Facebook Twitter Email Pinterest

Maailman ensimmäiset 100 % hiilineutraalit rallikilometrit ajetaan Arctic Lapland Rallyssa sähköpolttoaineella.

12.01.2022 / Sami Heiskanen / Secto Automotive

Suomen MM-rallin pääyhteistyökumppanin Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola ajaa Rovaniemellä 14.-15.1 Skoda Fabia R5:llaan maailman ensimmäisen kilpa-EK:n sähköpolttoaineella.

Henkolan mukaan P1 Performance Fuels GmbH:n kehittämä sähköpolttoaine on täysin uusiutuva ja fossiilivapaa polttoaine:

  • Sähköpolttoaine valmistetaan sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia ja muuttamalla se veden sekä aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi. Sähköpolttoaine voidaan hyödyntää normaalissa bensamoottorissa. Auton tekniikkaan ei tehdä minkäänlaisia muutoksia. Auto kuulostaa samalta kuin aiemminkin, kertoo Henkola.

Secto Automotive on viime vuodesta lähtien ollut Jyväskylän MM-rallin pääyhteistyökumppani. Vasta MM-rallin siirtyminen sähköpolttoaineisiin ja ladattaviin hybrideihin sai Secton siirtämään katseensa sorateille:

  • Moottoriurheiluyhteisöllä on vastassaan samanlaiset haasteet, joita olemme yritysautoilussa ratkoneet viimeisen vuosikymmenen ajan: sekä yritysten että moottoriurheilun on pystyttävä vastaamaan uudenlaisiin vastuullisuushaasteisiin. Liikkuminen muuttuu, halusimme tai emme, uskoo Henkola.

Henkola näkee rallin siirtymisen sähköpolttoaineisiin ja hybriditeknologiaan pakollisena edistyksenä jonka hedelmiä tullaan keräämään tulevaisuudessa.

  • Moottoriurheilu on kautta aikojen ollut tien näyttäjä koko autoalalle: kilpa-autoihin kehitetyt uudet tekniikat ollaan aina tuotu muokattuna kuluttajien saataville. Päästöjä on leikattava läpi linjan ja vaikka moottoriurheilu on vain pieni puro kokonaisuudesta, tulee sen johtaa esimerkillä. Vastuullisuus on entistä merkittävämpi tekijä yritysten päätöksenteossa. Uusien innovaatioiden myötä moottoriurheilu on jatkossakin yrityksille mielenkiintoinen väline markkinoinnissa. Ralli ja autoilun mahdollistama vapaus ovat suomalaisille, myös itselleni, pyhiä asioita ja sitä tulee kunnioittaa. Eteenpäin on kuitenkin mentävä, toteaa Henkola.

Arctic Rallyssa Secto tulee näkymään paitsi Mäntyvaaran erikoiskokeella, myös ratin takana: Secton väreissä vastuullista autourheilua edustava Skoda Fabia R5 tulee starttaamaan kisaan kuskina Henkola ja kartturina Patric Öhman. Henkola tulee ajamaan koko 222 km kilpailun sähköpolttoaineella.

  • Valmistautuminen kauteen on mennyt todella hyvin. Skoda tuntuu sopivan käteen ja toivotaan että toinen kausi rallipoluilla sujuisi helpommin kuin 2021 joka aikalailla meni nuottien opettelussa, hymähtää rata-autoilun puolelta ralliin loikannut Henkola.

Lisätietoja:

Sami Heiskanen, Event Manager, Secto Automotive
+358 40 728 7851, sami.heiskanen@secto.fi 

Kuva: Secto Automotive

Pisteet top 5

1. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 130 pistettä MäntsMK (Rally2)
2. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 129 pistettä NHD (Rally2)
3. Egon Kaur / Silver Simm 105 pistettä Viro (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 97 pistettä Alavuden UA (Rally2)
5. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 58 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2023

1) 12.-14.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 3.-4.2. IsoValkeinen SM-Ralli Kuopio
3) 3.-4.3. SM Jyväskylän Talviralli, Jyväskylä
4) 19.-20.5. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 16.-17.6. SM Itäralli, Joensuu
6) 11.-12.8. SM-Ralli, Lahti
7) 29.9.-30.9. SM-Ralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa