Facebook Twitter Email Pinterest

Kari Hämäläisellä onnistumisen iloa Jyskälän Talvirallissa

05.03.2023 / Timo Kutila

Kari Hämäläisen ralliviikko alkoi kartanlukijan vaihdoksella, kun Tero Rönnemaa sairastui. Risto Pietiläinen tuli mukaan pikakomennuksella. Ristolla on urallaan kaikkiaan 110 WRC rallikilpailua, joista iso osa Harri Rovanperän kartanlukijana. Kalle Rovanperän aloitellessa ralliautoilijan uraansa vuonna 2015 Risto toimi hänen kartturinaan. Jyväskylän alueen erikoiskokeet tunteva Risto on lukenut nuotteja Karille useissa ralleissa myös aikaisempina vuosina. Yhteistyö heidän välillään toimii niin treeneissä, nuotituksessa ja itse rallin erikoiskokeilla.

Kuljettajapari aloitti testaamisen torstaina 3,7 km pituisella tiellä Korpilahdella. Tekniikkamurhe iski heti ensimmäisellä ajokerralla. Etulukko rikkoontui ja auto muuttui takavetoiseksi. Edessä oli 3,5 tunnin tauko, kunnes auto oli jälleen ajokunnossa. Testikilometrejä saatiin päivän päätteeksi vain 12 km. Perjantai alkoi reittiin tutustumisella raikkaassa talvisäässä. Kaikki seitsemän erikoiskoetta saatiin nuotitettua Riston paikallistuntemuksen ansiosta ripeästi. Vauhdikas ja vaativa reitti on hyvin jäässä ja runsasluminen. Auto todella timmissä kunnossa ja rallitunnelma korkealla, kun perjantain iltahämärässä rallin avaava yleisöerikoiskoe starttasi Killerin raviradalla.

Perjantai 3.3. EK1 Killeri 2 km
Killerin avauserikoiskoe oli 2 km pitkä. Starttasimme ralliin numerolla 25. Mutkikas, sekä yhden hyppyrin sisältänyt EK otettiin varman päälle. Maalissa aika 2:32,3 sijoitus omassa luokassa 11. Tästä auto Parc fermé alueelle yöksi ja kuljettajat iltapalan jälkeen unten maille.

Lauantai 4.3. EK2 Kelloperä 14,25 km Toiseen rallipäivään herättiin iloisella mielellä ja harvoin ajetulle Kelloperän erikoiskokeelle starttasimme vilppilähdöllä, josta tuli harmittava 10 sekunnin aikasakko. Erikoiskoe oli yhdistelmä nopeaa valtiontietä ja pienempiä teknisiä osuuksia. Tällä hyväpohjaisella lauantain avauspätkällä tuli ajaksi 7:42,5 mikä oikeutti SM1-luokassa 11. tilaan ja sijoitus kokonaiskisassa kahden ajetun EK:n jälkeen 12.

EK3 Palsankylä 14,80 km

- Myös Palsankylän tie oli hyvässä kunnossa. Loppuosassa ajettiin maailmankuulun hyppyrin ja sitä seuraavat mutkaosuudet onnistuneesti ja saimme ajaksi 8:18,3 joka oli luokkamme 10. nopein. Kokonaiskisassa sijoituksemme 11. raportoi Kari.

Huolto 1

Päivän ensimmäisessä huollossa suoritettiin jarrujen ilmaus ja kierrätettiin renkaat etu- ja takapään kesken. Kilpailijapari tankkasi myös vatsat ja näillä kohti neljättä erikoiskoetta.

EK4 Ilomäki 12,09 km

- Ilomäki ajettiin uusissa maisemissa. Tällä pätkällä oli teknistä osuutta ja vauhdikasta valtiontietä. Hienolla fiiliksellä nautimme ajosta ja aika maalissa oli 7:02,1 luokan 11. vikkelin ja kokonaiskisassa sijoitus kasvoi yhdellä, iloitsi Kari

EK5 Kuohu 14,99 km

- Kuohu oli vanha tuttu pätkä takavuosilta, mutta siellä oli myös mukana uusia osuuksia. Ajo maistui ja alusta toimi todella hienosti. Pätkän maalissa aika 8:25,2 oli luokan kahdeksanneksi nopein. Kokonaiskisassa nousu luokan yhdeksänneksi ennen toista huoltotaukoa.

Huolto 2

Toisessa huollossa vaihdettiin jarrulevyt ja uudet renkaat eteen. Autossa alla MRF-rallirenkaat 9 mm nastaulkonemalla. Koko rallissa käytettiin vain kuusi rengasta.

EK6 Moksi 14,99 km
Moksissa oli tarjolla sekä pikkuteitä ja isovauhtista valtion osuutta. Lumipöperö hiukan haittasi etenemistä erityisesti viimeisellä tiellä, joka oli myös yleisölle näyttävää osuutta. Maalissa aika 8:38,4 luokan yhdeksäs. Kokonaiskisan sijoitus säilyi myös yhdeksäntenä.

EK7 Parkkola 14,90 km Rallin päätöspätkälle lähdimme suorittamaan varmaa ajoa. Lumisohjo häiritsi jonkin verran menoa. Parkkolan nuotitimme perjantaina ensimmäisenä erikoiskokeena. Hiukan nuotin teossa oli huolimat-tomuutta, kun Parkkolassa tuli eteen “piilohyppy”, mikä yllätti kuljettajaparin. Onneksi selvisimme siitä säikähdyksella ja maalissa aika 9:33,2  oli EK:n 12. nopein.

Rallin maalissa kokonaiskilpailussa SM1-luokan yhdeksäs ja pistepörssiin viisi SM-pistettä! Jyväskylän Talvirallin yleiskilpailun tuloksissa saavutimme 20. tilan, iloitsee Kari.

Kuva: Jarno Saari

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 113 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 93 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 79 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 52 pistettä JyvUA (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. Fixus SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa