Facebook Twitter Email Pinterest

Heikkilälle historialliset poronsarvet Tunturissa - Rovanperä keskeytti johtopaikalta viimeisellä erikoiskokeella

04.02.2024 / Ralli SM / Viestintä

Rallin SM-sarja jatkui tänä viikonloppuna Rovaniemellä, jossa ajettiin kauden toinen osakilpailu, Arctic Lapland Rally. Ensi vuonna 60-vuotista historiaansa juhliva klassikkokilpailu tarjosi tänäkin vuonna niin kuljettajille kuin rallia seuraavalle yleisölle sykähdyttäviä hetkiä ja olosuhteita koko rahan edestä. 

Rallifanit pääsivät viikonloppuna ihailemaan Rally1-hybridiralliautojen menoa Rovaniemellä, kun Toyotan rallitiimin Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans kilpailivat Tunturissa testimielessä Ruotsin MM-rallia varten. Toyotan suojatit saivat varmasti juuri sitä dataa mitä halusivatkin, sillä olosuhteet vaihtelivat perjantain upeasta aurinkoisesta lentokelistä aina lauantain viimeisen lenkin hurjaan lumimyräkkään.

Rovanperä otti kisan komentoonsa heti perjantain avauspätkällä, eikä paikastaan luopunut saavuttuaan iltahuoltoon. Lauantai käynnistyi samoissa merkeissä ja huoltotauolle eroa Evansiin oli kertynyt reilu puoli minuuttia. 

- Hyvä että saadaan kaikista olosuhteista dataa, kun eihän sitä tiedä millaiset olosuhteet Ruotsissa on kahden viikon päästä. Paljon ollaan alustageometriaa ja lukkoja säädetty ja sitä kautta auton balanssia paremmaksi, Rovanperä kertoi Ylen Urheilustudion haastattelussa. 

Viimeiselle erikoiskokeelle, EK12 Sarriojärvelle lähdettäessä ero oli kasvanut jo lähes minuuttiin. Aivan pätkän loppupäässä Rovanperän Toyota GR Yaris Rally1 -autossa ilmeni kuitenkin tekniikkavika, joka pakotti autokunnan parkkeeraamaan sivutielle. Rovanperä sai lopulta yleisön avustuksella auton erikoiskokeen maaliin. 

- Pari kilometriä ennen maalia iski tekninen ongelma. Aika lähelle päästiin, mutta meillä oli hyviä apuja reitillä, jotka työnsivät maaliin. Käytiin me siellä rallimakkaratkin syömässä, Rovanperä naureskeli maalissa. 

- Tultiin sähkön avulla maaliin, ja sekin on ihan nollassa, Rovanperä jatkoi. 

- Jos mahdollista niin voisitteko työntää meidät liikkeelle, kartanlukija Halttunen vitsaili lopuksi. 

Evans tuskaili avauspäivänä säätöjensä kanssa, mutta lauantaina mies oli jo tyytyväisempi, vaikka olosuhteet olivatkin paikoin äärimmäiset. Evans kuittasi siis Rovanperän keskeytyksen myötä Tunturirallin yleiskilpailun voiton. 

- Mielestäni oli hyvä, että tulimme tänne. En tosin ole varma, että antoiko tämä mitään itseluottamukselleni Ruotsia varten, työtä on vielä paljon tehtävänä. Se on selvä, Evans arvioi. 

Toyotan tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala nautiskeli lappilaisista erikoiskokeista täysin rinnoin kartanlukija Juho Hännisen kanssa. Teknisistä ongelmistakin kärsinyt historic-luokan Toyota Celicalla ajanut Latvala sai seitsemän minuuttia aikasakkoa myöhästyttyään päivähuollon jälkeisestä aikatarkastusasemasta.  

- Oli tosi hieno kilpailu ja mahtavaa, että päästiin vihdoinkin maaliin. Harmi tietysti nuo tekniset ongelmat, mutta ei tässä tarvitse liiaksi surkutella, Latvala iloitsi. 

Hämmentävä tilastofakta Latvalan pitkän uran varrelta on se, että tämänvuotinen Tunturi oli Toyotan tiimipäällikkön uran kolmas ja ensimmäinen, jossa hän pääsi maaliin. 2006 matka päättyi ulosajoon ja 2022 tekniseen vikaan. Latvala paljasti myös ajavansa SM-sarjan seuraavassa osakilpailussa, joka ajetaan Latvalan kotiseudulla Tuurissa. 

Elfyn Evans

Elfyn Evans ja Scott Martin testasivat Tunturissa voitokkaasti Ruotsin MM-rallia varten. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

Heikkilälle ensimmäiset poronsarvet - Toyotan uudelle kilpurille historiallinen luokkavoitto

SM1-luokan voitosta ja myyttisistä poronsarvista käytiin, kuten niin monta kertaa aiemmin, äärimmäisen tiukka taistelu aivan ensikilometreistä lähtien. Lauri Joona avasi kilpailun vahvimmin perjantaina, mutta joutui taipumaan kärkikamppailun ulkopuolelle lumipenkkaosuman jälkeen. Tämän jälkeen kaksikko Teemu Asunmaa - Mikko Heikkilä erottui muista.

Vielä kaksi vuotta sitten tämä kaksikko nähtiin usein taistelemassa SM-sarjan pääluokan voitosta, kunnes Heikkilä vaihtoi viime vuonna kokonaan kansainvälisille areenoille rallin EM-sarjaan. Rovaniemellä koettiin jopa siis tietynlaista deja vu'ta vuosilta 2020-2022.

Perjantain yötauolle viiden sekunnin johtoasemassa siirtynyt Asunmaa kesti Heikkilän paineistuksen aina lauantain huoltotauolle saakka, mutta yhdeksännellä erikoiskokeella edessä oli antautuminen, kun Heikkilä piiskasi upouuden Toyotan Rally2-auton hurjaan pohja-aikaan. Tämän jälkeen Heikkilä ei enää johtopaikasta luopunut, eroa kaksikon välille 200 erikoiskoekilometrin jälkeen ei kuitenkaan jäänyt kuin vaivaiset seitsemän sekuntia. 

- Ihme että tuli voitto, noin 40 penkkakosketusta tuli tällä viimeiselläkin erikoiskokeella, varmaan oli sitten Teemullakin ohjelmaa. Yrkkä meni terveen rajan yläpuolelle, mutta hyvä näin. Ensimmäiset poronsarvet niin eiköhän tässä vähän lähdetä juhlimaan, Heikkilä iloitsi. 

Ensimmäistä kilpailuaan uunituoreella Toyota GR Yaris Rally2-autolla Rovaniemellä ajanut Heikkilä keskittyy tälläkin kaudella enemmän kansainvälisiin kisoihin ja Tunturi toimikin SM1-luokan vuoden 2022 mestarille testikisana. 

Jos voitto oli ensimmäinen Heikkilälle Tunturissa niin sitä se oli myös voittaja-autolle. Viime viikolla Monte-Carlossa kilpailullisen debyytin tehneellä Toyotan uutukaisella otettiin nyt historiallisesti ensimmäinen luokkavoitto. 

Asunmaan perässä viimeisen palkintopallisijan kuittasi sarjakärki Roope Korhonen, joka vankisti asemiaan sarjakärjessä. Heikkilä nousi voitolla sarjan toiseksi, mutta mikäli suunnitelmat pitävät niin Heikkilää ei tällä kaudella SM-sarjassa enää nähdä. Debyyttikauttaan SM1-luokassa Benjamin Korhola on kolmantena tasapistein Heikkilän kanssa. 

Hokkala kesti Iivarin hurjan hyökkäyksen

SM2-luokassa Henri Hokkala otti ensimmäisen luokkavoittonsa Tunturirallissa. Yrityksiä on jyväskyläläiselle kertynyt jo kuusi, mutta aina on epäonni tai tekniikkamurheet puuttuneet peliin. Tällä kertaa matka ei keskeytynyt tai hidastunut, mutta voitto oli kuitenkin lipsua kilpakumppani Jooa Iivarille

Iivari äityi loppulenkillä aivan hurjaan iskuun ja kavensi eroa pätkä pätkältä ja viimeiselle lähdettiinkin Hokkalan 5,5 sekunnin pohja-asemassa. Iivari antoi kaikkensa ja ajoikin pohja-ajan, mutta debyyttikauttaan nelivetoautolla ajavalle Renault Clio Rally3 -kuskille voitto jäi vielä odottamaan tuleviin kisoihin. Eroa jäi Hokkalan eduksi vaivaiset 0,8 sekuntia. 

- Annoin kaikkeni, haastava viikonloppu ollut henkisesti. Auto piti tuoda maaliin ja sen tekemällä saatiin hyvät pisteet, Hokkala kertoi. 

- Oli ihan liikaa yrkkää, kello ei tykännyt. Pätkän alussa mentiin ihan penkasta penkkaan ja aivan liian ylikovaa. Hyvin meni kuitenkin kokonaisuudessaan, kisan alku oli turhan varovaista, mutta saatiin kehitettyä vauhtia pitkin kisaa, Iivari kommentoi.

Paraguaylaisvieras Diego Dominguez Bejarano ajoi todella vahvan kilpailun alustalla, joka ei varmasti ihan tutuimmasta päästä ole ja otti luokan kolmannen sijan. 

Kauden toisen voittonsa yhtä monesta mahdollisesta tänään ottanut Hokkala vahvisti asemiaan mestaruustaistelussa. Iivari nousi toiseksi Jesse Kallion ohi. 

Kauppinen omaa luokkaansa SM3-luokassa

Tulevaisuuden lupaus Tuukka Kauppinen ei antanut vastustajille mitään mahdollisuuksia. Leevi Lassila oli vielä avauspäivän päätteeksi puolen minuutin päässä, mutta yhdeksännellä erikoiskokeella Kauppinen repi eron minuuttiin. Kauppinen pisti kaasun pohjaan vielä lopuillakin ja repi eron yli kahteen minuuttiin ennen toiseksi tullutta Lassilaa. 

- Olihan tämä taas seikkailu. Kisa on pitkä ja on perhanan jännää aina näiden renkaiden kanssa. On se kyllä hyvä fiilis, että pääsee tämän rallin maaliin ja vielä hyvällä ajolla, Kauppinen tunnelmoi. 

Lassilan perässä kolmanneksi ajoi aikanaan SM1-luokassa kartturina poronsarvet ja Suomen mestaruuden voittanut Juhana Raitanen

Kakkossijasta huolimatta Lassila säilyttää paikkansa luokan kärjessä, Riihimäen nollakisan jälkeen Kauppinen saalisti nyt ensimmäiset pisteensä ja nousi heti toiseksi. Rovaniemellä neljänneksi ajanut Ossi Pohjanharju siirtyy kolmanneksi. 

Flying Finn Future Star

SM2- ja SM3-luokkien yhteydessä kilpaillaan tällä kaudella muutaman vuoden tauon jälkeen Flying Finn Future Star -tittelistä. Voittaja palkitaan täydellisellä kilpailupaketilla Suomen MM-ralliin, johon kuuluu mm. Ford Fiesta Rally3 -auto täydellisellä huoltopaketilla ja Pirellin renkailla. 

Tunturissa FFFS-kilpailijoita mukana oli viisi autokuntaa, SM2-luokan kuljettajat Jesse Kallio ja Toni Herranen sekä SM3-luokasta Leevi Lassila, Ossi Pohjanharju ja Raoul Dahlqvist. Näistä jokaisen kilpailijan on kauden viidenteen osakilpailun, Pohjanmaan SM-ralliin jälkeen oltava omassa luokassaan kolmen parhaan joukossa päästäkseen mukaan valintatilaisuuteen. Tällä hetkellä Kallio ja Pohjanharju ovat luokissaan kolmen joukossa, muilla on vielä kirittävää. 

Vatanen kasvatti eroaan SM4-luokan pistekärjessä

Idästä kajahti jälleen, kun Ville Vatanen ajoi vastustamattomasti SM4-luokan voittoon. Toyota Auriksella kilpailevan Vatasen ei tarvinnut lähteä repimään vaan voitto tuli suhteellisen helposti. Eroa kakkoseksi tulleeseen Tomi Tikkiseen kertyi reilu minuutti. 

- Olen todella tyytyväinen. Kisa meni meidän osalta ihan moitteetta, oli todella mukava syöttää tulemaan. Tästä on hyvä lähteä taas seuraavaan kisaan, Vatanen sanoi viimeisen erikoiskokeen maalissa.

Toiseksi ajanut Tomi Tikkinen kävi kovaa kilpailua Roope Hirvosen kanssa, mutta kiristi tahtia loppua kohden ja kuittasi kakkostilan. Hirvonen siis luokan kolmanneksi ennen teinisensaatio Lauri Halosta

Vatanen vankisti johtoasemaansa pisteissä ja on nyt 19 pistettä edellä toisena olevaa Tikkistä. Halonen jatkaa kolmantena. 

SM5-luokassa kävi melkoinen sirkus

SM5-luokassa koettiin Rovaniemellä melkoista hurlumheitä. Suosikkina kisaan lähtenyt Pekka Keski-Korsu keskeytti perjantaina neljännelle erikoiskokeelle ja putosi tuloslistan perälle. Laturivika saatiin kuitenkin lauantaiksi kuntoon ja Keski-Korsu hyökkäsikin hurjaan kiriin yhdeksän minuutin takaa-ajo asemasta ja nousi erilaisten tapahtumien jälkeen aina kolmanneksi. 

Arttu Lähdeniemi peri johtopaikan, mutta kärsi puolestaan tekniikkaongelmista perjantain viimeisillä erikoiskokeilla ja keskeytti ennen viimeistä erikoiskoetta. Lähdeniemi lähti lauantaihin viidenneltä sijalta vajaat viisi minuuttia kärkeä perässä. Kirimistä helpotti luokan ykkösen, Miikka Vuokilan ulkoilu yhdeksännellä erikoiskokeella. Lähdeniemi siirtyi sen myötä johtoon ja piti nyt pintansa loppuun saakka.

- Luokkavoitto kaikkien näiden vaiheiden jälkeen todistaa sen, että Tunturissa voi tapahtua ihan mitä vain, Lähdeniemi fiilisteli. 

Vuokila kesti ulosajosta huolimatta toiseksi ennen Keski-Korsua. 

Lähdeniemi nappasi samalla myös luokan pisteissä kärkisijan, Keski-Korsun tipahtaessa toiseksi. Ensimmäisen kisansa tällä kaudella ajanut Vuokila nousi kolmanneksi. 

Ralli SM -osakilpailujen koostelähetykset esitetään tällä kaudella kisaviikonlopun sunnuntaina Yle TV2:lla ja Yle Areenassa. Arctic Lapland Rallyn parhaat palat ovat vuorossa sunnuntaina 4.2. klo 19:45. 

Sarjasäännöt »
Tiimimestaruuskilpailu »

Alustavat tulokset: 59. Arctic Lapland Rally

Yleiskilpailu
1. Elfyn Evans 1:36:00,5
2. Mikko Heikkilä +5:02,3
3. Teemu Asunmaa +5:09,6
4. Roope Korhonen +5:38,0
5. Georg Linnamäe +5:59,3

SM1
1. Mikko Heikkilä 1:41:02,8
2. Teemu Asunmaa +7,3
3. Roope Korhonen +35,7
4. Georg Linnamäe +57,0
5. Benjamin Korhola +1:37,5

SM2
1. Henri Hokkala 1:45:41,9
2. Jooa Iivari +0,8
3. Diego Dominguez Bejarano +58,0
4. Toni Herranen +5:17,1
5. Jesse Kallio +5:43,3

SM3
1. Tuukka Kauppinen 1:51:02,4
2. Leevi Lassila +3:54,0
3. Juhana Raitanen +3:54,0
4. Ossi Pohjanharju +5:23,8
5. Thomas Martens +7:44,1

SM4
1. Ville Vatanen 1:59:30,6
2. Tomi Tikkinen +1:52,4
3. Roope Hirvonen +2:28,1
4. Lauri Halonen +2:57,0
5. Joonas Ojala +3:16,3

