Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo haastaa SWRC-kuljettajat

27.07.2011 /

Mitsubishi-kuljettaja Juha Salo taluttaa torstaina Jyväskylässä käynnistyvän rallin MM-sarjan kahdeksannen osakilpailun starttiviivalle uuden R4-luokituksen mukaisen Lancer EVO X:n. Samalla kotoista rallin SM-sarjaa hallinnoiva Salo ja kartanlukija Marko Salminen lähtevät taistelemaan MM-pisteistä Super 2000 -autojen joukossa.
"Vaatii jonkinnäköistä vauhdinpitoa, kun tavoite on ajaa Supereissa palkintokorokkeelle, joten nostelemaan en suotta lähde. Auto on pidettävä tiellä ja maaliin päästävä, se on selvä", Salo summaa.

Salon rallipajalla Karkkilassa valmistunut, Mitsubishin viimeisimpään kehitysversioon pohjautuva R4 nähdään kotimaassa nyt ensimmäistä kertaa. Jyväskylässä mitataan, miten japanilaismerkki vastaa SWRC-luokassa mukana olevien Skodan ja Fordin vauhtiin suomalaisilla pikataipaleilla.
"Ennakko-odotus on, että R4 olisi muutaman sekunninkymmenyksen kilometrillä ännäläistä nopeampi. Shakedownissa näkee jo suuntaa, millaiset voimasuhteet ovat Supereihin nähden ja miten auto pelaa", tuotantoautolla viimeiset kymmenen vuotta ajanut Salo sanoo.
"Auton kanssa on tehty moottoripuolen osalta jarrupenkissä töitä, joten voima on kohdillaan. Ja jos keveys auttaa vielä kulkupuoleen, miksei sillä ehtisi. Auton suorituskyky voi yllättää", Juha jatkaa.

Neste Oil Rallin avaa torstaina perinteikkäät erikoiskokeet Lankamaa, Laukaa ja Laajavuori.
"Toki täytyy muistaa, että edessä on pitkä kilpailu, mutta jos jo alussa lähtee ajamaan terveisiä, menettää äkkiä lähtöpaikkaedun. Hyökätään järkevästi, mutta kovalla sykkeellä."

Perjantaina on ohjelmassa reilun 130 kilometrin verran erikoiskokeita Lahden liepeillä. Salolle ja Salmiselle tiestö on joltain osin entuudestaan SM-sarjasta tuttua. Salo on ratkaissut Kärkölän alueella menneinä vuosina useamman suomenmestaruuden.
"Perjantai on pitkä päivä lyhyellä huollolla, joten virheisiin ei ole varaa. Hassi on erittäin hieno pätkä, mutta vaativa aamun aloitus", Salminen luonnehtii.
"Kun se ja Evon pätkä on selvitetty, mennään tutuille nurkille, missä ehjällä autolla pystymme hyviin suorituksiin. Tiestö on ajettavaa, ei hirveästi risteyksiä, vaan nopeaa tietä. Siellä R4 on parhaimmillaan. Mielenkiintoinen päivä, jonka aikana tehdään melko isojakin eroja", Salo ennakoi.

Päätöspäivänä rallikaravaania odottavat jälleen Jyväskylän vuoristoratapätkät. Kaiken kaikkiaan rallissa ajetaan 22 erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa lähes 315 kilometriä.
"Muutama hyvä pätkäaika ja Supereissa kolmen joukkoon", Juha tiivistää tavoitteen.

Vaikka autokunta Salo-Salminen liimaa autonsa kylkeen numeron 49, kaksikon lähtöpaikka on kuitenkin kolmenkymmenen tietämillä.
"Tie ei ole vielä silloin rikki, joten meillä on ihan mukavat saumat lähteä ajamaan."

Ensimmäinen kilpailijapari starttaa kilpailukeskuksesta torstaina klo 16.

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa