskilpailun voitosta aina viimeisen erikoiskokeen loppuosalle saakka. Pienen ajovirheen seurauksena A-ryhmäläistä Mitsubishi Lancer Evolution VII ralliautoa ohjastanut Välimäki hukkasi voiton avaimet ja N-ryhmän Mitsubishi Lancer Evolution IX ralliautolla kurvaillut Juha Salo kaasutteli SM Peurunkarallin voittoon. Jussin ja Jarkon oli tyytyminen kilpailun toiseen sijaan, vain yhden sekunnin erolla Saloon.
SM Peurunkaralli kaasuteltiin varsin vaativissa olosuhteissa. Lämmin keli oli sulattanut tien pinnan osittain jopa kesäiseen kuntoon eikä kilpailutilannetta helpottanut tihkusade. Vaikeiden olosuhteiden erikoismiestä Suomen kevättalviset olosuhteet eivät heilauttaneet. Aasian-tyynenmeren rallisarjan avauskilpailuun Uuteen-Kaledoniaan kuukauden päästä suuntaava Välimäki kellotti jokaiselle pikataipaleelle A-ryhmän nopeimman ajan. Ryhmänsä hän voitti ylivoimaisesti 41,6 sekunnin erolla Toyota Corolla WRC ralliautoa ohjastaneeseen Kai Eklundiin nähden. Ongelmaton Jussin ja Jarkon kilpailupäivä ei kuitenkaan ollut.
- Kilpailun toisella erikoiskokeella turbon paineet putosivat neljäsosaan alkuperäisistä ja öljynpaineen valo alkoi palamaan. Mielessä kävi jo kaartaminen tien sivuun sekä keskeytysilmoituksen jättäminen, mutten halunnut luovuttaa vaan ajattelin ajaa niin pitkälle kuin kilpurimme pysyisi kasassa, kertasi Välimäki jatkaen,
- Pääsimme kuitenkin huoltoon jossa huoltoajan puitteissa huoltotiimimme sai tehtyä välttämättömiä korjaustoimenpiteitä. Turbon paineisiin ei kuitenkaan tullut muutosta, jonka myötä jouduimme ajamaan vajaatehoisella autolla kilpailun loput erikoiskokeet.
Välimäen kilpailustrategiaksi oli alun perin laadittu kilpailun aloittaminen täysillä ja loppua kohden vauhdin kiristäminen. Viidennelle erikoiskokeelle startatessa Välimäki oli 7,2 sekuntia Saloa perässä. Kuudennen ja viimeisen erikoiskokeen lähdössä ero oli enää 0,3 sekuntia. Kilpailustrategia piti siis hyvin paikkansa lukuun ottamatta viimeisen erikoiskokeen ajovirhettä, jonka myötä Välimäen kohtaloksi oli jäädä toiseksi. Se ei kuitenkaan Jussia ja Jarkkoa harmittanut, sillä A-ryhmän korkeimpien SM-pisteiden myötä Välimäki kaasuttelee nyt SM-johtajana kohti Aasian-tyynenmeren rallisarjan avauskilpailua.
- Kaikesta huolimatta meillä oli fantastinen kilpailupäivä. Viiden pisteen SM-johto on kova juttu tässä vaiheessa kilpailukautta. Reilun kolmen kuukauden kevättauon aikana tulemme Aasian-tyynenmeren rallisarjan lisäksi tekemään tiukasti testi- ja kehitystyötä hieman vanhentuneen Mitsubishi Lancer Evoluutioversion kehittämiseksi. Tavoitteenamme on edelleen olla ykkönen niin Suomessa kuin Aasiassa, visioi Välimäki.
1. 17.-18.1. SM Ralli, Kuopio 2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna 4. 23.-24.5. SM Länsirannikon Ralli, Turku 5. 11.-12.7. SM Ralli, Kouvola 6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti 7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki