Mikko Heikkilä intoa puhkuen rallin SM-sarjaan - "Onhan tämä mahtavaa"
Rallin SM-sarjan kauden 2020 avausosakilpailu ajetaan Tunturirallin merkeissä Rovaniemen ympäristössä tulevana viikonloppuna. Samalla käynnistyy myös Mikko Heikkilän ensimmäinen täysi kausi kotimaisen arvosarjan kuninkuusluokassa.
Tunturirallin avauspäivänä, kuluvan viikon perjantaina, 28 vuotta täyttävä Mikko Heikkilä pääsee toteuttamaan tänä vuonna suuren unelmansa, kun nurmijärveläinen osallistuu ensimmäistä kertaa rallin SM-sarjan SM1-luokkaan huippukalustolla ja täyden kauden kattavalla ohjelmalla. Heikkilä ajaa tänä vuonna TGS Worldwide -tiimin Skoda Fabia R5 -autolla rallin SM-sarjan kaikki kuusi osakilpailua.
- Innostunut ja odottava fiilis, mukavaa on lähteä taas ajamaan pitkästä aikaa. Vielä kun on pitkä tauko takana, niin nyt on hienoa, kun saa ajaa koko SM-sarjan tuollaisella autolla läpi. Onhan tämä mahtavaa, Heikkilä hehkuttaa.
Heikkilän kohdalla tauko kilpailuista todellakin pääsi venähtämään pitkäksi, sillä viime vuonna hän osallistui ainoastaan yhteen kilpailuun, Riihimäen SM-ralliin toukokuussa. Heikkilä kilpaili tuolloin vasta toista kertaa Skodalla ja SM1-luokassa, mutta niin vain hienot otteet nostivat sijoituksen maalissa aina toiseksi asti. Riihimäen SM-rallin jälkeen Heikkilä sanoo ottaneensa aikalisän ja rakennustyöt kauden 2020 osalta käynnistyivät alkusyksystä.
Alkavaan kauteen ja SM-sarjaan Heikkilä lähtee nöyrin mielin ja muistuttaa, ettei Riihimäen yksittäinen huipputulos suinkaan sokaise, vaan ahkera työnteko niin ajamisen, kuin nuotinkin suhteen on edelleen se ainoa avain onneen. Tavoite kauteen kuitenkin on kova, kun taas avauskilpailun suhteen tilanne on lievästi sanottuna kysymysmerkki.
- Kauden osalta tavoite on ehdottomasti SM-mitali. Tunturiralliin tavoitetta on ehkä vähän vaikeaa asettaa, mutta aika pettynyt olen, jos ei suunnilleen kärkikahinoissa olla. Mahdollisimman ylös tottakai haluan päästä. Sijoitusta on tässä kohtaa vaikeaa vielä sanoa. Katsotaan miten ralli lähtee liikkeelle. Yritetään saada ehjä ja kohtuu virheetön ajo, että ei ole missään vaiheessa "parkissa". Luulen, että sillä jo ainakin pääsee johonkin asti, Heikkilä pohtii.
Heikkilä on testannut ennen kauden avausosakilpailua parin päivän ajan Tahkon maisemissa ja kilometrejä kertyi yhteensä noin 200.
- Tosi tyytyväinen olen tuohon määrään, hyvä kun eläissäni olen yhteensä saanut ajaa testiä noin paljon. Ja kun pääsi ajamaan kolmella eri tiellä, niin sekin paikkasi hyvin pitkää ajotaukoa, Heikkilä kehuu.
Kartanlukijaksi Heikkilän viereen istahtaa Henri Arpiainen, jolta löytyy kokemusta kotimaisista ralleista lähes 15 vuoden ajalta. Arpiainen on aiemmin lukenut nuotteja muun muassa Jari Ketomaalle, Samuli Vuorisalolle, sekä Joni Nikolle.
- Kyllä "Henkka" homman hoitaa, on hänellä sen verran kova rutiini. Uskon, että pärjätään hänen kanssaan oikeinkin hyvin ja hän varmasti pystyy antamaan myös vinkkejä minulle. Pitää hyödyntää hänenkin kokemusta, Heikkilä korostaa.
Heikkilä on osallistunut Tunturiralliin aiemmin kerran, mutta parin vuoden takaisesta "Napapiirin seikkailusta" SM4-luokassa ei juurikaan lämpimiä muistoja jäänyt.
- Yksi pätkä pystyttiin ajamaan ilman ongelmia. Keskeytyshän sieltä lopulta sitten tuli.
Vuonna 2018 Heikkilä voitti SM-sarjan neljässä viimeisessä osakilpailussa SM4-luokan ja nappasi SM-pronssia. Kilpailemisen lisäksi Heikkilä on tehnyt rallin MM-sarjassa etuautokuljettajan töitä niin Esapekka Lapille, kuin Juho Hännisellekin. Etuauto kiertää tietyissä MM-ralleissa erikoiskokeen läpi noin tunti ennen varsinaisia kilpailijoita merkiten ylös sellaiset tarkkuutta vaativat paikat tiessä, jotka ovat muuttuneet nuotitusvaiheen jälkeen.
Heikkilän mukaan työskentely lajin ehdottomien huippukuljettajien kanssa on tuonut omaan tekemiseen apua ennen kaikkea nuotitukseen.
- Etu tulee lähinnä siitä, että on päässyt tutustumaan ammattikuljettajien nuottiin ja pystyy sen mukaan itse ajamaan. Olen saanut heiltä todella hyviä vinkkejä nuotittamiseen. Minun nuotti on Lapin ja Hännisen nuotin risteytys, jossa toki vähän on omaakin mukana, Heikkilä paljastaa.
Tunturiralli käynnistyy perjantaina ja kymmenen erikoiskokeen urakka saadaan päätökseen lauantai-iltaan mennessä. Yhteensä ek-kilometrejä luvassa on reilut 200 ja nuotituskilometrejä moninkertaisesti, sillä:
- Nuotituskertoja ei ole tässä kilpailussa rajattu, eli pätkiä saa nuotittaa niin monta kertaa kuin haluaa. Se tietysti helpottaa jonkun verran tulevaa kilpailua ajatellen, joka on pitkä ja haastava. Kokemusta ei kauhean paljon ole, mutta eihän se auta kuin lähteä ajamaan ja keräämään sitä kokemusta, Heikkilä naurahtaa.
Rallin SM-sarjassa ajetaan tänä vuonna kuusi osakilpailua. Heikkilä korostaa yhteistyökumppaneiden tärkeyttä, että ajaminen kotimaisessa arvosarjassa ja sen kuninkuusluokassa huippukalustolla on ylipäätään edes mahdollista. Loppuun onkin aika lähettää kiitosterveiset kaikille tukijoille.
- Tasapuolisesti kaikille niille tahoille iso kiitos, jotka ovat tämän kaiken mahdollistaneet. Täyden SM-sarjan ajaminen on kaikin puolin unelmien täyttymys. Kiitos siitä yhteistyökumppaneilleni, Heikkilä päätti.
Kuva: Mikko Heikkilä Racing