SM5
1. Arttu Lähdeniemi 1:54:35,3
2. Miikka Vuokila +1:55,1
3. Pekka Keski-Korsu +3:06,5
4. Yrjö Martti +6:21,5
5. Mika Pulju +8:03,2

Kaikki tulokset »

Alustava pistetilanne: 1/7 osakilpailua

SM1
1. Roope Korhonen 45p
2. Mikko Heikkilä 34p 
3. Benjamin Korhola 34p 
4. Anssi Rytkönen 26p
5. Teemu Asunmaa 25p

SM2
1. Henri Hokkala 59p
2. Jooa Iivari 40p
3. Jesse Kallio 34p
4. Ville Ruokanen 23p 
5. Toni Herranen 20p 

SM3
1. Leevi Lassila 50p
2. Tuukka Kauppinen 34p
3. Ossi Pohjanharju 28p 
4. Giovanni Trentin 24p 
5. Raoul Dahlqvist 21p

SM4
1. Ville Vatanen 59p
2. Tomi Tikkinen 40p
3. Lauri Halonen 34p
4. Roope Hirvonen 28p 
5. Joonas Ojala 13p 

SM5
1. Arttu Lähdeniemi 52p
2. Pekka Keski-Korsu 45p
3. Miikka Vuokila 25p
4. Rasmus Tuominen 21p 
5. Yrjö Martti 16p 

Tiimit
1. Rautio Motorsport 97p
2. RTE-Motorsport 84p
3. Printsport 68p
4. Ouneva Oy 60p 
5. TGS Motorsport 52p 

Kaikki SM-sarjan pisteet tulevat tänne »

Flying Finn Future Star

Suomi on kuuluisa kansainvälisesti menestyneistä rallikuljettajistaan - niin menneinä vuosina, nyt kuin toivottavasti tulevaisuudessakin.

Suomen MM-rallin, Secto Rally Finlandin, järjestäjä AKK Sports Oy, perusti vuonna 2014 lupaavia rallikuljettajia kartoittavan Flying Finn Future Star -ohjelman vauhdittaakseen nuorten lahjakkuuksien tietä kohti kansainvälistä läpimurtoa ja maailman huippua.

Ohjelman voittanut kuljettaja on saanut alusta asti merkittävän palkinnon. Vuonna 2024 palkintona voittajalle tarjotaan osallistuminen vuoden 2024 Secto Rally Finlandiin. Hän pääsee näyttämään taitojaan Suomen MM-rallin sorateillä täydellisellä kilpailupaketilla, sisältäen M-Sportin Ford Fiesta Rally3 -auton ja huoltokokonaisuuden: Pirellin renkaat, polttoaineet, osallistumismaksut, testin ennen kisaa, koulutuksen ja valmennuksen, kuin myös konsultoinnin PR- ja mediasuhteiden hoitamiseen.

Lue Flying Finn Future Star ohjelmasta lisää täältä.

Ralli SM -kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki (RSJM)
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus (RSJM)
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku (RSJM)
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki (RSJM)
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti (RSJM)
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee (RSJM)

Transporter ja ID. Buzz Cargo Suomen ostetuimmat pakettiautot 2023

VW

Volkswagen Transporter nappasi Vuoden ostetuin pakettiauto -tittelin jo yhdennentoista kerran. Iloksemme huipulle mahtuu kaksi, sillä ID. Buzz Cargo oli vuoden ostetuin täyssähköinen pakettiauto 2023. Voiton kunniaksi saat talvirengassarjan kaupan päälle. Tarjous on voimassa ainoastaan 15.2.2024 saakka.

Lue Volkswagen Hyötyautojen uutiskirje täältä

Yhteystiedot

Rallin lajipäällikkö

Henrik Frank
henrik.frank@autourheilu.fi
040 534 9977

Promoottori 

Mika Heinonen
mika.heinonen@autourheilu.fi
045 7730 5990

Kaupalliset asiat

Lassi Liimatainen
lassi.liimatainen@autourheilu.fi
050 325 1120

Seuraa Ralli SM -sarjaa

www.rallism.fi
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter 
TikTok

Seuraa Arctic Lapland Rallya

www.arcticrally.fi
Facebook
Instagram
Twitter
TikTok

Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa