Vesa Hirvonen
Ralliautoilun seitsemän osakilpailun ja yhdeksän kuukauden mittainen SM-sarja pyörähti käyntiin perinteisellä tavalla Rovaniemen ympäristössä ajetussa kaksipäiväisessä ja 12 erikoiskokeen mittaisessa Arctic Lapland rallissa. Tunturirallina edelleen paremmin tunnetussa kilpailussa ajettiin korotetuista SM-pisteistä kolmessa luokassa. N-ryhmän ja yleiskilpailun voiton saavutti Juha Salo nelivetoisella ja turboahdetulla Mitsubishi Lancer Evolution IX ralliautolla, A-ryhmässä hallitseva Suomenmestari Jussi Välimäki oli nopein Mitsubishi Lancer Evolution VIII ralliautolla ja kaksivetoisessa n-ryhmässä myös hallitseva Suomenmestari Joonas Lindroos piti kiireisintä kyytiä. Keski-Karjalan Urheiluautoilijoita edustava Vesa Hirvonen II-kuljettajansa Jussi Martiskin kanssa saalistivat kauden avauksesta n-ryhmän neljänneksi korkeimmat SM-pisteet Honda Civic Type-R ralliautollaan.
Hirvonen starttasi pitkään kilpailuun hyvin valmistautuneena. Huolellinen kolmen päivän nuotitusjakso sekä kilpailua edeltäneen keskiviikon aikana ajetut pitkät testit nostattivat itäsuomalaisen rallikaksikon fiiliksiä.
Testipäivän aikana Hirvonen sääti huoltotiiminsä PrintSport Racingin kanssa auton alustaa sopivammaksi Arctic Rallin nopeille sekä paikoitellen röykkyisille erikoiskokeille. Testeissä löydetyt hyvät säädöt eivät kuitenkaan enää toimineet itse kilpailussa.
- Vaikka kilpailussa ajoin tasaisesti n-ryhmän sijoille 3-6 en ollut tyytyväinen auton käyttäytymiseen. Huolimatta siitä, että Arctic Lapland rallin tiestö oli aikaisempiin vuosiin nähden erittäin hienossa ja nopeassa kunnossa, eroavat kilpailun erikoiskokeet silti muihin kotimaisten kilpailujen pikataipaleista. Erityisesti lukuisat röykyt aiheuttivat meille paljon tilanteita sekä aikahäviötä koska en lukuisien yllättävien tilanteiden jälkeen yksinkertaisesti luottanut alustan toimivuuteen sekä sen käyttäytymiseen mm. röykkyjen ylityksissä, kertoi Hirvonen.
- Ajoin toisena kilpailupäivänä pitkään viidennellä sijalla kunnes pääsimme yhteisymmärrykseen ralliautoni alustan kanssa. Kolmanneksi viimeisellä pikataipaleella edelläni ollut sukunimikaimani Jani Hirvonen kohtasi vaikeuksia ja joutui keskeyttämään. Tuon hetken jälkeen nousin neljänneksi enkä enää yrittänyt ajaa kilpaa, sillä eroa edessä olleeseen kolmanteen sijaan oli niin paljon, ettemme olisi kolmantena ajanutta Ailu Maggaa enää kiinni pystyneet saamaan. Myös viidentenä ollut Antti Rintamäki oli meistä niin kaukana, ettei hän saavuttaisi meitä, joten katsoin parhaaksi turvata neljäs sija ja sen 13 SM-pistettä. Tähän tulokseen pitää olla tyytyväinen, Hirvonen jatkoi.
Seuraava SM-ralli ajetaan kolmen viikon päästä Jyvässeudulla Laukaassa ja sen perinteikkäillä erikoiskokeilla. Hirvonen käyttää seuraavat viikot tiukasti SM Peurunkarallin kilpailuun valmistautumiseen.
- Uskoisin, että pienellä ranteiden säätötyöllä saadaan naksut kohdilleen ja siten pystyisimme olemaan huomattavasti kilpailukykyisempiä Arctic Lapland ralliin verrattuna. Olemme nyt 11 pistettä sarjajohtajaa Joonas Lindroosia perässä, joten jäljellä olevissa kauden kuudessa osakilpailussa ei virheisiin ole varaa. Toisaalta jos olisimme joutuneet Arctic Lapland rallissa keskeyttämään, olisimme sarjajohtajaa 24 pistettä perässä. SM-pisteiden neljänneltä sijalta on hyvä jatkaa kilpailukautta.