Jussi Välimäki
18.06.2007 / Jussi Välimäki
Jussi Välimäki tuplasi pistejohtonsa ralliautoilun
SM-sarjassa
Ralliautoilun Suomen Mestaruussarjan kesäkauden startti
ajettiin fantastisen kesäisissä olosuhteissa Keski-Uudellamaalla.
Seitsemän erikoiskoetta ja noin 104 erikoiskoekilometriä sisältänyt
ralli päättyi lopulta hallitsevan N-ryhmän Suomen Mestarin Jari
Ketomaan voitonjuhliin. A-ryhmän johtajan viittaa hartioilla koko
kevään kantanut Jussi Välimäki II-kuljettajansa Jarkko Kalliolevon
kanssa saavuttivat Keski-Uusimaa SM-rallissa A-ryhmän toiseksi
korkeimmat sarjapisteet. Niiden turvin tamperelainen rallikaksikko
siirtyi 17 pisteen johtoasemaan kun kilpailukaudesta on ajamatta
kolme osakilpailua.
Välimäki kotitekoisella A-ryhmäläisellä Mitsubishi Lancer
Evolution VII ralliautolla starttasi kilpailuun erittäin
luottavaisin mielin ja toiveikkaana elätellen mahdollisuuksiaan
taistella aina yleiskilpailun voitosta. Kuitenkin unelma
murskaantui jo ennen ensimmäistä erikoiskoetta parivaljakon
huomatessa erikoiskokeen AT-jonossa yhden renkaan tyhjentyneen.
Vaihtotöissä paljastui, että pyöränmutterit olivat jokaisessa
pyörässä löystyneet niin paljon, että ne olisi voinut pyörittää
sormilla auki.
- Olimme mielestämme valmistautuneet kilpailuun hyvin. Koska
vaadin niin itseltäni kuin kilpailukalustoni kunnolta paljon,
maalautin talven jäljiltä ehjäksi jääneet kisavanteet uuteen
loistoonsa. Ensimmäisellä siirtymätaipaleella pyöränmuttereiden
alla oleva maalipinta oli murtunut pyöränmutterin kireyden
seurauksena ja siten jokainen mutteri oli käsin pyöriteltävissä.
Yritä siinä sitten lähteä ajamaan täysillä kilpaa kun takaraivossa
sykkii ajatus, että yhdessä vitosvaihteella ajettavassa mutkassa
saattaa lähteä rengas irti. Luotto kilpailemiseen katosi
avauserikoiskokeen lähdössä, kertasi Välimäki tapahtunutta.
Huolimatta vakavasta turvallisuustekijästä Välimäki kellotti
16,48 kilometrin mittaiselle avauserikoiskokeelle viidenneksi
nopeimman ajan jääden vain 3,2 sekuntia pohja-ajan ajaneesta,
Toyota Corolla WRC-kuljettaja Juha Vuorelasta. Kilpailun toisella
25,61 kilometrin mittaisella erikoiskokeella ero johtavaan ja
kilpailun voittaneeseen Jari Ketomaahan kasvoi 12,1 sekuntiin.
Ennen huoltotaukoa ja siellä toteutettua vanneremonttia ajettiin
vielä kolmas 6,4 kilometrin mittainen erikoiskoe, jossa Välimäki
jäi toisen pohja-ajan ajaneelle Juha Vuorelalle 4,6 sekuntia lisää.
Huoltoon saavuttaessa Jussi Välimäki II-kuljettajansa Jarkko
Kalliolevon kanssa olivat A-ryhmän hopeatilalla, 9,6 sekuntia
Vuorelaa perässä.
- Huollossa vanteet menivät vaihtoon ja tuloslistaa
analysoidessani päätin muuttaa kilpailustrategiaani, sillä lähes 10
sekunnin ero kotitekoisella A-ryhmäläisellä ralliautolla WRC-autoa
vastaan oli todella paljon. Totesimme tiimini kanssa tehdä
"lööppimäisen" ratkaisun ja jäädyttää tilanne. Päätöstä edesauttoi
sarjatilanteen kannalta pahimpien kilpakumppaneideni Jarmo Mikkosen
tekninen vika sekä Arto Juolahden toisen erikoiskokeen ulosajo.
Koska kummatkin olivat poissa pistepotin jaosta päätin olla
ottamatta riskejä ja tuoda toiseksi korkeimmat sarjapisteet kotiin,
perusteli Välimäki päätöstään luopua kilpailun
voittotaistelusta.
- Varmasti monet arvostelijamme saivat lisää bensaa
liekkeihinsä sekä jopa fanaattiset kannattajamme ovat varmasti
käärmeissään ratkaisustamme, mutta täytyy muistaa että
strategiointi on olennainen osa ralliautoilua. Mielestäni teimme
erittäin viisaasti olla riskeeraamatta hyviä mestaruuspisteitä sekä
kilpailukaluston rikkoontumista - lähtihän hyvin palvellut
kilpa-ajoneuvommeehjänä kilpailun jälkeen uuteen kotiinsa,
mietiskeli Jussi Välimäen pitkäaikainen II-kuljettaja Jarkko
Kalliolepo jatkaen, - Mielestämme Keski-Uusimaa SM-ralli onnistui
vanneongelmastamme huolimatta erinomaisesti.
Ralliautoilun SM-sarjan kilpailukauden kuudes osakilpailu
kurvaillaan heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Kouvolan
ympäristössä. Jussi Välimäki ja Jarkko Kalliolepo eivät osallistu
kilpailuun, sillä samaan aikaan tamperelaiset ralliautoilijat
yrittävät Japanissa saada haltuunsa myös Aasian-tyynenmeren
rallisarjan piikkipaikan. Koska kaksikolta jää yksi SM-ralli
väliin, on loppukauden kahdesta viimeisestä kilpailusta tulossa
erittäin mielenkiintoisia.
- SM-sarjan pistetilanne on nyt sellainen, että huolimatta
seuraavan osakilpailun lopputuloksesta johdamme silti sarjaa.
Olemme myyneet nykyisen kilpailukalustomme ja käynnistäneet
neuvottelut WRC-auton saamiseksi kahteen viimeiseen osakilpailuun.
Tavoittelemme tosissamme ralliuramme ensimmäistä Suomen
Mestaruutta, Välimäki jyrähti.
www.jussivalimaki.com