Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salolle neljäs Arcticin voitto

26.01.2013 /

p-arctic-salo2.jpg

Juha Salo sivuaa neljännellä voitollaan Antero Laineen voittojen määrää. Kukaan muu ei ole useammin Tunturirallia voittanut. Kuva: Marko Mäkinen

Arctic Lapland Rallin eilisen päivän jälkeen johtoasemassa yötauolle lähti norjalainen Andreas Mikkelsen kartanlukijansa Mikko Markkulan kanssa. Juha Salo oli jäänyt viiden erikoiskokeen aikana puoli minuuttia. Salo oli hyvin tietoinen siitä, että kun Mikkelsen ei sarjan ulkopuolisena saa SM-pisteitä, ei hänen voittamisensa ole suomenmestaruuden metsästämisen kannalta tarpeenkaan.
"Ollaan ajettu kovaa, mutta järkevästi. Tässä on turha ottaa mitään älyttömiä riskejä. Mutta kisa on pitkä, ja mitä vain voi tapahtua", muistutti Salo yötauolle lähtiessään.

Tänä aamuna, toisen päivän ensimmäinen erikoiskoe, lähes 33-kilometrinen Hanhikoski, muutti jo tilannetta kärjessä. Mikkelsen osui keula edellä lumipenkkaan. Tömähdys ei vienyt juurikaan aikaan, mutta pian kuljettaja huomasi jotain olevan vialla.
"Rengas oli tyhjentynyt, sillä se oli irronnut vanteelta. Jos olisi ollut ilmavehkeet mukana, homma olisi ollut nopeasti korjattavissa, mutta nyt jouduimme pätkällä vaihtamaan renkaan", kertoi Mikkelsen, joka menetti tässä yli viisi minuuttia aikaa. Näin kilpailun voitto oli luisumassa käsistä.

Juha Salo nousi kilpailun johtoon, ja Mikkelsen putosi kahdeksanneksi. Salo ei kuitenkaan kauaa päässyt nauttimaan tilanteesta, sillä vaihdelaatikko-ongelma oli viedä miehen penkalle katselijoiden joukkoon.
"Yhtäkkiä vain ykkös- ja kakkosvaihde puuttuivat, ja olimme valmiita keskeyttämään. Ajoin jo tien reunaankin, mutta onneksi älysin kokeilla kolmosvaihdettakin, ja olihan siellä sittenkin jotain. Kolmonen, nelonen ja viitonen olivat kunnossa. Niin päästiin jatkamaan ja laatikko meni huollossa sitten vaihtoon", kertasi Salo.

Vaihdelaatikon vaihtaminen onnistui huollossa siihen pisteeseen, että autolla pystyi ajamaan aikatarkastusaseman kautta pois huoltoalueelta. Sen ulkopuolella kuljettajat sitten hoitivat vielä irtonaiset osat, kuten panssarin kiinnitykset, paikoilleen. Aikaa kului vielä sen verran, että miehille kirjattiin aikasakkoa kaksi ja puoli minuuttia. Ennen viimeistä erikoiskoetta Salo oli kuitenkin hyvin perillä tilanteesta.
"Tiedettiin, että meillä on noin 1.22 eroa Vihavaiseen, joten uskoimme sen riittävän, vaikka viimeinen oli 48 kilometriä pitkä pätkä. Ilman ongelmia tultiin, aikaero riitti, ja nyt on hyvä fiilis olla voittajana maalissa", raportoi Salo, joka näin ollen sivuaa Antero Laineen neljää Tunturirallin voittoa.

Mikkelsen teki myös nousua tasaisesti päivän 143 kilometrin aikana. Viimeisellä erikoiskokeella norjalainen vielä ohitti Ari Vihavaisen, maalissa heillä oli eroa noin 22 sekuntia. Vihavaiselle kuitenkin kirjataan toiseksi korkeimmat SM-pisteet. Mikko Lehessaari oli kisassa neljäs ja Teemu Asunmaa, parin vuoden takainen junioreiden suomenmestari, oli hienosti viides.

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
2. Teemu Asunmaa / Jani Salo 88 pistettä Alavuden UA (R5)
3. Juuso Metsälä / Matti Kangas 37 pistettä KeurUA (R5)
4. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 37 pistettä MäntsMK (R5)
5. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 36 pistettä SaarUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa